Jump to content
PyroForum.nl

Opleiding


Beginner

Recommended Posts

Er zijn hier sommige members die op de middelbare school zitten die over een 1 jaar een keuze moeten maken welke opleiding ze gaan doen. Maar natuurlijk zoek je op welke hogeschool het beste voor je is. Alleen kan het zo zijn dat er een betere school is en of je niet weet welke school je nou moet nemen.

Daarom open ik deze topic die bedoelt is om tips te geven voor welke opleiding je gaat nemen.

Als je zelf informatie geeft over een opleiding die je volgt zet er dan in ieder geval het volgende bij:

- Welke opleiding (duh)
- Welke school
- Eventuele voor- en nadelen
- Wat je er zelf van vindt
- Etc.


Laat ik maar de eerste zijn :( .

Weet iemand welke hogeschool een chemie opleiding geeft met dit profiel: E&M? (na lang zoeken ben ik er nog steeds niet achter gekomen)

Link to comment

Chemie opleiding met profiel Economie & Maatschappij???
Dat slaat als een tang op een varken. "Nee meneer. Ik heb nog nooit natuur of scheikunde gehad. Maar dan kan ik toch gewoon een chemische HBO opleiding gaan doen?"
Zal een erg stupide opleiding zijn om dat soort mensen aan te nemen. Daarnaast is het ook voor de student onzinnig. Kans op het halen van je P is nihil.

Had dan ook een ECHT profiel gekozen. :(
Gr33tZ

Link to comment

'Zo'n reply had ik al verwacht. Maar ik zelf heb wel wat chemische kennis(natuurlijk niet genoeg). Maar toen ik in de scheikunde boeken van mijn kameraad keek(4VWO), zag ik dingen die ik al wist. Zoals alkanen, ionen, atomen enz. Maar morgen ga ik het hier met mijn decaan over hebben.

(voor natuurkunde haalde ik gemiddeld 7.8 en heb zelf wiskunde b1 waar ik laatst zonder te leren een 10 voor de deeltoets heb gehad :( )

Link to comment

@ als je goed staat voor die vakken had je voor de kerst nog kunnen switchen, helaas pindakaas te laat :(
Ik zit in de 4e van VWO en ga kiezen voor NT met biologie zodat ik een dubbelprofiel heb, en als ik voor wiskunde B2 het niet goed sta :P , ik kan switchen naar NG. Ik weet niet wat ik nog meer moet kiezen maar ik denk ook economie. Nou veel succes met je opleiding chemie ;) , ga ik misschien ook doen.

Link to comment

Ik zit nu in het 4de jaar middelbare school en volg de richting Techniek Wetenschappen. Daardoor heb ik veel uur labo-chemie, ik vind het een tegekke richting
Later zou ik graag iets doen in de chemie, laborant of zoiets.
Zijn er pro's/contra's?

greets, Max

Link to comment

Ik heb ook TW gedaan tot het vierde. Maar mijn interesse lag zeer hard bij de wetenschappen. Ik heb dan ook de laatste twee jaar middelbaar de richting "chemie" gevolgd. Later gezien was dit niet zo'n goede keuze. Vanuit die richting heb je veel minder mogelijkheden aangezien het nog maar net een doorstromingsriching is.

De richting TW legt een goede basis voor als je een wetenschappelijke richting wil gaan verder studeren, je hebt tevens ook genoeg wiskunde om veel andere richtingen uit te gaan. Bij mensen die ik ken die TW hebben gedaan zijn er verschillende chemie gaan studeren aan de hoge school, sommige zijn andere richtingen uit gegaan en slechts een enkeling is chemie gaan studeren aan de universiteit.

Als je echter laborant wil gaan studeren (opleiding chemie aan de hoge school) moet je je geen zorgen maken. Voor wiskunde en veel andere algemene vakken heb je zeker genoeg gezien. Chemie zal misschien wat meer en moeilijker zijn dan je in het middelbaar hebt gezien maar als je nu geen problemen hebt met dat vak zal dat ook geen struikelblok zijn. Biologie is misschien het enige vak dat wat zorgen wekt aangezien er niet veel richtingen zijn die dit in het middelbaar zeer uitgebreid krijgen en je krijgt redelijk veel biologie in je eerste jaar chemie.

En tenslotte zal ik nog zeggen: als je een beetje handig bent in het labo en je vindt het leuk en haalt goede punten. Dan zal je het daar ook niet moeilijk hebben. :(

Dus er zijn niet veel nadelen aan de richting chemie (op de hoge school) als je TW hebt gedaan in het middelbaar.

Link to comment

Uhm, ik had ook nog een vraagje:
Ik ben dus van plan om N&T te gaan doen, maar heb je Duits nodig als je Scheikunde/Natuurkunde/Elektronica wil gaan studeren?
Oftewel is het handig voor een van deze studies, want het lijkt me dat vrijveel al is vertaald naar Engels ofzo.

