Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

Nouja, ik kan zeggen dat ik er meer dan 80 heb afgestoken. Maar ik heb er toch echt een berg verkloot door gezeik met de nozzle :D Een consumentenmotortje is ook gemaakt van plastic maar daarvan is de onderkant (nozzlekant) óók dicht met plastic. In dit buisje wordt klei en meal geramd en geboord zoals gewoonlijk máár de kleistop wordt dus tegengehouden door het plastic van het buisje! Daarom kan zo'n motortje toch een ID hebben van 13 mm maar ontzettend sterk zijn. Het is me overigens wel met succes gelukt 2,5" shells met een rocket de lucht in te sturen, maar het blijft toch veel meer werk dan een goeie shell bouwen.

Link to comment
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Goner

Het klinkt gek maar jij hebt dan echt geluk! :D

Normaal moet je de motoren blijven wijzigen tot ze naar jou smaak werken!

Waren deze rockets btw met payload?

Link to comment

Ik denk niet dat de payload er ook maar iets mee te maken heeft of je motor klapt of vliegt. Bij een identieke motor heb je een identiek brandverloop, of die nou wel of geen last draagt. Ik denk dus dat het hem in dat woordje identiek zit, dat de motoren waar je een payload op zet niet gelijk zijn aan die waar je geen payload op zet. Dat kan te maken hebben met een slechte doorvoer naar boven of een vreemde constructiemethode.

Consistentie is heel belangrijk in rocketry :D .

Link to comment

Ik vind het ook vreemd hoor maar ik heb een aantal keer een stel rockets gemaakt waarvan het gewicht van de payload verschillend was. De rockets zonder payload gingen prima omhoog en de rockets met lichte payload ook. Maar eenmaal met een zwaardere payload erop klapte ze!

Ik heb dus het idee dat wanneer de payload te zwaar is, de rocket moeite heeft met opstijgen waardoor verbrandingsgassen zich accummuleren in en onder de motor. Dit resulteert in een grotere druk waardoor de nozzle eruit kan klappen. Wanneer de rocket vrijuit kan vliegen kan de motor z'n gassen kwijt. Dat denk ik.

Link to comment

Ik ben het eens met Miech, de payload heeft niet te maken met de druk in de kamer. Maar een rocket met of zonder payload is nooit identiek aan elkaar want met een payload zit er aan de bovenkant een delay en geen plug. Aangezien ik als enige verschil tussen de 2 de plug/delay kan noemen zou ik daar maar eens naar gaan kijken.

Link to comment
Guest Goner

Daar ligt het niet aan, ik heb er altijd een eindstop in zitten met een gat van 3mm erin waar ik altijd snellont (10cm/s) in doe en naar de header leidt!

Link to comment
Het klinkt gek maar jij hebt dan echt geluk! :D

Normaal moet je de motoren blijven wijzigen tot ze naar jou smaak werken!

Waren deze rockets btw met payload?


Jep ik heb op al mijn rockets een kleine shell gemaakt gewoon een papier hulsje met een heel klein beetje flash en 5 stars ofzo, de eerste 2 rockets knalde veel te laat(op de grond dus :D ) maar gewoon ervoor zorgen dat al het kruit eerder opgebrand is en het lontje van de shell ontsteekt, minder lift en een grotere core.
Nu knallen ze op het goede moment en ga ik dus langzaam de payload opbouwen.
Link to comment

Gisteren weer een mp rocket gemakt, deze keer een nozzle van fijn kattenbakgrind.
Maar toch ging het weer fout; na de eerste seconde schoot de nozzle eruit waradoor de rocket schijn brandend naar beneden
viel, want goed op het filmpje te zien is.

Rocket:
16mm ID pvc
core 1cm
venturi: 4mm
propellant: 14 uur milled willow meal.
nozzle:1cm dik gemaakt vn fijn kattebakgrind

Zou het uitmaken als ik de nozzle 0.5cm diker maar (dus 1.5cm)?

Filmpje :
EDIT: perongeluk verkeerde filmpje geupload, nu staat er de goede.

16mm_ID_mp_rocket_nozzle_probleem.wmv

Edited by loveforpyro
Link to comment

Je nozzle moet minimaal de ID van je buisje hoog zijn, probeer voor het gemak eens 20mm hoog ( 2 cm ).
Als je pijlen dan nog uitelkaar klappen moet je een iets bredere venturi nemen ( gat in de nozzle ).

