Jump to content
PyroForum.nl

Bariumchloraat


Duvel

Recommended Posts

Ik was van plan om deze ook uit te voeren, ik had 'm ook een tijd op het oog (vandaar die vraag in het topic "Ammonia(k)")
Bron: Cape Canaveral
Bariumchloraat in combinatie met schellak geeft inderdaad een superieure groen, als het Tyneman lukt ga ik het ook uitvoeren. Dus ik wacht met smart. =]

Edited by Duvel
Link to comment

Kleine update:

Ik ben uitgegaan van 5g Wijnsteenzuur(Wsz), (M=150) welke gelijkstaat aan 0,03333 mol Wsz.
Daaraan toegevoegd 0,03333 mol Ammonia (16,6 mL 2M)
Een kokende oplossing gemaakt van 15mL water en 4,09g KClO3 (0,03333 mol)
Beiden samengevoegd en laten afkoelen.
Toen het neergeslagen Kaliumbitartraat afgefiltreerd en aan het filtraat 6,58g BaCO3 toegevoegd (0,03333 mol)
Nu staat het weer te koken en hopelijk houden we iets helders over, inplaats van deze smerige melkzooi.

Ik zou het op prijs stellen als iemand mn berekeningen wil nalopen, want ik vergeet wel eens wat.
Verdere resultaten met foto's komen als alles klaar is. (Of door de gootsteen uit frustratie)
Gr33tZ

Link to comment

Volgens mij heb je het dubbele van bariumcarbonaat gebruikt dan nodig was:
De globale reactievergelijking is namelijk als volgt:
2 KClO3(aq) + 2 COOH(CHOH)2COOH(aq) + 2 NH3(aq) + BaCO3(aq) -->
2 K+ COOH(CHOH)2COO-(s) + H2O(l) +CO2(g) + 2 NH3(g) + Ba(ClO3)2 (aq)

Het had dus 3.29g bariumcarbonaat moeten zijn... Op zich is dat niet zo een probleem, op het einde zal je de excess bariumcarbonaat gewoon moeten uitfilteren.

Link to comment

Dat zou dus de witte zooi verklaren. Even het kokende zooitje filteren, en dan het filtraat laten afkoelen. Dan zou je toch kristalletjes moeten gaan zien. Daarna kun je het nog eens opkoken (inkoken) om daarna meer bariumchloraat neer te laten slaan.

Een veel kleinere overmaat bariumcarbonaat (per ongeluk iets teveel, weet jij veel) kan het ook al op leuke melk laten lijken.. Ik neem aan dat het lekker fijn poeder is?

Edited by mr.stijntje
Link to comment

talkpoeder achtig inderdaad.
En dank voor de berekening Sobrero!
Ik zal over een uurtje de troep eens affiltreren en daarna verder gaan. Ik heb wel duidelijk ammoniak geroken, dus er heeft wel wat gereageert. Staat nu inmiddels bijna 3 uur te koken, dat zal toch genoeg moeten zijn. :P
U hoort nog van mij.

Link to comment

Dat heb je wel netjes gemaakt T en het zou wel mooi zijn als het ook echt Bariumchloraat is.
De auteur gebruikte wel Bariumhydroxide wat wel altijd Bariumchloraat opleverde.
Misschien als Bariumcarbonaat niks opleverd een keer met Bariumhydroxide uitvoeren,dit is volgens mij eenvoudig te maken met oplossing van Bariumnitraat en Kalium/Natriumhydroxide al zou ik wel voor Kalium gaan omdat je dan vrij bent van Na rommel.
En het kan nog makkelijker door Bariumoxide met water te laten reageren tot Bariumhydroxide.

Edited by dennisman
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...

Duvel is al heel lang niet meer online geweest dus het lijkt me straf dat hij hier binnen afzienbare tijd gaat antwoorden. Aangezien hij al lang op Leander zijn post had kunnen antwoorden en dat niet gedaan heeft zal hij waarschijnlijk ook niet op jou post antwoorden en vind ik het wel een grove topicbump. Je had ook gewoon een pm kunnen sturen. ;)

Link to comment
×
×
  • Create New...