Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen en meer


yellowcard

Recommended Posts

Hier een mixje van 7 delen kno3, 1 deel houtskool en 1.5 delen suiker. Eventjes ge ball-milled. Het was ongeveer 4 gram ofzo. Bovenop zat nog een klein beetje bp. Het was eigenlijk geen fontein, want er zat geen vernauwing in de huls.

Hier is ie:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02330.MPG

Volgende keer wat meer houtskool, en maybe wat Al poeder er tussen :D

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hier een fontein ! Dit is naar aanleiding met de problemen die wolkje had met zijn fontein, en ik dacht, laat ik het even voordoen :wink: . Dit is voor mij een standaart model, snel te bouwen en erg makkelijk. Niet zo groot, maar erg leuk :( . ID = 16mm, nozzle = 3.5 mm. Wat er in zat:
KClO3:Al:S:C = 40:32:16:12 . Precies dezelfde compositie als de knaller dus, alleen in plaats van Mg dus Al.

Het resultaat:
http://rapidshare.de/files/22165533/HPIM0596.mpg.html

Vinden we ervan ? Alles is geramt, eindstop van kattenkorrels.

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment

Risico's van het vak, please STFU en stop met pyro.

Mensen als jij moeten gewoon geen pyro doen!! Jij lijkt het echt niet te leren he, weet je ten eerste waarom je geen chloraten met zwavel mag mengen? Waarschijnlijk niet he want anders zou je het gewoon al niet maken, maar juist jij bent onsterfelijk dus je mag er ook nog eens op kloppen, ik wacht met veel geduld tot het eens zal misgaan en je het zal leren.

Link to comment
Kun je lang wachten. Schokgevoeligheid.


Jongen, mijn geduld raakt stilaan op, het zal niet lang meer duren of je mag je vragen ergens anders stellen.

Chloraat/zwavel mixes zijn op alle gebieden gevoelig!! jij weet waarschijnlijk niet hoe dat komt maar het kan jou ook niet schelen, het enige wat jij wil kunnen is vuurwerk maken en bestaande sassen overnemen.

Probeer nu toch verdorie eens te veranderen want jij bent naast een bijna kewl ook nog een verschrikkelijke postwhore en een grote bek.

Schokgevoeligheid is een gevolg door een bepaalde reactie die plaatsvind tussen ClO3 en S, maar dat wist je natuurlijk nog niet.
Link to comment
Gevaren: Barium chloraat is giftig en een stofmasker moet altijd gedragen worden als ermee gewerkt wordt. Barium chloraat mag nooit gemengd worden met zwavel of sulfides of in contact gebracht met mengsels die zwavel of sulfides bevatten aangezien dit kan leiden tot spontane ontbranding (zwavel reageert met water en lucht waarbij kleine hoeveelheden zwavelzuur gevormd worden. Zwavelzuur en chloraten reageren waarbij ClO2 ontstaat, een sterk oxiderend, explosief gas wat de meeste organische materialen doet ontbranden). Mengsels op basis van barium chloraat zijn vaak erg gevoelig voor wrijving en schok (zelfs meer dan mengsels met kalium chloraat) en moeten met extra voorzichtigheid behandeld worden.  

of je nu barium- of kaliumchloraat gebruikt maakt natuurlijk niet veel uit in dit geval.

Best boeiend eigenlijk!
Link to comment

of je nu barium- of kaliumchloraat gebruikt maakt natuurlijk niet veel uit in dit geval.

Best boeiend eigenlijk!

Dus als ik het goed begrijp:
Er zit altijd wel een beetje vocht in de lucht, dus dan ontstaat zwavelzuur, dit zit dus bijna altijd in zwavel aangezien er bijna altijd vocht condenseert op de zwavel, en als je het aan gaat stampen met een chloraat dan "pers" je het zwavelzuur "uit" de zwavel en komt het in aanraking met het chloraat, waardoor het reageert, waardoor ClO2 gas ontstaat, en als dat weer in aanraking komt met een organische stof (helaas heb ik niet op school gehad welke stoffen organisch zijn en welke niet, maar ik gok zo dat zwavel organisch is), ontploft de boel.
Klopt dit?
Link to comment

Dus als ik het goed begrijp:
Er zit altijd wel een beetje vocht in de lucht, dus dan ontstaat zwavelzuur, dit zit dus bijna altijd in zwavel aangezien er bijna altijd vocht condenseert op de zwavel, en als je het aan gaat stampen met een chloraat dan "pers" je het zwavelzuur "uit" de zwavel en komt het in aanraking met het chloraat, waardoor het reageert, waardoor ClO2 gas ontstaat, en als dat weer in aanraking komt met een organische stof (helaas heb ik niet op school gehad welke stoffen organisch zijn en welke niet, maar ik gok zo dat zwavel organisch is), ontploft de boel.
Klopt dit?

Je hoeft het daarvoor niet aan te stampen, een beetje poeder los is hetzelfde.
Link to comment

Stop maar met het quoten van 3 voorgaande posts mensen.
Iedereen snapt dat je commentaar slaat op het laatst geposte.
Alleen als je specifiek commentaar geeft op een stukje van iemands psot gebruik je de quote functie.

