Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

On 18 februari 2015 at 12:30 AM, plaaggeest said:

 Maar graag reactie op de Coco peel

Die kooltjes gebruik ik om o.a. wierookpoeder en zogenaamde "smudge mixes" op te branden. En ik moet zeggen dat ze prima bevallen. Even de aansteker erbij, er komen wat knetterende vonkjes vanaf en het kooltje gloeit. 

De kooltjes zijn rond en zien er een beetje uit als een "bakje" waar je de wierook of kruiden/harsen in kunt leggen. Ze zijn er in 30mm en 40mm formaat. 

Ze zijn bij nagenoeg iedere New Age zaak die ook wierook verkoopt wel te koop. Ze zijn niet goedkoop in verhouding tot de BBQ houtskool, maar relatief goedkoper dan de wilgen houtskool.

Ik heb onlangs wat ouderwets BP (75/15/10) gemaakt met deze houtskool en dat werkt prima. Tenminste, als je niet al te strenge eisen stelt. 2 gram brandt op in ca. 1 seconde. Tijdens mijn proef bleef er wel wat wit residu achter. 

Link to comment
  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On 22 november 2018 at 9:34 AM, Tyneman said:

Als dit spul duur is, waarom dan niet zelf een handje vol verkolen voor de wierook?

Geen ruimte. Dat zou ik binnen moeten doen (geen optie) of op ons kleine balkon. Ik wil graag vrede houden met de buren ;-) 

Voor de zelf brandende smudge mixen (die dus zonder kooltje kunnen branden) heb ik meestal maar 1 à 2 kooltjes nodig om een hoeveelheid te maken waar ik ca. 3 maanden mee doe. Er gaat ook Witte Salie in mijn mixen, dat brandt uit zichzelf al, evenals de Palo Santo en andere houtsoorten. Er is dus niet zoveel houtskool nodig. 

Voor wieroken gebruik ik ook harsen die kunnen branden zoals Olibanum, styrax, benzoe enz. Houtskool geeft een enorme zwarte kliederboel als ik dat moet gebruiken ;-) 

En... Houtskool binnen branden is niet gezond. Dat zijn sommige harsen ook niet, maar ja, het moet toch wel branden.

Op zich ben ik dus niet zo duur uit als ik die kooltjes gebruik waarvoor ze bedoeld zijn. Om er BP van te maken is een ander verhaal. Dan moeten er nogal wat blokjes fijn worden gemaakt wil je een redelijke hoeveelheid hebben om BP van te maken. Ik heb deze keer wat BP gemaakt voor de lol, een kleine hoeveelheid waarvoor ik 10 blokjes nodig had. Valt dus op zich nog wel mee ;-) 

Link to comment

×
×
  • Create New...