Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

Zo ik heb vandaag een mp rocket gemaakt, maar het ging niet echt goed.
De rocket was gemaakt met zelfgemaakte rocket tools, die tools waren gewoon met de hand zonder
draaibank gemaakt dus zijn niet perfect maarja.

Rocket:
16mm ID pvc buisje.
Nuzzle gemaakt van kattenbakgrind (natuurlijk in poedervorm).
Propellant: willow meal (12 uur gemilld, redelijk snel dus).
Venturi (hier lag waarschijnlijk het probleem): 6.5mm (veel te groot dus).
Core:ongeveer 2cm.

De pijl schoot maar iets van 10m de lucht in en viel toen nog brandend naar beneden.
Waarschijlijk komt dit omdat het een veels te grote venturi voor een 16mm ID buisje.
De venturi is zo breedt omdat ik niet aan ander materiaal kon komen om met de hand een tool te maken.

Even later kwam ik er achter dat de tool wel perfect was voor fountains dus die heb ik ook gelijk gemaakt,
en die ging wel perfect :D .


Mochten jullie nog iets weten waardoor de pijl niet goed ging plaat het weten!

Loveforpyro.

Link to comment
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Goner

Hoe veel meal heb je gebruikt, wat zijn de afmetingen e.d.?

Het ligt btw niet aan de venturi hoor, ik gebruik altijd 5 of 6 mm voor meal rockets, al bouw ik meestal end-burners.

Link to comment
Venturi (hier lag waarschijnlijk het probleem): 6.5mm (veel te groot dus).
Core:ongeveer 2cm.
Loveforpyro.


Nee man,
ik gebruik altijd een 6,5mm nozzle ,ik zou eerder de core vergroten dan is er een explosieve drukopbouw die de pijl omhoog blijft stuwen en niet na tien meter terug doet vallen!

Die 6,5mm nozzle zorgt ervoor dat de lift-off sneller gebeurt , ik gebruik altijd 80% core van de totale lengte van de pijl =coreburner.

En post dan ook een filmpje :D van het resultaat, dat geeft meerwaarde aan je topic :D

Grtz Bert
Link to comment

Raar met die brandstof en die afmetingen zou hij toch echt wel goed in de lucht moeten gaan. Naar mijn aanvoelens toch.
Ik zou in het begin niet te veel sukkelen met tools, gewoon hamer & rammer en boor gebruiken. Daarna als je goede afmetingen hebt een tool maken.

Link to comment

Er zijn eigelijk veel te veel varriabelen om nou precies te kunnen zien hoe groot de venturi moet worden, de kwaliteit van je meal heeft wel veel invloed, wanneer je mindere meal hebt is het beter een wat grotere venturi hebben, heb je snellere meal dan moet hij iets kleiner zijn omdat anders het reactie oppervlak weer te groot is wat kan leiden tot een CATO. De enige manier om achter een goede venturi te komen is door veel te testen, bij mijn duurde het ook wel een stuk of acht testjes voor dat ik de goede had, die was zo'n 4,5mm.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik vind die venturie en nozzle afmetingen ook wel groot eerlijk gezegd. Ik doe altijd wedstrijdjes met mijn broeder waarbij ik rcandy en hij bprockets maakt. Hij gebruikt voor PVC rockets van 80 mm lengte en 16 mm ID bentoniet nozzles met een dikte van 2 mm zonder core (afterburner idee) en 3,5 mm met core. Die dingen gaat keihard omhoog. Incl. reports.

Link to comment

Zo gisteren weer een meal rocket gemaakt maar ik kreeg een CATO, dit kwam waarschijnlijk te snelle meal.

3,5mm venturi
core: onbekent, ongeveer 3 4e van de totale lengte
nuzzle: 2cm dik
16mm ID pvc buisje
payload: 1 D1 ster en wat meal
propellant: willow mp 12 uur geballmilled

Deze keer geen tool gebruikt maar gewoon de boormachine.

Moet ik voor BP rockets barbecue houtskool gebruiken, zoja hoelang moet ik dit dan ball-millen
en hoelang moet dan de BP in de ballmill?

