Jump to content
PyroForum.nl
toxicsnake

Ammoniumnitraat

Recommended Posts

hier op de site staat hoe je ammoniumnitraat uit kas met halen, k heb tog nog ff een vraag. er staat dat je het water met ammoniumnitraat er uit moet zuigen, maar hoe doe je dat ?en het indampen, kan dat ook op een gasfornuis of niet? want ik probeerde dat vanochtend en toen pssssssj, kwam er witte rook vanaf :shock: , en was het ( denk ik ) gesmolten. :evil:

Nja, k weet niet of zo'n discussie toegelaten is of niet maar ik leg het je toch even vlug uit,
in KAS zit NH4NO3 en MgO of CaCO3,
MgO en CaCO3 zijn slecht oplosbaar en zakken naar de bodem, het heldere gedeelte is NH4NO3 in zijn oplossing, die oplossing tap je af en warm je op;
na een eind op te warmen(afhankelijk van de hoeveelheid) neem je een lepel die je in de kokende oplossing steekt, haal die er weer uit en blaas erop, als er kristallen gevormd worden is het tijd om je NH4NO3 uit je oplossing te halen,
je kan het ook quick and dirty doen door gewoon een solvent toe te voegen, NH4NO3 lost daar niet in op en kristalliseert uit

oke dat wist ik allemaal wel, dat staat gewoon op deze site, maar als je dat stuk leest ( http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/ammoniumnitraat.html )staat er dat je het ëruit moet zuigen dat vind ik een beetje vaag. maar wat bedoel jij met "als er kristallen gevormd worden is het tijd om je NH4NO3 uit je oplossing te halen," wat bedoel je met tijd om je NH4NO3 eruit te halen, gewoon verdampen, zou ik zeggen

Zuig de oplossing eruit en kook die, zodra er kristallen beginnen te vormen stop je de verhitting,
niks vaags aan als je een beetje logisch verstand hebt

Op de manier zoals je ook een gevuld aquarium laat leeglopen. Je plaats de emmer met ammoniumnitraat oplossing op een hoog punt (tafel etc.), een andere emmer zet je op de grond. Daarna doe je een met water gevulde slang in de bovenste emmer, die laat je uitkomen in de onderste, zwaartekracht doet de rest.

oke , nog nooit van gehoord. bedankt trouwens. :(

en kna dat indampen ook op een fornuis of moet je daar perse een kookplaat voor gebruiken ? ( heb ik namelijk niet,en geen zin om te kopen, ben aan het sparen voor PSP )

Wel, dat kan je zelf ook wel bedenken....

"want ik probeerde dat vanochtend en toen pssssssj, kwam er witte rook vanaf , en was het ( denk ik ) gesmolten. "

Guest Richard

Is het volgende bij jullie wel eens opgevallen;

Bij het oplossen van ammoniumnitraat in koudwater(kraanwater tempratuur). Dat er zich rijp(ijzig laagje, bevroren) vormt aan de buitenkant van de emmer?

Maarre hoelang zou het ongeveer moeten duren?

Want het ging wel erg langzaam bij mij.

Moet btw al het water eruit?

Want er begon al wit op de bodem van de pan te vormen.

Moet ik dat eraf schrapen?

ja al het water moet eruit, aan nat ammoniumnitraat heb je niet veel.
hoe lang het duurt, dat ligt eraan, bij mij duurde het 1.5 uur, maar ik deed op een gasfornuis en eigenlijk moet het op een elektrische kookplaat. zodra er een beetje ammoniumnitraat begon te vormen deed ik het vuur uit en liet het afkoelen.

als NH4NO3 boven +- de 180 graden celsius komt er toch waterdamp en lachgas vrij.
maar ik neem aan dat dit niet gevaarlijk is om in te ademen.
of zijn die dampen dan te heet?

je begrijpt m'n plannen wel :wink: 8)

ik moet zelf ook nog indampen maar mijn ouders vinden dat ik dat buiten moet doen (mijn idee :wink: ) maar kan geen warmtbron vinden en vuur van de vuurkorf mag ook niet.
ik heb het dus nog staan: NH4NO3/H2O

srry :oops: maar ik kan niks met zekerheid zeggen.

