Jump to content
PyroForum.nl

Stuwkracht raketmotor testen


Recommended Posts

Heey mensen,

Ten eerste heb ik natuurlijk even rondgekeken of dit topic er niet al was. Als het aan mij ligt is het er nog niet, maar het kan dat ik me daar in vergist heb. Wel heb ik ooit een keer iets van Yellowcard hierover gezien, maar dit heb ik niet terug kunnen vinden.

Een tijd geleden heb ik een stuwkracht test gedaan met een bp raketmotor. Dit heb ik als volgt gedaan: je pakt een weegschaal (niet digitaal!! Tenzij je een heeeele goeie hebt die erg snel is) zet daar je raketmotor op en maakt hem op de een of andere manier vast. Nu zet je het pijltje weer terug naar nul (zwaartekracht ''wegwerken''). Ook had ik m'n camera achter een stuk plexiglas gezet ter bescherming.

Hier het resultaat: stuwkracht_test.wmv

De nummers op de weegschaal kun je niet zo goed zien, maar het staat er als 200-400-600 enz...
Dit was trouwens een behoorlijk sterke raketmotor met een sterke beginboost van iets meer dan een kg:)

Greets Rocketman

Link to comment

Mooi! Lijkt erg veel op mijn test toendertijd. Ik had ook streepjes per 200g.
Ik kreeg vrijwel hetzelfde resultaat, in het begin gaat 'ie in 1 keer naar zijn maximum, wat bij mij rond de 800 zat, en dan gaat 'ie terug en blijft 'ie een tijdje hangen rond de 400 en dan stopt ie. Wel grappig om te zien :P .

Maar wel erg belangrijk bij dit soort testen zijn natuurlijk de details van je Motor. Wat zijn deze ? Hoeveel gram Bp ?

Groetjes, Yellowcard

Link to comment

Ja srry vergeten erbij te zetten en op de een of andere manier kon ik hem naar een paar min al niet meer editen. Maarja alsnog:

nozzle: 3mm
core: geen
brandstof: bp
hoeveelheid bp: onbekend
diameter huls: 16 mm
huls: pvc (slagvast)
eindstop: bentoniet (gepumped en geramd)

Binnenkort maak ik er ook nog een grafiekje van door het filmpje op de camera zelf per frame af te spelen. M'n camera filmt met 30 fps dus dat moet lukken.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Mensen,

Ik had nog een 2 motortjes liggen, dus heb er weer eens 1 op z'n kop op een weegschaal gezet.
De details:

Motor:
Lading: 12g Meal, 8 uur gemilled, kleine trommel (60g), BBQ houtskool. Met snufje Al poeder.
Huls: Gele PVC met 2 laagjes schilderstape.
ID= 16-17 mm
Core = 4.5mm
Nozzle = 8mm
Eindstoppen: Bentoniet.

Alles is kei hard geramt met 1.5 kilo hamer. Totale brandtijd van de 't motortjes was 1.3 seconden. Maximale kracht zat rond de 1.6 kilo denk ik, weet niet precies omdat ik mijn weegschaal te schuin had gezet waardoor ik de rechterkant niet goed kon aflezen.
Vind ik best een goede prestatie voor wat 8 uur BBQ meal. Als je de rest maar goed doet he ;) .

Filmpje.

Groetjes, Yellowcard :P .

ps. Over 2 weken ga ik goede houtskool maken en millen in een grotere trommel, hardere wand, beter media ( hard lood ) en ook langer. Kijken hoe ver ik kan kopen met dit soort motorjes.

Bp_motor_test_weegschaal.wmv

Link to comment
  • 9 months later...

Goedenavond,

Ik dacht dat mijn raketten redelijk goed werkten, dus ik denk ik ga eens kijken wat hun prestatie is op de weegschaal. Sloeg dat redelijk hard tegen.

De eerst is 21 ID, en 4.5mm venturi, en 20 gram bp mijn standaard raket.
De 2de was een standaard pvc 3/4" (16mm OD) ook met 4 mm.
De brandstof was Greenpowder dat gemalen is in een schudmill.




De grafiek van de eerste.

Zodus terug naar de tekentafel :P , er staat redelijk weinig op het forum van de grote van de venturi.
Alleen:
Als richtlijn kan je gebruiken : 2/5 van totale diameter, dus als je een huls van 14 mm inwendig hebt, boor je een nozzele van 5,5.
Maar het hangt toch zwaar af welk soort bp gebruikt!? Een overzichtje met het verband met ID & prestaties & gebruikt poeder & venturi/nozzel zou verdraaid handig zijn ;) .

Link to comment

Ik zou zeker niet voor een kleinere nozzle gaan. Jij hebt bij een 21mm ID een 4.5mm nozzle, ik heb bij mij 18mm ID een nozzle van 6-7mm.
De oplossing lijkt me simpel: sneller meal maken. Ik zou toch gewoon een kogemolen bouwen met wat goede media en een degelijke trommel.

Wat je ook nog kunt doen om de prestaties van je motor te verbeteren is even pulverone van je green mix maken, even 2-3% Dextine of desnoods maltodextrine uit de supermarkt erdoorheen, niet te vochtig maken en door een zeef drukken. Een dagje laten drogen, en je zult zien dat het vele malen sneller brand. Dit komt niet alleen door de lucht die ertussen zit. Stel je zou het weer verpoederen en testen, zul je merken dat het sneller is.
Succes met je motoren.

Ik heb trouwens dik een jaar geleden ooit 1800 gram max thrust gehaald met een 16mm ID meal motor ;) .

Groetjes, Yellow

Link to comment

In ieder geval gaan ze mooi de lucht in mijn 21 id motoren alleen kan er maar max 20 gram payload op.
Met het vochtig maken heb je gelijk dat heb ik ondervonden toen ik mijn opgedroogde overschot van meal-stars 'opruimde'. Ik gebruik wel brandspritus (methanol.) kan dit kwaad?
Dank u voor de tip ik zal eens gaan testen, filmpje voor de geintreseerde??

Link to comment

Ik gebruik altijd Water:Spiritus = 5:5 of 6:4. Weegt niet heel nauw.
Spiritus is trouwens geen Methanol he, het is 85% Ethanol met wat water en een paar procentjes Methanol.
Ik tilde vroeger met die 16mm meal motoren 70g payload, en dan nog een stok.

@ Danny, een leuk filmpje is altijd welkom ;) .

Link to comment
  • 2 years later...


This baby was damaged while drilling, my drill shifted resulting in a bad vent. She was too unreliable to use. Hence the static test.
The scale maxed out, resulting in 7000 gr. core-pressure. Because of the bad vent the end-burner stage failed.


De Venturi fail bestond eruit dat de nozzle op 1cm diep 10mm was ipv 9mm, en daarna terug 9mm. Als je naar de uitstoot ziet geeft dit een waaier-effect ipv een straaltje. Desondanks is dit een zeer goed resultaat. Ik had de schaal 2 killo terug gedraaid om een groter bereik te hebben (nieuwe max lag op +450gram), toch bereikte ze zonder probleem deze limiet.


Owhja, ehm record of? Edited by danny db
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...