Jurrrrr

Link to comment

Ik zou niet weten waarvoor. De meeste literatuur in de chemie/fysica is geschreven in het Engels. Op zowel het HLO als de Universiteit zul je die taal dus het meest nodig hebben. Duits is totaal niet echt belangrijk, behalve als je in Duitsland wil studeren. Verder zitten in Nijmegen en Enschede wel wat Duitse studenten, maar die moeten voor ze toegelaten worden een cursus Nederlands doen. Daar kun je dus gewoon in je moedertaaltje mee praten... Het is dus niet erg als je geen Duits in je pakket hebt.

Link to comment

Ik doe een HBO opleiding, Integrale veiligheid (Iv) Duurt 4 jaar en daarna kan ik alle kanten op. Ik zit te denken aan technische recherche of de AIVD. Maar het liefst wel internationaal :( IK heb verder op de middelbare school eerst 4 jaar VWO gedaan, toen naar de HAVO overgestapt. ( ik deed nooit huiswerk dus ik redde het gewoon niet ) En ik heb ook het profiel E&M, best stom profiel maar zo erg vond ik het ook weer niet. Ben toch niet van plan om iets te gaan doen met chemie, behalve later mn boomstronen uit mn tuin op te blazen met een paar kg lekkere ANFO :P

Link to comment

Ik zit inmiddels in 6VWO, en ik heb net mijn 2e tentamenweek gehad. Ik zit op het luzac, en dan wel in alkmaar, als je daar meer over wilt weten moet je het maar zoeken (bijzondere school, goede school).

Profiel NG/NT. Dubbelprofiel, ach ik heb niets beters te doen...

Volgend jaar ==> Geneeskunde (nou hopen dat ik die 8 kan houden).

Link to comment

Dit jaar eerstejaars student scheikunde aan de Universiteit Utrecht.
Studie bevalt me uitstekend, leuke dingies, leuke theorie (ook wel lastig, maar te doen). Genoeg practicum (meestal 1-2 dagen per week). Mensen op de studie zijn hartstikke oké en Utrecht is natuurlijk een gave stad.

Zo, wat wil je nog meer weten :(

Link to comment
Iemand bij de AIVD die zelf dingen doet die de AIVD juist moet stoppen . Laat ze er maar niet achter komen daar als je er wil gaan werken .


Tja, mensen als ik moeten worden opgepakt door de politie niet door de AIVD, mensen die moskeen of scholen met ''aan mij verwante HE-projectjes'' opblazen, dié moeten worden opgespoord worden door de AIVD. Jammer genoeg ziet men in Nederland niet altijd verschil. Ik doe wel een mooie vooropleiding op dit forum he :( Btw je komt in geen enkel bedrijf als er op je CV staat dat je je hebt bezig gehouden met HE's :P
Link to comment

Ik had vandaag met mijn decaan overlegt over vervolgopleidingen voor chemie. Hij zij dat ze alleen willen dat je natuurkunde hebt en scheikunde hebt gehad en wiskunde B1. Dus volgens mij hoeft je niet perse een profiel te kiezen zoals N&T maar dat je ook E&M kunt kiezen maar als keuzevak Na&Sk(het kan misschien in elk school wel anders zijn). Maar we hadden toen haast (zit nu in toetsweek) dus het kan zijn dat hij wat verkeert heeft gezegd.

Link to comment
Chemie opleiding met profiel Economie & Maatschappij???
Dat slaat als een tang op een varken. "Nee meneer. Ik heb nog nooit natuur of scheikunde gehad. Maar dan kan ik toch gewoon een chemische HBO opleiding gaan doen?"
Zal een erg stupide opleiding zijn om dat soort mensen aan te nemen. Daarnaast is het ook voor de student onzinnig. Kans op het halen van je P is nihil.

Had dan ook een ECHT profiel gekozen. :P
Gr33tZ


Lekker volwassen antwoord :(



Ik heb HBO chemie gevolgd. Ik kan je zeggen dat je zelf heel veel initiatief moet nemen, want in mijn geval hadden de docenten dat iig totaal niet. Na 3/4 jaar ben ik afgehaakt vanwege een difficientie voor natuurkunde. Natuurkunde kwam toen pas aan bod en bijleren lukte mij niet meer (toen niet en ervoor niet). Basis van de vakken is dus erg belangrijk!
Link to comment
Lekker volwassen antwoord :(
Ik heb HBO chemie gevolgd. Ik kan je zeggen dat je zelf heel veel initiatief moet nemen, want in mijn geval hadden de docenten dat iig totaal niet. Na 3/4 jaar ben ik afgehaakt vanwege een difficientie voor natuurkunde. Natuurkunde kwam toen pas aan bod en bijleren lukte mij niet meer (toen niet en ervoor niet). Basis van de vakken is dus erg belangrijk!


Wat je zegt klopt ook wel dat de docenten niet genoeg informatie geven hoe en wat je te komen staat. Op het nieuws kwam er ook te staat dat er veel ontevredenheid was.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...