Ik zet gewoon een kastrol op de Barbeque, af en toe wat kolen bijsmijten, relaxen en een marshmallowke roosteren :(

je kan het water erook uitzuigen met een injectiespuit kan je gewoon bij de apoteker kopen kost +-75cent gaat ook goed!

ik heb mijn KAS in een pannetje met kokend water gegoten,het heldere water eruit gezogen,laten koken en na een tijdje laten afkoelen,het ging prima :P en ik heb er houtskool bij gedaan en zwavel en het vikt als de plueris :P:D (en ik heb het op een kampvuurtje gemaakt 8) )

• Similar Content

• By User1
      Goedenmiddag

Al een tijdje verdiep ik me in het maken van salpeterzuur.
      Na veel potentiële getest te hebben, heb ik iets gevonden.
      Tot nu toe heb ik nog nergens deze methode gezien, het is dan ook puur een idee.
      Het uitgangspunt was om van de meest goedkope stoffen gebruik te maken.
      Toen kwam ik met het idee om natriumbisulfaat en ammoniumnitraat samen te verhitten.
      Het bisulfaat dient hier min of meer als vervanger voor de zwavelzuur die normaal gesproken gebruikt zou worden.
      De reden dat ik voor AN heb gekozen komt omdat dit van de beschikbare nitraten de makkelijkst ontleedbare variant is.

Dit is het idee:

verwarmen
      NaHSO4 + NH4NO3 ---------------> HNO3 + restproducten

Aangezien er vele stoffen vormen bij deze ontleding kan ik de reactie vergelijking niet oplossen en zijn de verhouding gesteld op 50/50.

Na een paar dagen geleden een hele kleine hoeveelheid van dit mengsel verhit te hebben en de karakteristieke geur/kleur waargenomen te hebben leek het me tijd voor een iets grotere test:

2 gram NaHSO4
      2 gram NH4NO3

Beide stoffen werden in een rond bodem kolf geplaatst.
      De fles onder een hoek van ongeveer 22.5 graden boven een vlam geplaatst.
      In de fles werd een rubberen stop met glazen buisje bevestigd.
      (de verbinding tussen de stop en glazen buis was nogal slecht , dit zorgde voor veel verlies en zware corrosie aan de rubberen stop, dat was te verwachten )
      Geen solide constructie.

Nadat alles opgehangen was werd het vuur langzaam opengedraaid zodat eerst het resterende water verdampte en de massa vloeibaar werd.
      De temperatuur werd verder opgevoerd en rode/bruine dampen ontwikkelde zich in de kolf.

Foto 1 :
      Duidelijk zichtbare dampen na ligt verwarmen.

Foto 2:
      Een paar seconden later

Foto 3: Vlak voor het beëindigen van de verwarming.

De gassen werden opgevangen in een maatcilinder, dit was verre van efficiënt doordat er zoveel gas niet condenseerde.
      Normaal gesproken zou ik hier een koeler voor gebruiken.
      Toen de verwarming werd afgebroken was het eindpunt waarschijnlijk nog niet bereikt maar door een lek in de overbrenging van de stop en het glazen buisje corrodeerde het rubber zo snel dat er een lek ontstond.

In ieder geval is dit het opgevangen resultaat:

Foto 4:

Het is niet veel (+/-0.5ml) , het gaat puur om het laten zien dat het mogelijk is.

Deze vloeistof met PH papier getest en deze slaat direct heel erg donker uit.
      Ook heeft het de typische geur en rookt de vloeistof lichtelijk.
      Mijn conclusie is dat het salpeterzuur is en dat de methode werkt.

In de nabije toekomst zal ik het ietsjes upscalen en met een degelijke glazen setup proberen.

