Sign in to follow this  
Followers 0
hardbassbv

Scratch Ignitor, Strijkers lucifers ect

16 posts in this topic

Hallo,

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

http://www.pyrodb.org/composition.php5/111

http://www.pyrodb.org/composition.php5/110

Eerlijk gezegd lijkt me het idee toch een beetje eng. Als er ergens een luchtbel oid in zit gaat hij eerder af dan gepland. Om die reden ben ik niet van plan om er iets serieus mee te maken. Maar het lijk me wel leuk om het eens uit te testen.

Misschien proberen met een spolette?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

 

1 hour ago, hardbassbv said:

Als er ergens een luchtbel oid in zit gaat hij eerder af dan gepland.

Ik niet! nog niet:)

Maar na de scratch ignitor volgt toch nog een gedeelte vertragingskruit? Zgn. Gluhsats (spel ik het zo goed?)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om een keer te testen hoe het werkt. Echter kan ik je aanbevelen er geen devices mee te maken. Ik zou er zeker geen flash of ander knalgoedje achter te monteren.

Het blijft rete onvoorspelbaar spul. Je moet het altijd in je handen houden om aan te steken. Mmmmmm grammetje flash en je vingertjes doen heel raar. Productie foutje is zo gemaakt.

Nee ik vind het zelf niet aan te raden. Lekker stukje visco gebruiken. Op de grond leggen aansteken en afstand bewaren. Hmmm waar heb ik dat meer gelezen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tyneman Ja dat had ik inderdaad even moeten doen, mijn fout. Hier verder of daar?

Helaas zijn de filmpjes niet beschikbaar.

@Rocketier Helemaal gelijk. Zoals ik in mijn opening post had gezet ben ik niet van plan hier iets serieus van te maken.

@de.leeuw62 Ook in het vertraging kruit mag geen productie fout zitten.

Helaas kan ik geen duits, en kom je met de term glühsatz niet veel verder.

Hoe dan ook, het lijkt me nog steeds leuk om het te proberen.

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat dat bestand niet in de database? Zo niet zal ik hem wel uploaden.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier het filmpje uit mijn vorige topic. Wel die met muziek, maar was al blij dat ik deze nog vond.
Knallkorper

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

"You do not have permission to view this content. "

Wat houden jullie voor mij achter :)

 

@Boem Dat is waar het allemaal ooit mee begon. En dan zoveel kopen dat je niet meer wist wat je ermee moest doen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dank aan Tyneman de compositie voor glusatz:

Ingredienten:
Ba(NO3)2     (Fine powder)      75.5%
Charcoal      (Airfloat)               10%
Sulfur                                       10%
Meal powder                            3%
Aero-Sil of Cab-O-Sil               1%
Methyl cellulose                        0.5%

Recept:
1. Los de Methyl cellulose op in 6% extra water.
2. Voeg de barium nitraat toe, en roer het mengsel.
3. Voeg de charcoal toe, en roer het mengsel.
4. Voeg het zwavel toe, en roer het mengsel.
5. Laat het mengsel een uur staan, zonder deksel.
6. Voeg nu de meal toe, en roer het mengsel.
7. Nu 2 keer screenen door een 20 mesh zeef, en gedeeltelijk laten drogen totdat het droog aanvoelt.
8. Nu kun je het mengel in een buisje rammen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je het oplossen en vervolgens laten drogen? Homogeen verdelen van de CMC?

Is het niet makkelijk dit droog te mengen en pas licht te bevochtigen zodra het in het buisje gaat? Dan heeft de binder ook nog daadwerkelijk nut, anders kun je hem er net zo goed uit laten. Droog rammen van de binder heeft namelijk geen toegevoegde waarde.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit goedje met cmc (behangplaksel werkt ook) houdt de boel als een slurry ook als je het langer en afgesloten bewaard. Dit is eenvoudig met een sausflesje te doseren om bijvoorbeeld fuse te fixeren in een fusehole. Of je kan het onderaan je bombette op je lont als een dikke druppel opleggen en dan dopen in grove pulverone. Resulteert in een keiharde verlijming en gaat gegarandeerd aan. CMC zorgt ook voor een keiharde gloeicompo die als het nog vochtig in je hulzen wordt gebracht zeer goed afsluit en ook echt vast zit. Bij rammen van droge compo heeft de cmc zoals EC zegt geen toegevoegde waarde.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals aan het originele topic te zien is was het 10 jaar geleden dat ik dit maakte.
Heb me toen gewoon netjes aan het recept gehouden en het resultaat voldeed. 

Dus hoe en waarom moet je aan meneer Donner vragen. :P

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb timefuse gebruikt met daar een kopje op van strike anywhere match slurry, werkt prima !

Dat was mijn eigen variatie op die thunderflash dingen van defensie.