Filmpje + foto's voor en na "lancering" (op het filmpje zelf is er niet veel te zijn):

mp_rocket_16mm_id_CATO.wmv

Link to comment

ik maak altijd rockets van een lengte van 8 cm, 1.5 cm bentoniet en een nozzle van 3.5mm, als core boor ik gewoon die hele boor in mijn rocket tot bijna bij de eindstop. werkt perfect, ik kan er zelfs misschien wel een nozzle van maar 3mm in doen(het ligt ook zeker aan mijn bp het is echt totaal niet snel^^)

Link to comment
ik maak altijd rockets van een lengte van 8 cm, 1.5 cm bentoniet en een nozzle van 3.5mm, als core boor ik gewoon die hele boor in mijn rocket tot bijna bij de eindstop. werkt perfect, ik kan er zelfs misschien wel een nozzle van maar 3mm in doen(het ligt ook zeker aan mijn bp het is echt totaal niet snel^^)


Gebruik je gewoon green powder of kort gemillde mp?
Ik ga het dadelijk wel met een mix van green powder en mp roberen, resultaat komt een deze dagen
Link to comment

Bij mij is m'n snelle meal net de kracht van een m'n raketten. Er zijn vele die voor trage brandstof en lange core opteren met een grote core. Die gebruiken dan veel meer brandstof. Ik gebruik minder meal met een kleine core die een stevige aanzet geeft (5killo) en dan een end-brander die ongeveer 700 thrust geeft. Gemeten bij 21mm natuurlijk. Met 25-30 gram krijg je dan +-300 gram weggeduwt.

Edited by danny db
Link to comment

Laten we we wezen, er is een simpele vuistregel voor nozzle- en core diameters en de lenge van een core. Gezien het feit dat iedereen lekker rockets maakt op zijn eigen manier zijn er niet écht universele standaarden.

1: Een core vergroot je reactie/verbrandingsoppervlak van je propellant. Er zal dus meer prop tegelijkertijd gaan branden en dit betekend een grotere uitstoot, meer kracht/lift. Hoe dieper je core, hoe meer kracht. Echter, de brandstof is wel sneller op.
2: Onder druk wordt de verbrandingsreactie sneller. Als de nozzle opening klein is, wordt de druk hoger, ook dat betekend meer kracht, meer lift.
3: De hoeveelheid druk die nodig is om een prop lekker te laten branden + de brandsnelheid van de prop is afhankelijk van het soort en kwaliteit prop.

Een snel brandende prop heeft dus een minder diepe (of geen) core nodig en de nozzle kan groter blijven. R-candy fikt lekker onder druk, daarom maak ik de nozzlediameter altijd klein, en boor ik een gaskamer waar de druk zich snel ik kan opbouwen (core van 80% van de lengte). Je kunt wel BP rockets met een core maken, maar dan zou ik de nozzle heel groot maken, anders wordt de druk gewoonweg te hoog en is het resultaat een CATO. Gebruikelijker is idd om BP rockets van het type afterburner te maken, en dus helemaal geen core te boren. BP is snel, op die manier blijft de rocket langere tijd liften, omdat ie niet al zijn brandstof in de eerste seconde opstookt.

Link to comment

FF offtopic;

Nee ,het is juist beter wilgenhoutskool te gebruiken( bbc is veel trager)


De goedkopere bbq-houtskool zakken, bevatten die niet een groter percentage zachter hout? In dat geval zou goedkoop bbq hout ook nog wel tot snelle meals kunnen leiden? Mijn b-merk-cheap-ass-bbq-houtskool doet he wonderbaarlijk goed. Echter, ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal, dus ach ja, kan m'n eigen optimisme zijn >_> .
Link to comment
2: Onder druk wordt de verbrandingsreactie sneller. Als de nozzle opening klein is, wordt de druk hoger, ook dat betekend meer kracht, meer lift.
Als ik zo vrij mag zijn dit te nuanceren, dit heeft ook te maken met de reden waarom een groot aantal raketten een cato geeft. Als de gasstroom supersoon door de nozzle stroomt, ondervindt deze meer weerstand dan wanneer deze subsoon stroomt. Bij een subsone gasstroom neemt de weerstand lineair toe met de snelheid van de gasstroom, maar bij een supersone gasstroom kwadratisch. In het laatste geval kan dus de druk veel harder oplopen dan voorzien, wat vaak leidt tot een cato. Dit is een van de redenen dat een bepaalde diameter venturi wel kan werken, maar een millimeter kleinere niet. Een kleinere venturi is in veel gevallen dus niet de juiste oplossing om een maximale last omhoog te brengen. Een iets diepere core en grotere venturi hebben dan veel meer effect.

Overigens is de dikte van je nozzle ook iets wat je consistent moet houden voor maximaal presterende raketten. Een dikkere nozzle (kleistop) heeft het zelfde effect als een kleinere venturi (het gaatje).
Link to comment
Je kunt wel BP rockets met een core maken, maar dan zou ik de nozzle heel groot maken, anders wordt de druk gewoonweg te hoog en is het resultaat een CATO. Gebruikelijker is idd om BP rockets van het type afterburner te maken, en dus helemaal geen core te boren. BP is snel, op die manier blijft de rocket langere tijd liften, omdat ie niet al zijn brandstof in de eerste seconde opstookt.



