Jump to content
PyroForum.nl

Elementen verzameling


Recommended Posts

Een paar dagen geleden zei Mr.Stijntje op MSN iets over Silicium(Si) uit zand halen. Ik vroeg waarom hij dat zou willen doen, hij zei dat hij een elementen verzameling wilde beginnen. Toen dacht ik dat dat best eens leuk kon zijn dus heb ik besloten er ook een te maken.

Nou vroeg ik me af of er meer mensen een verzameling hebben of willen maken en wat je ervaringen of ideeën erover zijn. Dus post hier wat je hebt, nog wil krijgen en hoe je dat gaat doen. Ook hoe je dat wil gaan doen met moeilijk te krijgen elementen en/of giftige elementen.



Greets

EDIT: 100ste post!

Link to comment
Een paar dagen geleden
Gister ja. :P

Si is nog niet gelukt btw, ik kreeg de Mg/SiO2 thermiet niet aan.. Andere oplossing zoeken.
Als ik nou eens een paar centimeter Nikkel had kon ik Natrium proberen te maken. Dat is ook nog wel een leuke uitdaging. Maar waar nikkel te vinden? :)

Verder ben ik nog op zoek naar een goede manier om de elementen op te slaan. Een soort kleine potjes voor weinig geld of zo.. Dan bouw ik daarna wel een mooi koffertje met vakjes waar ze in passen. Dan is het verzamelen van de elementen natuurlijk hartstikke leuk! ;)
Link to comment
Respect als je Cesium en Frankium enzo kan krijgen / maken! Maar wel een tof idee!

Frankium schijnt zo'n kleine 3 gram op de hele wereld te zijn.. erg knap als je dat kunt krijgen ja. Ben ook erg benieuwd hoe je t wil bewaren..

Wiki: Het langstlevende en tevens enige natuurlijk voorkomende isotoop is 223Fr en heeft een halfwaardetijd van 22 minuten.

Cesium is trouwens een vloeistof (nja okee.. smeltpunt ligt bij 27/28 graden), sterke reductor, en nogal zeldzaam. 1 gram zou 54 euro moeten kosten volgens Sigma. De zouten zijn misschien nog wel via ebay aan te komen. Maar of je het metaal zelf kunt bemachtigen... Het idee is wel gaaf hoor, zo'n verzameling. Maar er zijn maar erg weinig (lees:geen) die hem compleet kunnen krijgen denk ik.
Link to comment

Een elementen verzameling is inderdaad een zeer leuk en uitdagend iets. Je kan het beste ook eens op chemixtry kijken, daar zijn er ook een paar met zo'n verzameling en er zijn ook een paar mooie topics over die je hard kunnen helpen. Woelen heeft al een zeer uitgebreide verzameling en op zijn site kan je zien hoe hij aan bepaalde elementen kan geraken.

Er zullen altijd wel elementen zijn waar je onmogelijk aan geraakt, zoals bovengenoemde. Of nog erger: 252Cf (volgens wiki $27.000.000 per gram :)).

Link to comment

Leuk idee, zoveel mogelijk elementen proberen te hebben. Mja, wat me bruikbaarder lijkt is zoveel mogelijk chems die nodig zijn voor leuke pyrotechnische composities verzamelen.
@De mensen die zeggen dat je ze niet allemaal kan bemachtigen:
Das toch ook helemaal niet erg, om iets te verzamelen hoef je het toch ook niet allemaal te hebben. Het lijkt me namelijk ook een dure grap om alle verschillende postzegels uit alle tijden over de hele wereld te hebben. Dat soort dingen heb je altijd als je iets verzamelt.

Link to comment

Cs en andere elementen zijn iig te koop in ampullen van 0.1 gram ofzo, dat kost waarschijnlijk dus een of twee tientjes maargoed, zoals yellow al zei, je moet er een duit voor over hebben... En verder is dat natuurlijk niet de uitdaging he, het gaat om het isoleren ervan of het lange zoeken naar een (waarschijnlijk niet zo heel legale) manier om eraan te komen :) .

Het was een van mijn ideeën van een manier om mijn hobby voort te kunnen zetten zonder knallen flitsen of glitters.

grzt

Link to comment

En dan te bedenken dat je 50 jaar terug alleen maar een bezoekje hoefde te brengen aan een drogist/apotheek om een groot deel van zo'n verzameling te krijgen. Aan de andere kant is het nu een grotere uitdaging, en dat maakt het wel weer leuk.

Link to comment
Er zullen altijd wel elementen zijn waar je onmogelijk aan geraakt, zoals bovengenoemde. Of nog erger: 252Cf (volgens wiki $27.000.000 per gram :P ).


Als je rijk bent is dit niet zo'n probleem. :) Als je het toch weet te bemachtigen waardoor je verzameling compleet is is dit VEEL meer waard dan de straatwaarde van de stoffen zelf. Kijk maar naar bepaalde, complete postzegel- of muntenverzamelingen.

Maarja laat ik nou eerst maar eens aan de makkelijke dingen beginnen. ;) Zoals alvast doorzichtige, goed afsluitbare glazen potjes te kopen om het in te gooien.



Greets
Link to comment

Californium is gewoon niet te koop hoor, het wordt gebruikt in bepaalde test etc, dus die prijs is wat de productiekosten ofzo waarschijnlijk zijn.

Bij een verzameling is natuurlijk het leukste deel de hele reis naar het vervolledigen van je verzameling het leukst. Maar als je er echt lang mee bezig bent ben je natuurlijk ook zeer blij wanneer je verzameling af is, dan kan je terugblikken op al die goede herinneringen die je er aan over hebt gehouden. ;)

Een goed begin om stoffen te vinden is zelfs ebay, daar kan je soms echt koopjes doen op bepaalde stoffen waar je van verschiet. Maar de vraag is of je dit natuurlijk wel leuk vind. Bepaalde elementen kan je beter zelf proberen te isoleren dan gewoon te kopen, daar heb je zelf ook veel meer aan.

In ieder geval, aan iedereen die er eentje gaat beginnen: veel succes! :)

Link to comment
Bepaalde elementen kan je beter zelf proberen te isoleren dan gewoon te kopen, daar heb je zelf ook veel meer aan.
Dat was dus ook mijn streven! :) Veel metalen kun je goed uit hun zouten halen, en dit is dan ook veel leuker.
Ook Cl2, Br2 en I2 zijn goed te doen, voor Cl2 moet ik alleen nog een manier vinden om het op te slaan.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Goed afsluitbare potjes kopen voor de wat minder prettige stofjes zoals natrium en kalium. Deze stoffen moet je onder een watervrije vloeistof leggen(3X raden waarom). Zo zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden.
Voordat je een element wil gaan maken uit andere stoffen moet je zorgen dat je weet hoe je ermee om moet gaan. Dit is bij vrijwel alles in de chemie dus zoveel is er niet anders.

Greets

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...