Gr33tZ

@RSDZ
Zwavel is zeker Niet organisch. Organische stoffen bestaan uit C-ketens met meestal O en H verbindingen eraan. Probeer Google eens :(

Link to comment
Stop maar met het quoten van 3 voorgaande posts mensen.
Iedereen snapt dat je commentaar slaat op het laatst geposte.
Alleen als je specifiek commentaar geeft op een stukje van iemands psot gebruik je de quote functie.

Gr33tZ

@RSDZ
Zwavel is zeker Niet organisch. Organische stoffen bestaan uit C-ketens met meestal O en H verbindingen eraan. Probeer Google eens :(

Ah zo, sorry ik was google ff vergeten omdat ik het me in 1 keer op een rijtje wilde zetten en denkend aan de stank van rotte eieren gokte ik ff.
Maar het risico zit em dan dus in de onzuiverheden met wel organische stoffen?
Link to comment

Tering yellow, ik dacht dat je wel beter wist. Ik neem aan dat je huls vast houd met 1 hand. je zou maar iets te hard slaan en weg hand. Dat doe je dan ook nooit meer, net zoals een heleboel andere dingen.

Ik ben blijf bij de KNO3/S/C mensgels.

Link to comment

In zwavel zit altijd een zeker percentage SO2, dit word hoe dan ook gevormd dus betere kwaliteit zwavel kopen zal niet helpen, het ClO2 zorgt gewoon voor een verzuurde compositie die reageert met je huls, lucht, licht.

Kortom: de eerste dag valt de gevoeligheid reuze mee(behalve als je er op klopt) maar hoe langer je ze opslaat hoe langer alles kan reageren en de gevoeligheid radicaal naar boven schiet.

Link to comment
  • 6 months later...

Ik sluit mij aan bij wat Tyneman zegt, want chilisalpeter is geen zuivere natriumnitraat maar is verontreinigd met andere troep die nutteloos is en dus de kwaliteit van je vuurwerk naar beneden haalt. Verder raad ik aan om als beginner niet zelf composities te gaan bedenken als anderen met meer kennis dat al voor je gedaan hebben, wees een luie perfectionist;) Daarnaast helpt tegen de rook ook om je stoffen wat kleiner te maken en beter te mengen, dat zou ook al moeten schelen.

Link to comment

Ik heb naar de verhouding gekeken. Daarmee bedoel ik dat ik een weegschaal heb gebruikt wat past bij 1 blok houtskool. En dat was dus 6 eetlepels chilisalpeter( allebei 50%) . En ik weet dat het inademen van chilisalpeter niet goed is. Dus deed ik het op een veilige afstand. Maar ik zal dan maar even wachten tot het voorjaar begint en dan kalisalpeter kopen en daarmee een fontein maken. Naatuurlijk als ik het goed heb gemengd.

Link to comment

Ik heb mij ook maar gestort op fonteinen. Dit is eigenlijk geheel niew voor mij maar ik heb er 1 gemaakt

De dia van de huls is 16 mm de nozzl 5mm en hij is 15cm lang.
Ik had nog wat meal liggen en ik gebruikte MG flakes, Mg slijpsel en nog een beetje Al poeder.
Had trouwens ook nog wat kruit van bloemen (wondertollen) gebruikt gewoon voor effeckt erbij. In de fontijn zijn 2 lagen van meal+MG flakes 2 lagen van meal+MG slijpsel. Ik had na elke laag meal+MG een laag van bloemkruit (zo noem ik het maar even) +AL poeder. In totaal waren er 8 lagen SASen, ik denk zelf dat de fontein niet echt hoog gaat komen ik gebruik namelijk per laag 2 gram.

Oja bij meal+MG was de compo 1-1.

Ik had nog een vraag was het wel zo slim om MG slijpsel te gebruiken heb iemand er eigenlijk ervaring met MG slijpsel in een fontein?

Link to comment

In principe is Magnesium poeder prachtig in fonteinen, maar Mg slijpel van een puntenslijper... ik zou niet weten of dat goed werkt. Als het te grof is gaat het waarschijnlijk niet aan.
Maarja wie weet, ik zou 'm gewoon snel afkijken en kijken of het werkt. Als het werkt, zul je mooie licht glitters zien, die misschien wel brandden als micro stars, omdat het zo grof is.

Ga je filmen ? Waarvan is de huls ?

Link to comment
In principe is Magnesium poeder prachtig in fonteinen, maar Mg slijpel van een puntenslijper... ik zou niet weten of dat goed werkt. Als het te grof is gaat het waarschijnlijk niet aan.
Maarja wie weet, ik zou 'm gewoon snel afkijken en kijken of het werkt. Als het werkt, zul je mooie licht glitters zien, die misschien wel brandden als micro stars, omdat het zo grof is.

Ga je filmen ? Waarvan is de huls ?


Ik heb geen filmaparatuur bij de hand deze maand, dus het zal wel niet lukken met filmen maar als deze fontein goed is (naar mijn smaak) ga ik er zeker nog 1 maken en die zou ik wel kunnen filmen.

Eigenlijk neem ik de tijd niet om een huls te rollen dus heb ik hulsen van comercieel vuurwerk zijn aardig sterk en goed genoeg voor knallers. Mijn hulsen haal ik uit cakes die ik vorig jaar had gekocht (lekker makkelijk). Echt een aanrader of juist niet?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...