Ik noem het : " User's method " :D
    • By Blaf
      This goeas to all of you taking part in the game. Especially you Gamekkeper...as I saw your Dutch site covering this issue. Unfortunately, I couldn't get essential details as to how to distract AN from KAS fertilizer. I see it takes dissolving it in boiling water and there, my understanding stops. Could you be so kind and pass me all relevant details?

Of course, I would appreciate any help in this matter.

Blaf
    • By RedBunny
      Vanaf het begin vond ik vuur(werk) leuk en Pyromania leuk, en toen kwam ik op deze site terecht. Veel van de materialen kan ik moeilijk aan komen maar hoe jullie het beschreven (Kas ammonium nitrate extract) was echt koel! Maar ik werd lid van gamekeeper omdat ik zag dat jullie kaliumnitraat verkochten! Ik was letterlijk verkocht. Nou ja, als het nog kan koop ik in januari 2 ofzo kilotjes van dat spul, ik ben nu blut. :P
    • By Pyroe@gle
      Hello pyro community!

I'm Pyroe@gle, an 16 years old student from Gemany and very interested in pyrotechnics and explo*ive*.
      I do my hobby since i was 12 and learned a lot about how to build pyrotechnic material.
      I did Bp (very good!), Gp, some Flash mixtures like KCLO4 Dark Alu, KNO3 MG,..., Polumnas, M80, ammonium nitrate stuff (you know what i mean) and det. caps. (filled with organic peroxides, mhn, pe*t , shn, picric and lead a. and so on)
      I did some other things as well, but nothing special (stars, smoke effects, bengalos,...)

This is a very old KAS Suiker smokebomb, but a bad mixture! I've made some better ones after this one.
      http://youtube.com/watch?v=d0ULYh6dVxg

Here one of my first fontains, gold
      http://youtube.com/watch?v=cHCwdJ0TRqM

Sorry for my bad english!

Allso in Geman it is not allowed to sell chemicals thru our forum! T.

Wfg
      Pyroe@gle
    • By John inslag
      hallo ik ben john, ik woon ergens in de kop van overijssel. ik heb opleiding voor metaal en elektro gedaan, dus eventueel electronice vragen kun je altijd aan me stellen, ook hou ik mij momenteel met een ander illegale hobby bezig en dat is zenden op de fm band (etherpiraat)

sins 2 weken hou ik me een beetje bezig met explosieven enzo, vroeger was het alleen een beetje onschuldig met vuurwerk en zo (ging altijd simpel zelf vuurwerk maken). maar sins 2 weken ben ik opzoek naar was profesionelere explosieven. nu kwam ik een paar dingen tegen wat ik al kende zoals nitromethaan (NM) en ammoniumnitraat (AN). nitro methaan ken ik nog uit de tijd dat ik bezig was met modelbouw, ben ik nu nog een klein beetje mee bezig maar doe niet meer veel met (methanol)nitro).

Het ammoniumnitraat ken ik van een paar jongens in het dorp hier, die haden het gemenkt met suiker (rookbom). dus mijn intresse werd meteen gewekt toen ik aan het rondkijken was naar explosieven. Ik kwam uit op wikipedia en zag daar ANFO (ammonium nitrate (with) fuel oil), ik klikte ff wat verder en kwam uit op ANNM, dit was voor mij zeer intressant omdat ik bekent was met bijde stoffen.

Eerst dat ik o dat gooi ik ff bij elkaar en een elektrische er bij in en klaar is kees, tot ik op dit forum uit kwam en zag dat er wel degelijk meer bij kwam kijken en dat het een Primair explosief is, en dus niet makkelijk te ontstekken is. nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dit makkelijk (en vooral veilig ) kan detoneren. Gelukkig help daar dit forum goed bij! jullie zullen nog wel meer van mij horen......
    • Guest
      By Guest
      Hee meesterchemisten,

Aangezien ik zelf een groentje ben wat het maken van rookbommen betreft, zou ik graag jullie deskundig advies willen.
      Zouden jullie mij stap voor stap de makkelijkste/beste manier kunnen vertellen om een (kleine) rookbom te maken?

