Jump to content
PyroForum.nl

Hoe een diepe dreun maken?


Naamloos

Recommended Posts

Hallo, allemaal.



Gisteren heb ik een Bermuda gemaakt met een lichte karton ( die op mijn werk weggegooid wordt B) )
dus geen kraft/kaft papier.

De format was ietsje groter dan de normale Bermuda, ik heb de Bermuda met kruit uit babypijltjes gevuld ;)
8 pijltjes (Whistle Rockets)

En toen afgestoken en van de balkon naar beneden gegooid..........zodan :P , die ging veel harder dan de nitraat de knal was echt heel agressief en de nagalm ging echt heel ver, de nitraat knalt niet hard, maar die heeft een diepe geluid naar mijn weten.

Mijn vraag is hoe diepte toevoegen aan de zelfgemaakte knalwerk?

TITEL VAN TOPIC VERANDERD ~Prophet

Link to comment

Dat heeft dus niets te maken met dieptebommen he.. B)
Maar whistle (uit fluitpijlen) brandt erg snel, en levert dus een schelle hoge knal op.
De flash uit een nitraat is relatief langzaam, en geeft dus een veel diepere dreun.

Ik heb knallers gemaakt met Koperoxide-thermiet, dat waren echt prachtig lage dreunen.
Komen binnenkort btw weer, mijn CuO was even op.

Link to comment
je bedoelt een lagere toon / dreun?


Jah dat bedoel ik, de Bermuda was echt hard, maar die miste wat dreun/diepte.



Dat heeft dus niets te maken met dieptebommen he.. :P
Maar whistle (uit fluitpijlen) brandt erg snel, en levert dus een schelle hoge knal op.
De flash uit een nitraat is relatief langzaam, en geeft dus een veel diepere dreun.

Ik heb knallers gemaakt met Koperoxide-thermiet, dat waren echt prachtig lage dreunen.
Komen binnenkort btw weer, mijn CuO was even op.



Jij heb gelijk, ik heb ook een Bermuda met mijn zelfgemaakte buskruit gemaakt, en die was wel met een dreun, ook lekker hard, maar niet zoals als de Bermuda met babypijltjes ;)

Trouwens, ik heb hem in een bos afgestoken die laaste zin, de afstand was 4 meters of zo, na de knal kon ik mijn rechtse oor niet gebruiken B) op weg naar huis in de auto hoorde ik muziek van een kant:)



Dus kan niet Bermuda met een dreun?
Link to comment

Het heeft daar inderdaad mee te maken denk ik. De huls kan makkelijk gebogen worden, alleen het kan dan wel weer goed tegen druk van binnenuit. Voor zover ik weet is het juist de bedoeling dat ie snel openbreekt, onder weinig druk. Als er veel druk wordt opgebouwd en er veel druk in één keer losgelaten wordt, zal de knal hoger zijn dan wanner er weinig druk is. Maakt maar eens een bermuda waarbij de 3 hoeken heel zwak zijn. Zo zwak, dat er in het puntje een gaatje zit, dus met tape over de randen plakken maar niet over het uiterste puntje. Dan kan ie de druk snel weg en zal de toon veel lager zijn. Bij mij toen ooit iig.

Link to comment

Ik dacht bij de titel ook gelijk aan iets heel anders B) ! En, ik weet het niet zeker maar dit dacht ik altijd, dat wanneer een knaller vrij lang was en dun schel knalt, en wanneer hij kort is en dik, heel erg zwaar knalt. Dit heb ik altijd gedacht, dat dit 1 van de redenen was natuurlijk, hoe denken jullie hierover ? Een vlinder knalt bv. zwaar ( kort en dik ) en een bepaalde strijker die ik had heel erg scherp ( lang en dun ).

@ Duvel, hoe maakte je die knallers ? Ik heb 1 keer een knaller gemaakt met CuO Thermiet, doen gebruikte ik KMnO4 als '' primary LE '' , 4g, en als '' secundary LE '' gebruikte ik 22g CuO thermiet. Het KMnO4 flash was er om het CuO Thermiet te onsteken. De flash zat in een wc papiertje.
Het resultaat van deze knal viel echter erg tegen. Kan ook aan de huls gelegen hebben, maar denk het niet.

Yellowcard
ps. Plz. geen ducussie over LE geval.

EDIT: Sub scripts ef verandert, [ ] in plaats van < >

Link to comment

Ik maakte doe CuO knallers.. B)
Hier heb ik er nog een, vanmiddag gemaakt. Er zit 10.9 gram CuO thermiet in. 1 gram Al overmaat voor de vonken.
Pics pics pics!

Hier zie je het 'frame', een dikke huls, eindstop van 2 lagen ribbelkarton (gelijmd) onderin, en één laag bovenin, met een buisje voor het sterretje. (lont)

En hier de knaller, gespiked. Let niet op de kleur van het touw, het gaat om de effectiviteit!
Daarna heb ik hem ingetaped met afplaktape, en er een rood papiertje omheen gedaan.

Zoals je hier ziet.

De lage dreun komt - naast de relatief traag brandende CuO thermiet - door het gat waar het sterretje zat. Hier ontsnapt druk, dus klapt de huls trager uit elkaar.

Van de week steek ik hem af en volgt het filmpje natuurlijk ook.

gr.
Stijn ;)

Link to comment

Pure chemical vertelde mij ook eens over zo'n knaller. Zo maak hij ze.

Je maakt 10 gram koperthermiet en doet ertussen een kleinere knaller van bijvoorbeeld Kaliumnitraat/Magnesium in je moet wel zorgen dat je de koperthermiet hard genoeg aandrukt. En de eindstoppen kun je maken van smeltlijm.

Over harde knallen gesproken. Volgens mij staat er bij overige nog een topic er over.

Link to comment

Hier nog even de threat waarin dit besproken wordt: Thermiet video

Lijkt me een absolute hit voor oud en nieuw (het zit er alweer aan te komen B) ).
Je hoort tussen het legaal plopvuurwerk een zware dreun, ziet kinderen in de richting van het geluid lopen, je volgt ze richting een grasveldje in de buurt. En daar, onder een enorme bruine wolk, staat een pyro schaterlachend en met een enorme grijns op z'n gezicht naast een krater van een halve meter, welke ook koperbruin gekleurd is ;)

Edit: @ mr.stijntje: Mooi gemaakt die knaller, ben erg benieuwd naar het filmpje. Keep up the good work!!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...