Jump to content
PyroForum.nl

Chemische drol


Warcore

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Sorry dat ik het topic weer uit de sloot haal, maar ik wil het hier toch nog wel een keer over hebben.

Ik heb dit proefje ook gedaan, en ik wil het graag voor een volle klas presenteren. Ik had ongeveer 100ml waterstofperoxide 30%, en daarbij deed ik een mespuntje KI. Er ontstond gelijk een hoop schuim, niet zo snel als bij het filmpje van Tyneman, maar wel meer. Wat mij opviel was dat het vocht meteen bruin werd, en het bekerglas erg warm. Ook rook het vreemd, omstanders beschreven het als ziekenhuislucht. Ik vermoed dat de kaliumjodide uiteen is gevallen in kalium en jood. Wat denken jullie, en kan ik dit proefje veilig vertonen? Als het mis gaat dan is mijn hele presentatie verpest, dus ik zou het wel graag willen weten.

Link to comment

Wat je zegt klopt ook. Er ontstaat I2. Geen Kalium gelukkig. Dat je glas warm word is ook normaal. Daarom moet je zo uitkijken voor spetters.
Je kan veel beter als katalysator MnO2 gebruiken.
En je neemt ongeveer 25mL H2O2 (100 is veel te veel!) 30% in een 250mL maatcilinder. Bij de H2)2 doe je een scheutje afwasmiddel. Dan een klein schepje MnO2 erin gooien en daar gaatie.

Veel succes. We horen het resultaat wel.
Gr33tZ

@Sobrero hieronder.
I2 is niets ergs aan, behalve de vlekken. Je moet veel meer uitkijken met de 30% H2O2.

Link to comment

:angry: Geen kalium dus. Je kunt je misschien wel voorstellen waarom ik dat dacht, jodide-ion wordt elementair jood (staat dus een electron af), ik zie gasvorming, het wordt warm en er ontstaan hydroxide-ionen.

Dan ga ik dit proefje laten zien bij de wetenschapsquiz van onze school. Het is een soort gewoonte bij ons op school, de week voor de kerstvakantie houden we de wetenschapsquiz met onder andere de vragen van de echte wetenschapsquiz. Ik moet vraag één presenteren, die met het champagne-schuim, dus dit is wel een heel mooi experimentje om te laten zien.

Link to comment
  • 5 months later...

Als je de proef een beejte aanpast naar dit :

- Pet fles
- 1 koffielepel KI
- Enkele ml zeepoplossing
- Schudden
- Snel 30 ml H2O2 bijgieten
- Afstand nemen

Dan krijg je dit ( kan tot 2 m hoog spuiten! ).
Spijtig genoeg geen film maar een foto.

Hoofdletters en een verzorgde post a.u.b. - Prophet

slang.php

Link to comment

Om het allemaal op te kuisen moet je je goed voorbereiden :

- Binnen leg je een grote plastiek folie onder de opstelling en kuis je alles op met een emmer en een natte spons, wel handschoenen gebruiken en eerst alles laten afkoelen.
- Buiten zet je een emmer water klaar en kan alles eenvoudig wegspoelen.

Om te voorkomen dat je fles omvalt gebruik je best een statief met ring.

Link to comment

Als je bruinsteen (uit een batterij of zo) gebruikt werkt het nog beter. Bruinsteen heeft een betere katalitische werking om H2O2 te laten ontleden. Een klein brokje zou al genoeg zijn. Ook makkelijker aan te komen dan KI denk ik. De vrijkomende gassen worden daarna gevangen in het zeep en er ontstaat veel schuim. Dit kun je bijvoorbeeld ook in een WC doen op school :).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...