Ik heb al op de pagina van de KAS-suiker rookbom gekeken, maar ik snap nog niet helemaal hoe je nou zo'n rookbom maakt.
      Moet je nou eerst ammoniumnitraat uit de kunstmest halen, of kun je gewoon gelijk met die kunstmest en suiker aan de gang?
      Wat voor doeken kun je het beste gebruiken?
      En hoe moet je de sterretjes nou precies in de bus stoppen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Groentje
    • By Pure Chemical
      Ammoniumnitraat/Suiker
      In theedoeken!
      10 (thee)doekige rookbommen op allebei de movies.

File: rookbom3.mpg
      Size: 10.11 MB
      http://sendmefile.com/00228844

File: sebasrookbom2.mpg
      Size: 10.3 MB
      http://www.sendmefile.com/00228853

Fotos van een 4 doekige rookbom:

• By MDMKoopman
      hallo,

ik wil een Ammoniumnitraat-suiker-paraffine rookbom maken, en vroeg me af welke verhoudingen ik moet nemen.

2KNO3 -> 2K2O + N2 + 2O2
      per mol KNO3 komt dus 1 mol O2 vrij

voor AN geldt:

4NH3NO3 -> 4N2 + 6H2O + 3O2
      per mol 4NH3NO3 komt dus 0,75 mol O2 vrij

als in het gebruikelijke KNO3-suiker-paraffine mengsel een verhouding van 60/40/40 gehanteerd wordt, wordt (even van gram uitgegaan) er
      (60/101,10)= 0,593 mol KNO3 gebruikt

in mijn NH3NO3-suiker-paraffine mengsel zal volgens mijn berekeningen een verhouding van 63.3/40/40 gehanteerd moeten worden.
      0,593/0,75 = 0,791 mol NH3NO3, 0,791*80.04=63.31g NH3NO3

verder weet ik dat decompositie van KNO3 bij 400 °C is.
      ik ga er van uit dat die waarde ook ongeveer geld voor NH3NO3 aangezien het de nitraat is die opbreekt.

volgens deze berekeningen kan ik dus gewoon de 60/40/40 verhouding hanteren (op relatief kleine schaal), kan iemand mij vertellen of ik hiermee goed zit en of dit een succes gaat worden of een flop.

