Jump to content
PyroForum.nl

Knallkörper (Strijker)


Tyneman

Recommended Posts

Ik heb eens gepoogd originele strijkers te maken. Naar een heel oud recept van John Donner.

Gebruikte hulzen zijn van spiraalgewonden kraft. O.D. 14mm, I.D. 8mm, lengte 80mm.
Eerst veel getest met het vertragingskruit (Glühsatz). De laatste testen zijn op het filmpje te zien. Varierend van 1 t/m 3 gram glühsatz met een klein propje NC er tegenaan gedruwt. Je ziet dus een mooi steekvlammetje, zonder kans op enige vorm van knal.
Als laatste staat op het filmpje het resultaat van een complete device. Huls met 2,5g glühsatz, 0,1g Match-compo, 1,5g Flash en een smeltlijm eindstop.

Knallk_rper2.wmv
Ja, hier ga ik er zeker meer van maken. Waarschijnlijk met verschillende gekleurde flashes.

Gr33tZ

Link to comment

Voor composities en werkwijzen zie: "A Proffesionals Guide To Pyrotechnics - John Donner"

Gebruikt Flash was wat oude KMnO4/Al Flash.
Gezien het gevaar van deze devices zet ik het hele recept niet hier neer. Mensen die serieus genoeg zijn hebben zeker toegang tot het genoemde boekwerkje.
Evt. is de .pdf bij mij te bevragen voor members die zich bewezen hebben als zijnde serieuze pyro's.

Gr33tZ

Link to comment

Mooi filmpje T, ziet er interresant uit, maar ik heb het nooit zo gehad op strijkers, zullen die voorlichtings dagen op de basis school enzo toch nog hun effect hebben gehad. :P

Maarja weet de vertragings compositie niet, maar ging redelijk rustig, dus mss ooit een keer maken, heb helaas nu teveel plannen ;) .




Lttrzz

Link to comment

Ik heb niet voor niets een maand getest met het vertragingskruit. En daarvoor een tijd met het strijkvlak zelf.
Ik vind het toch erg gaaf om eens gedaan te hebben.
Dat het iets minder safe is als en stuk Visco, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik gebruik bij een device een vertraging van minimaal 15 seconden, veel meer als met visco dus. Dit om een eventuele versnelling door cracks te kunnen ondervangen.
Ook moet je het zeker goed en gelijkmatig rammen met een conische rammer.

Het mooiste aan het ontwerp vind ik dat het vertragingskruit zelf fungeert als eindstop.

Gr33tZ

Link to comment
×
×
  • Create New...