Niet voor opslag btw , stoten is ook ontsteken. ( als ik het maak)

Ik maakte voor de kids nitraten met een gegoten kopje van bv een flare mix   ( rood / groen /amber/blauw ) dat kun je ook gebruiken ipv een gloei sas. o btw blauwe mix ramde ik in een dun  kokertje. Maar waar het om gaat is dat dit super betrouwbaar werkte iig.

tevens zijn veel cut star mixen ook geschikt natuurlijk. het enige waar je rekening mee moet houden is de combinatie van chems van je igniter deel en de lading. hier werkte een vloeitje als scheiding ook al prima.  Bovendien was een vloeitje sowieso handig met gieten.

have fun

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0

Advertentie


  • Topics

  • Posts

    • Same here, MCRH met 7/3 flash booster voor al mijn break charges.
      Ik sluit mijn mening aan bij EC. Voor alle shells dezelfde break charge maakt het leven een stuk makkelijker
    • Ik zal je een klein duwtje in de juiste richting geven. Het gebruik van pvc of metaal is levens gevaarlijk. Als dit ontploft vliegen de stukken rond je kop. (Als je geluk hebt) De grap is eigenlijk dat je met papier ook veel druk op kan bouwen. Probeer maar eens een boek in tweeën te schuren, je komt er al snel achter dat papier best wel sterk is. Het tweede voordeel van papier is dat het niet ver kan vliegen. Als de huls ontploft krijg je een soort confetti dat niet veel verder gaat dan enkele meters. Metaal scherven daarentegen komen veel verder en gaan dwars door jou, je vrienden en andere omstanders heen! Om een knal te krijgen moet je in korte tijd een grote drukgolf zien te maken. Als je super snel buskruit zou kunnen maken zou je niet eens een huls nodig hebben. Nu is dit met buskruit niet te doen, dus zul je de druk moeten opbouwen. Dit doe je door de buskruit in een huls af te steken. Nu bouwt de druk op in de huls totdat deze bezwijkt. Alle druk wordt nu in een keer los gelaten waardoor jij je knal te horen krijgt. Een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden zijn de volgende: Op welke mogelijke manieren zou het fout kunnen gaan en wat kan ik hier aan doen? Denk altijd zelf na en kopieer niet zomaar een experiment van een ander. (Op YouTube staan tal van zeer gevaarlijke en ondoordachte vuurwerk filmpjes.) Check of je je bronnen kunt vertrouwen en of check meerdere bronnen over hetzelfde onderwerp. Zoek uit wat deathmixes zijn en maak deze NOOIT. Kijk deze reeks met filmpjes:
    • Ter aanvulling. MCRH is per volume-eenheid lichter in gewicht dan pulverone. Door MCRH te gebruiken kan er daardoor (ook) bespaart worden op de hoeveelheid stijglading.    Why coat the BP onto rice hulls? In ball shells smaller than 4-inches or so, granulated black powder works just fine to burst the shells. But once we reach 4-inch shells and larger, granulated BP simply gets too heavy for that purpose. A 12-inch single-petal ball shell has an area of approximately 450 cubic inches inside its stars that needs to be filled with burst powder. But what kind of burst powder? Well, commercial 2FA black powder has a density of 0.6 ounces per cubic inch. So if those 450 cubic inches were filled with 2FA burst powder, it would require 270 ounces of that powder: almost 17 pounds. But in “Fireworks, the Art, Science and Technique,” Dr. Shimizu recommends 85 ounces of burst charge in that shell–about 5.3 pounds. But the weight of 2FA burst powder is three times that. Obviously we have to find some way of filling that volume with a burst charge that only contains about 85 ounces of black powder. By coating the black powder on a “carrier,” such as rice hulls, cotton seeds or cork bits, we can accomplish that desired reduction in the density of the burst charge used in the shell. Why use rice hulls? Primarily because they are the easiest and cheapest carrier to get in the US. Black powder coated on rice hulls, in a ratio of 7:1 by weight, results in a burst charge with a density of approximately 0.25 ounces per cubic inch. That is the actual amount of black powder per cubic inch, not including the weight of the rice hulls. At that 0.25 ounces per cubic inch, the 450 cubic inches in the 12-inch single petal shell would contain 112.5 ounces of black powder bursting charge. That’s getting down into the range of Dr. Shimizu’s recommendation. And, with a double-petal shell, where more volume is occupied by stars, and less by burst charge, the coated hulls would contain just the right amount of BP. Some of this depends on the size of the stars that are used, of course. So, we coat black powder on rice hulls to lower the density and weight of the burst charge. The resulting black powder coating is also much thinner than 2FA granules would be, so it burns much more rapidly than the solid granules would. That results in a very rapid pressure spike, and a strong bursting of the shell, with large star-pattern size and good symmetry to it. Some experimentation is required in the long run to dial in the perfect burst charge and shell construction for optimum shell bursts. Burst powder strength, the amount of it in the shell, the amount of paper pasted on the shell, etc.–all contribute to the performance of a shell.   Bron: H. Gilliam, Skylighter
    • Wij weten allemaal hoe het was om jong te zijn en te beginnen met rotzooien. Wat Tyneman je vertelt is dat je eerst een moet gaan lezen voordat je iets experimenteels doet. Het kost je namelijk je vingers of ogen als je maar wat aan kloot. Lezen dan komt je vanzelf achter heel veel handson zaken zoals hulzen maken. Geen pvc gebruiken niet nee nada nooit njet. Gewoon niet dus.
    • sorry mijn excuses buskruit heb ik niet uit rotjes gehaald zo erg ben ik dan ook weer niet. maak mijn buskruit zelf erg bedankt voor de tips. heb wel op het forum geprobeerd te zoeken maar wist niet precies hoe ik zo'n "huls" dan eigenlijk moest beschrijven zoals ik al zij ben nog echt een beginner ben zeer zeker bereid om deze hobby serieus te nemen. maar durf t bijna niet te vragen enige sugesties voor een huls   EDIT : heb net de regels nogmaals gelezen maar daar zag ik idd het stuk staan over pijpbommen sorry had er ff niet bij stil gestaan dat een pvc buis  natuurlijk ook een soort pijp bom is ik dacht dat die dingen altijd van koperen buizen of aluminium of andere metalen 
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online