greetz, Maurice
  • Popular Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Dank Rock/Coek Ik wil een nog dunnere variant visco. Voor het doorlonten van cakes. Die 3 mm is vrij dik daarvoor denk ik.
      Daar moet je grote gaten in je tubes voor prikken. Als je gebruik maakt van 1 gat per tube. ___________/\____/\___/\___/\
      Om dat te regelen heb ik in de 'Upper die' een tule geplaatst met een kleiner diameter. Bedoeling is om alle klossen van het dunste katoen garen te voorzien.
    • Petje af. Ik had het idee ooit eens maar is er nooit van gekomen.
    • Mister Element, Ik heb jouw posts gelezen. Ik heb me afgevraagd of ik zou reageren.
      Uiteindelijk heb ik besloten dat te doen om de volgende redenen: jouw veilgheid (en die van je omgeving), en om de indruk te weg te halen bij 'de overheid', die hier uiteraard meeleest, dat echte liefhebbers onverantwoordt omgaan met pyrotechniek ... wij zijn geen 'bommenmakers'.
      Jij geeft een andere indruk (je bent je welliswaar bewust van dat je moet leren, en in de tussen tijd doe je stomme dingen). Ik ga hier en daar hard zijn in mijn woorden; dat is uiteraard niet gericht op jouw persoon, slechts gericht op wat je tot nu toe hebt geschreven, in de hoop tot je door te dringen, in de hoop je tegen jezelf te beschermen en je geen onderdeel te laten zijn van het 'te verpesten' voor de echte liefhebber ... je een stap terug te laten doen. Pyrotechniek (en het maken van sier vuurwerk wat daaronder valt) heeft een hoop aspecten: creativiteit, veiligheid van jou en je omgeving, mogelijk gevaarlijke chemische reacties, etcetera).
      En het is een techniek, die je moet leren; bij iets wat je moet leren moet je bij het begin beginnen, toch ... de basis, je weet wel?!   Voor nu ben je voor mij een bommenmaker: - 3" salute shell (JE MAG NOG HELEMAAL NIET OVER FLITSPOEDER NADENKEN !).
      - Vervolgens een 5" shell maken , niet weten hoe die goed omhoog te krijgen, en het toch proberen (HEB JE EEN F*CKING GAATJE IN JE HOOFD ?).
      - KCLO3 maken, terwijl je niet eens weet wat ermee te doen (WHUT ?).
      - Dan, "Glitter stars zonder KClO4?" (HEB JE ENIG IDEE WAT VOOR STUPIDE VRAAG DAT IS ?).
      - Je hebt het al gehad over Mg poeder, voor je Flash, naar ik aanneem. Je weet dat je dan een fijne mesh size moet hebben; heb je enig idee hoe reactief dat spul is (ik ben er nooit aangekomen en ga dat ook nooit doen, maar dat terzijde), en hoe je het zou moeten beschermen (HALLO)?   Suggestie, positief (ik weet niet wat je al wel of niet hebt gedaan, theoretisch, dus ik start bij het begin): - Kijk deze serie, een paar keer.
      - Daarna lezen, lezen en lezen (niet alleen hier).
      - Lees over de ongelukken, over persoonlijke beschermingsmiddelen, en over "Death mixes".
      - Lees F.A.S.T. (o.a). Vraag je daarna af of het in de omgeving waarin jij woont, en je ding doet, het veilig is om buskruit in een ballmill te stoppen; wat gaat er gebeuren als het mis gaat (er zijn voorbeelden van)?
      Vraag je af of het niet verstandiger is te punniken goed geoptimaliseerde Green Powder te maken, door de afzonderlijke airfloat ingrediënten met de hand te zeven, en daarna verder te bewerken. Daarna kan je altijd kijken naar de double/double component milling/mixing techniek. Terug naar de basis: leer je eigen tubes te rollen, maak ze werkend zodat ze niet doorbranden bij een mooie 'stevige' charcoal fontijn (buiten de bebouwde kom, als het land nat is), 
      Rol je eigen 2" mortar met stevige endplug, maak je eerste (?) starmine met cut TT stars.
      Als dit alles werkt kan je wat metaal gaan toevoegen, de juiste mesh size voor elke specifieke applicatie; maar niet voordat je je hebt verdiept in de eigenschappen van de diverse metalen, hun interactie/incompatibiliteit met andere chemische stoffen, of hoe dat te voorkomen. En wat mesh size en microscopische vorm van het metaal daarop van invloed is, safety wise.   Samenvattend, blijf af van Flash en Mg, 'grow up first'.
      En dat geldt ook voor de KClO3, die je 'aan het koken bent'; 200+ composities kan je ermee maken, maar das voor de grote jongens (welke jij en ik nooit zullen zijn) en die ook nog met zwetende handjes sommige vele ervan zouden mixen, terwijl het zelfs met vergunning nog legaal voor hen is ook. Alsjeblieft, laat me geen naar krantenartikel lezen de komende maanden, over jou (met ingrijpende fysieke en/of maatschappelijke gevolgen voor jou, of je omgeving).
      Laat de Flash crackers bommen over aan de '16 jarige' kut-gassies uit 'achterstandswijken', geimporteerd uit Oost Europese landen, die daar tijdens O&N onze hulpverleners mee bestoken, en daarmee het debat polariseren of vuurwerk helemaal niet verboden moet worden.
      Laat ons daar geen onderdeel van zijn: wij zijn de techneuten en artiesten van het gekleurde vuur !   All the best, Stay Green!  
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online