Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Duvel

Bariumchloraat

Recommended Posts

Ik was van plan om deze ook uit te voeren, ik had 'm ook een tijd op het oog (vandaar die vraag in het topic "Ammonia(k)")
Bron: Cape Canaveral
Bariumchloraat in combinatie met schellak geeft inderdaad een superieure groen, als het Tyneman lukt ga ik het ook uitvoeren. Dus ik wacht met smart. =]

Edited by Duvel

Kleine update:

Ik ben uitgegaan van 5g Wijnsteenzuur(Wsz), (M=150) welke gelijkstaat aan 0,03333 mol Wsz.
Daaraan toegevoegd 0,03333 mol Ammonia (16,6 mL 2M)
Een kokende oplossing gemaakt van 15mL water en 4,09g KClO3 (0,03333 mol)
Beiden samengevoegd en laten afkoelen.
Toen het neergeslagen Kaliumbitartraat afgefiltreerd en aan het filtraat 6,58g BaCO3 toegevoegd (0,03333 mol)
Nu staat het weer te koken en hopelijk houden we iets helders over, inplaats van deze smerige melkzooi.

Ik zou het op prijs stellen als iemand mn berekeningen wil nalopen, want ik vergeet wel eens wat.
Verdere resultaten met foto's komen als alles klaar is. (Of door de gootsteen uit frustratie)
Gr33tZ

Volgens mij heb je het dubbele van bariumcarbonaat gebruikt dan nodig was:
De globale reactievergelijking is namelijk als volgt:
2 KClO3(aq) + 2 COOH(CHOH)2COOH(aq) + 2 NH3(aq) + BaCO3(aq) -->
2 K+ COOH(CHOH)2COO-(s) + H2O(l) +CO2(g) + 2 NH3(g) + Ba(ClO3)2 (aq)

Het had dus 3.29g bariumcarbonaat moeten zijn... Op zich is dat niet zo een probleem, op het einde zal je de excess bariumcarbonaat gewoon moeten uitfilteren.

Dat zou dus de witte zooi verklaren. Even het kokende zooitje filteren, en dan het filtraat laten afkoelen. Dan zou je toch kristalletjes moeten gaan zien. Daarna kun je het nog eens opkoken (inkoken) om daarna meer bariumchloraat neer te laten slaan.

Een veel kleinere overmaat bariumcarbonaat (per ongeluk iets teveel, weet jij veel) kan het ook al op leuke melk laten lijken.. Ik neem aan dat het lekker fijn poeder is?

Edited by mr.stijntje

talkpoeder achtig inderdaad.
En dank voor de berekening Sobrero!
Ik zal over een uurtje de troep eens affiltreren en daarna verder gaan. Ik heb wel duidelijk ammoniak geroken, dus er heeft wel wat gereageert. Staat nu inmiddels bijna 3 uur te koken, dat zal toch genoeg moeten zijn. :P
U hoort nog van mij.

Bariumchloraat is wel goed oplosbaar( in vergelijking met kaliumchloraat) dus het geheel affiltreren en dan nog eens goed in koken miss wel bijna droog koken zal dan het beste resultaat geven.

Heren, de resultaten.
Ik vond het zwaar tegenvallen, maar wellicht heeft iemand nog goede tips of ervaringen met deze synthese.
Het geheel heb ik maar even in een .pdf-je gezet. Dat scheelt weer een boel losse plaatjes uploaden.
Synthese_van_BariumChloraat.pdf

Barst maar los zou ik zeggen!

Dat heb je wel netjes gemaakt T en het zou wel mooi zijn als het ook echt Bariumchloraat is.
De auteur gebruikte wel Bariumhydroxide wat wel altijd Bariumchloraat opleverde.
Misschien als Bariumcarbonaat niks opleverd een keer met Bariumhydroxide uitvoeren,dit is volgens mij eenvoudig te maken met oplossing van Bariumnitraat en Kalium/Natriumhydroxide al zou ik wel voor Kalium gaan omdat je dan vrij bent van Na rommel.
En het kan nog makkelijker door Bariumoxide met water te laten reageren tot Bariumhydroxide.

Edited by dennisman

Bariumhydroxide, nou daar heb ik nog wel een kilotje van staan.
Dus zal binnenkort het eens proberen op die manier. Maar, aangezien deze synth een dag duurt, ik kan niet geranderen dat het deze week al zal zijn.

Als iedereen die hier post ook een blik wilt werpen in het "chloorgas" topic, daar wordt een andere manier van bariumchloraat maken beschreven.

@ Duvel

Inmiddels en paar maanden verder, is het je nog gelukt om via deze synthese chloraten te produceren?

Duvel is al heel lang niet meer online geweest dus het lijkt me straf dat hij hier binnen afzienbare tijd gaat antwoorden. Aangezien hij al lang op Leander zijn post had kunnen antwoorden en dat niet gedaan heeft zal hij waarschijnlijk ook niet op jou post antwoorden en vind ik het wel een grove topicbump. Je had ook gewoon een pm kunnen sturen. ;)

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By Exhile
      Hey,
      Ik zit al een tijdje over dit project na te denken en ik zal het binnenkort uitvoeren,
      Mijn bedoeling is door reductie met elektrolyse NaOH te reduceren tot Na,

Nu, NaOH is geen pretje om mee te werken en gesmolten corrodeert dit u glas direct
      Als vervanging van nikkel kan je doodsimpel een soepblik gebruiken maar dit zal te erg corroderen na een paar runs.

Nu,
      mijn probleem is dat aan de +pool H2O ontstaat
      ik moet niemand uitleggen wat er gebeurd met Na en H2O,
      nu kan ik het Na weghouden van water maar de overige NaOH is goed geleidend en zal de + pool doen geleiden met mijn kroes waardoor er misschien water bij mijn Na komt.

Heeft iemand hier ervaring mee of enige ideen om mijn Na ver weg te houden van H2O?
    • By Duvel
      Hallo iedereen,
      Ik heb inmiddels vernomen dat Kaliumperchloraat (KClO4) zeer moeilijk te kopen is.
      Daarom was ik van plan om het zelf te maken, maar omdat ik hier nog zeer weinig vanaf weet vraag ik eerst even wat jullie me hierover kunnen vertellen.
      Bijv.: Wat is het beste om als kathode en anode te gebruiken, moet je KClO3 nou oplossen in water, hoeveel Volts/Amperes moet ik gebruiken, hoelang?

Dank jullie wel :wink: Duvel
    • By Duvel
      'Allo iedereen..
      Ik zie dat er bij sommige compo's NH4ClO4 nodig is, en dat is niet makkelijk om te kopen..
      Dusss, had ik het idee om het zelf te maken.. d.m.v. elektrolyse van Ammonium Chloride (NH4Cl).

Is dit mogelijk, en zijn er misschien nog andere opties?

Alvast bedankt!
      Kevin
    • By Baazis
      Hallo Members van PyroForum,

Ik wil dus Potassium chloraat cel gaan maken met mijn vader,.

En mijn vraag is dus wat de goedkoopste manier is?.

Ik vraag niet om een bron maar meer welke materialen ik het besten kan gebruiken,

Voor een Kathode en een anode.

Alvast Bedankt.

Mvg Baaz.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.