Om een BP rocket zonder core goed om hoog te laten gaan heb je volgens mij wel heel snelle BP nodig toch?
En als je een shell eraan plakt dan wil je toch helemaal niet dat ie te hoog gaat, dan zie je er weinig meer van.
Naar mijn idee kun je het beste niet te snelle meal gebruiken en gewoon een redelijk diepe core boren, met een nozzle van 3/4mm(bij mij werkt dit prima :D )
Link to comment

Zo, net een green powder rocket gemaakt maar er ging weer wat mis:
de nuzzle knalde eruit.

Rocket:
3,5mm venturi
core: ongeveer weer 3/4 van de totale lengte.
nuzzle: 1cm dik
16mm ID pvc buisje
propellant: green powder alle chems door een 400 mesh zeef gemaald en daarna even gemixt
met de diaper methode.

Ik had de rocket gemaakt voordat ik alle nieuwe reply's had gelezen.

Ik ga dadelijk er dan weer een maken met 12uur milled mp maar dan met een 75mm core.

Filmpje+ foto's van voor en na:

Green_powder_rocket_16mm_ID_mislukt.wmv

Link to comment

Welkom in de wereld van rockets jonge :D
Ik heb een jaar niets anders gedaan dan rockets gemaakt. Eerst zelf papieren hulzen draaien, die na op z'n minst 80 keer proberen nogsteeds uit elkaar knalde, nozzle eruit, doorbrande etc. etc.
Daarna overgestapt op PVC, werkt perfect, maar nog steeds af en toe nozzles die eruit knallen. Vaak ook wisselende resultaten met identieke rockets! (zover identiek hè :D )
Zelfde dimensies als die jij gebruikt maar dan een wat kortere core, 2 cm zoiets.
Toen 'ontdekte' ik shells en ik wil nooit meer iets anders. Dat gekloot met die raketmotortjes hing me de strot uit en ik raad ook iedereen aan de techniek van het shellbouwen aan te leren!

Veel succes als je nog meer motortjes gaat bouwen. Het schuren en insnijden van de binnenkant van het pvc-buisje helpt zeker om de nozzle erin te houden!

Link to comment

Net een mp rocket gemaakt maar ging weer fout!!!!!!!
Mijn nuzzle knalde eruit waardoor de pijl niet omhoog vloog.

Rocket:
4mm venturi
16mm ID pvc buisje
core:75mm
propellant:12uur gemillde willow meal
nuzzle: 80mm dik

Als de nuzzle er niet uitknalde was de rocket wel geslaagd (denk ik).
De nuzzle is van grof kattebakgrind (zoals je het gewoon koopt,niet fijn gemalen) en natte klei, dit laten opdrogen zodat
het erg hard was. Ik heb dit een pvc buisje geramt met een (messing?) staafje dat iets van 0.5mm speling heeft.

Iemand een idee hoe de nuzzle blijft zitten?

Filmpje+ foto's:

mp_rocket_16mm_ID_nuzzle_probleem.wmv

Link to comment
Guest Goner

Ik snap niet hoe jij de nozzle stevig wilt krijgen!
De meest normale methode is gewoon kattegrind fijnmalen en rammen met een metaal dat natuurlijk niet vonkt!
Het is btw nozzle ipv van nuzzle! :D

Link to comment

Probeer het eens zoals ik doe:
zaag 8cm pvc, ram er 1.5cm betoniet in (gewoon grof kattebak grind), ram er dan MP in tot 1cm boven de rand, ram die 1cm vol met betoniet, neem een 3.5mm boor en boor hem een flink eind in het buisje. zo werkt ie bij mij prima, alleen denk ik dat jou meal een stuk sneller is dus moet jij mischien 4mm hebben maar dat moet je zelf maar uittesten.

Edited by Pyromaniak
Link to comment

Héhé, @ bass nadat je dan in shells geslagen bent. Krijg je de drang om een mooie shell op een raket te zetten. Zo ging het toch bij mij :D.
80 rockets zijn toch wel veel hoor, bij mij was het na een paar keer meteen raak. Ik geniet nog altijd van raketten een mooie whistle....

Pyromaniak toch ff je grid fijn malen hoor.

En Loveforpyro, ik denk dat je eens moet zien hoe ik op m'n motors RAM dan snap je direct hoe ze blijven zitten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...