Jump to content
PyroForum.nl

NaClO


mrrt

Recommended Posts

Beste mensen,

Op wikipedia staat iets over natriumhypochloriet (bestanddeel van bleekmiddel). Er staat ibijvoorbeeld staat een mengsel met poedersuiker redelijk explosief is. Is het dan zo'n goede oxidator? Een natriumhypochloriet molecuul bevat maar één zuurstofatoom,
dan geeft het toch niet veel zuurstof af bij verhitting?

En zou je NaClO bijv ook kunnen gebruiken in flash?

Bvd Rt.

Link to comment

Jaa ik wist dat je er een chloraat van kunt maken,

dus als ik het electrolyseer dan krijg ik een chloraat.
Op wouter's pagina staat veel maar ben nog niet zo heel goed in engels lezen.. je moet het spul neem ik aan indampen na electrolyse, geeft dit geen chloorgas?

Gr, RT.

Link to comment

Dit heeft misschien niet al te veel met pyro te maken, maar, je kan hiervan ook trichloormethaan (chloroform) mee maken. Je kan het gebruiken als solvent (of als anasthetic). Ik ben niet verantwoordelijk en stel me ook niet aansprakelijk voor wat je er mee doet, maar het is handig om in huis te hebben als (analyse) solvent. Als verdoving is het gevaarlijk, wetenschappers zijn er nog niet over uit, maar ze denken dat het giftig en/of kankerverwekkend is.

Ng...

Link to comment

Als je chloroform gaat maken (wat ik al eens gedaan heb, was wel leuk :lol:) zorg dan dat het goed gestabileeerd is (Met Etoh). Anders gaat het ontbinden na een lange tijd en krijg je fosgeengas, wat dodelijk is. Ditzelfde gas onstaat ook als je niet goed genoeg koelt tijdens de eerste reactie van de synthese, welke deze reactie is moet je maar uitzoeken als je echt chloroform gaat maken. Want misschien gaat iemand deze informatie misbruiken. :S

Link to comment

Duvel, heb je de regels al wel eens gelezen? Er wordt verwacht dat je eerst wat opzoekingswerk doet vooraleer je een vraag stelt, kwestie van niet gespoonfeed te worden. Ik wijs je daar op, en dat maak je een onzinnige post met "sorry" in. Je moet je niet verontschuldigen, je hebt niks verkeerd gedaan, als je je dan toch nog wilt verontschuldigen, doe het dan via pm.
In de regels staat:

Geen 1 woord posts zoals: "Ja." "OK" "Tnx" (of sorry, oid)

Lees de regels nog eens goed door, en pas ze volgende keer ook echt toe. :lol:
Link to comment

Ik vind dat sommige mensen vaak heel erg streng voor anderen zijn hoor.

@ Duvel, je mag me vragen PM'en e mailen wat je maar wilt, ook al heb je geen zoek werk verricht, het maakt mij echt geen drol uit ! Het is toch niet zo veel moeite om even antwoord te geven ? Voor mij in iedergeval niet.

Ik hoop dat ik niet te veel de vlammen heb laten opwaaien, als men begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Yellow, dit is al de zoveelste post van jou die ik zie nadat een mod iemand op de regels heeft gewezen! Jij wilt de leden dan altijd "geruststellen" door ze jou eigen regels te laten zien. Dit forum heeft bepaalde regels, en die regels moeten toegepast worden om dit een ordelijk en overzichtelijk forum waar iedereen welkom is te maken. Als jij vind dat de regels toch niet gevolgd moeten worden, waarom zijn ze er dan nog? Vraag dan meteen aan gamekeeper of hij ze wilt verwijderen. Als je hier wilt blijven zal je moeten accepteren dat er regels zijn, en dat je die moet volgen! Mods zijn er net om streng te zijn, anders is het hier een gigantische warboel, en het is niet aan jou om daar telkens kritiek op te geven!

PS: Als iemand naar een lid pm't om iets te vragen, dan hoort dat bij opzoekwerk! Maar als die om eender welke stomme vraag een topic opent (ik noem nu geen situatie) dan wordt dat niet geapprecieerd. Als jij graag hebt dat iedereen naar jou pm't om iets op te zoeken op google omdat ze zelf te lui zijn, mij goed, dat weten we dan vanaf nu. Maar als er nog leden zijn die topics openen met diezelfde stomme vragen, dan zal ik daar telkens op wijzen, en dan verwacht ik geen bekritiserende post van jou!

Link to comment

Doe eens rustig man. Je hoeft toch niet bij elke kleine overtreding op de regels te wijzen. Het is toch geen ernstige misdrijf om sorry te zeggen of iemand gerust te stellen. Wil jij dan dat iedereen elkaar gaat afzeiken omdat iemand een kleine''overtreding'' maakt.

om even terug te komen op het onderwerp. Volgens mij is dit de zelfde stof die ik in een rookbom gebruikte.

Link to comment

@ Prophet: You got a point

Probeer de boel gezellig te houden, dat een aantal van de betrokkenen hier eens over denken:

Iets word pas irritant/een probleem wanneer het op regelmatige basis gebeurt, het anderen stoort


VANDAAR de REGELS

Probeer minstens in elke post iets van nuttige informatie te geven.
Laten we terug gaan naar het topic, het explosieve engsel van NaClO en poeder suiker...

Link to comment

@Oscar, net hetzelfde als tegen yellow, ik maak de regels niet, ik pas ze alleen toe. En als ik telkens zou zeggen, oh, dat is niet erg. Dan zou het vele meer gebeuren en irritant worden, net zoals SPIDER zegt. Als jullie het toch niet eens zijn met de regel dat 1-woord posts niet toegestaan zijn, ga dan bij gamekeeper klagen, niet bij mij.
@SPIDER, mooi gezegd, thnx.

Ik denk dat hier onderandere wel een slotje op mag, het lijkt niet of iemand hier nog een nuttige bijdrage gaat maken. :lol:

Link to comment
Ik denk dat hier onderandere wel een slotje op mag, het lijkt niet of iemand hier nog een nuttige bijdrage gaat maken


Ik denk dat er eerder (al dan niet tijdelijke) ban's en waarschuwingen moeten komen i.p.v. een topic op slot te gooien. Het kan altijd nog zijn dat iemand met een waarschuwing, idee, vraag of resultaat komt. Dus meer waarschuwingen en ban's en minder topic's op slot gooien.

Nog een vraagje... Je krijgt geen NaClO als je chloor door een natriumhydroxide oplossing heen bubbelt he? Ik dacht althans van niet...

[edit]
Ik heb het al gevonden: 2NaOH + Cl2 --> NaClO + NaCl + H2O

weet ik dat ook weer, en aan beide stoffen valt makkelijk te komen...dus NaClO is goedkoop te maken. :lol::lol:
[/edit]
Link to comment
  • 2 years later...

Bij mij op het werk staat er een enorme tank NaClO, waarschijnlijk een oplossing aangezien het smeltpunt 18 C is en het in een gekoelde ruimte staat.
Het is inderdaad een bleek/schoonmaakmiddel, het staat immers ook naast de H2O2.

Het is als oxidator gebruikt, oxidatie van alcoholen in zekere laboratoria. Daarnaast is het zeer explosief in vaste vorm, liever niet indampen dus.
Met een onhandig smeltpunt van 18 C is het ook nog eens onhandig om in een sas te gebruiken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...