Edited by cojonesm
Link to comment
Je moet zo hard rammen totdat het PVC uitzet! Dan zit ie stevig goed. Je ramt gewoon niet hard genoeg denk ik, ik zie ook geen uitzetting van het buisje.


Er is inderdaad geen uitzetting, ik had laatst zo hard geramt dat het buisje brak. Dus veel
harder kan het niet.
Link to comment
Guest Goner
Er is inderdaad geen uitzetting, ik had laatst zo hard geramt dat het buisje brak. Dus veel
harder kan het niet.


Ik heb dit de laatste tijd ook ontzettend vaak gehad! Echt verschrikkelijk irritant! :D

Het ligt denk ik gewoon aan de leeftijd van de PVC, het waren echt verschrikkelijk oude buizen die weet ik veel hoe lang opgeslagen lagen in mijn schuur/werkplaats!
Link to comment

Gebruik gewoon een rocket sleeve. Als je met 5/8'' PVC werkt kun je er zo een 3/4'' buisje omheen steken. Je zult zien dat zo bij rammen de nozzle net zo vast zit, maar het buisje lang niet zo uitzet. Verder is het IMO ook gewoon een kwestie van beleid hoor. Een buisje knapt echt niet zo maar, en voordat dat gebeurd zit alles meestal al vast zat.

Link to comment

Je kan ook overstappen op whistle, dan heb je geen problemen in ieder geval met je nozzle :D
Ik zou wat meer gaan spelen met de diameter van je venturi, ik zou het wat breder gaan maken.

Off topic:
Een sleeve is erg makkelijk gemaakt:
stap1: Blokje houtdoorzagen
stap2: Gaten boren voor slotbouten
stap3: Slotbouten erin
stap4: Gat boren voor casing

Edited by Deca
Link to comment

Ik stel voor dat je je eens terug trekt, en je er een weekje helemaal zelf in verdiept. Ik heb immers ook weinig gehad aan de uitleg dat ze me hier vroeger gaven. Want je maakt het met je eigen materiaal. Ik heb die raketterij (buiten de absoulte basis) helemaal zelf uit m'n duim gezogen en dan leer je het meeste :D.

Link to comment

Wat Danny zegt klopt dus volledig :D , aangezien iedereen een andere brandsnelheid van zijn meal heeft kan je moeilijk iets aanbevelen.
Test zelf eerst en trek dan je conclusies wat volgens jouw anders kan :D , je moet de uitleg op dit forum meer beschouwen als een basistheorie voor de onderdelen van een vuurpijl en niet alles letterlijk doen wat beschreven wordt.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Iets wat mij nog opviel bij het maken van meal motoren was dat het ballmillen van meal heel ander kruit oplevert als malen in een koffiemolen. Op de een of de andere manier heb ik met geballmillde meal nooit echt hele betrouwbare motoren kunnen maken. Met de koffiemolen gemaald is het kruit iets minder snel, maar "pakt" beter als je het in je motortje hamert. Missschien heeft het iets te maken met het feit dat malen in een koffiemolen een andere kristal vorm oplevert als malen in een ballmill, en een compactere vorm kan aannemen. Aan de andere kant heeft het misschien meer te maken met het feit dat de componenten minder fijn zijn en dus andere brandeigenschappen heeft. (Lagere Kn) :D Vooral als je snellere houtskool soorten gebruikt kan dit een probleem zijn. Je kan ook eens proberen om het percentage houtkool t.o.v de KNO3 te verhogen.

Edited by Methodologisch
Link to comment

Als je pulverone maakt van je raket-sas pakt het ook veel beter, en is de brandstof ook veel effectiever. Ik heb nog nooit echt last gehad van Balmill- meal in raketten.

Je kan ook 60-30-10 gebruiken in een coremodel. Ik heb het nog steeds liever om super snelle meal te gebruiken in rakketjes.

Link to comment

Ik heb laatst ook eens meal gemalen met een koffiemolen maar op een of andere manier wil dat bij mij echt niet lukken, volgens mij hoef je het maar ff te malen om al een redelijk snellen meal te krijgen, maar na een half uur malen is het wel redelijk fijn maar vreselijk sloom, er blijft ook van die witte troep achter bij het ontbranden volgens mij is dat van de KNO³.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...