Jump to content
PyroForum.nl

Knaller testen


Tyneman

Recommended Posts

Ik heb met O&N ook de gelegenheid maar eens gebruikt om wat knallers te testen.
Hiervan is geen beeld / geluids materiaal. Gewoon omdat dat totaal niet interessant is. Geluid komt toch niet netjes over en beeld heeft geen toegevoegde waarde.

Wat heb ik getest:

Knallertjes van 5, 10, 15, 20, 25, 50, 100 en 150 gram 70/30 Flash.
Knallertjes van 20g 70/30 Flash gespiked en niet gespiked.
Knallertjes van 20g 70/30 en 60/40 Flash

Alle flash met Kperc en GD Al.

Resultaten:

Vanaf 25gram zit er niet veel progressie meer in geluidservaring. Rondlopen met een handgranaat versus een 20g fingerkiller is een makkelijke keuze dan IMHO. Ja, 150g gaat echt wel iets harder, maar het is zeker de moeite niet waard. Persoonlijk vind ik 20-25g het mooiste effect geven in een omgeving waar zich andere levende wezens bevinden. Vooral met wat grove Ti erdoor blaas je de buurjongetjes met hun nitraatjes van hun sokken, vinden de normale mensen het een mooi gezicht en belt de buurtoma nog net niet de politie.

Het spiken had zeker effect, dit zal ik in de toekomst ook vaker doen. Geeft een veel mooier effect op het Ti boeket. Ik denk dat het de knal iets verhoogd, maar niet veel.

Verschillende Flash soorten gaven geen merkbaar verschil. Doe wat voor jou commercieel meer aantrekkelijk is.

Ik ga in de toekomst ook een wat testen met verschillende vullingen. Denk aan BP (in verschillende vormen), Thermiet e.d. Maar dat is voor volgend jaar.

  • Upvote 1
Link to comment

Wederom een mooie test, thnx!

Ben zelf altijd benieuwd geweest naar resultaten van slow flash, spiked en pasted tegenover 7/3. 

Moet wel zeggen dat 250 gram toch een overtreffende trap is ten opzichte van 25gr 7/3. Van de drukgolf gaan je haren overeind staan. Leuk voor in een weiland zonder levende wezens in de buurt en zeker niet tegenover de buurtoma:P

Link to comment

Wat ook het testen waard is is slowflash geboost met 7/3 om KP uit te sparen en je niet suf te pasten voor opsluiting. (met name bij salute's, alles tot 20 gram is de moeite niet waard natuurlijk)

Maar idd alles boven de 25-30 gram leverd weinig verhoging op van de knalbeleving. Miech heeft eens een goede post hierover geschreven op wijlen DPC.

Link to comment
  • 1 month later...

Dank voor jouw research Tyneman!

Slow Flash of BP salutes lijkt mij ook zeer interessant om te testen. Ik zelf heb tijdje terug een 2 inch cilinder shell ( Fulcanelli methode) gevuld met 23 gram SB coated rice hulls getest.  Die gaf een leuke klap hoor!

Zaak is dat slow flash en BP strak opgesloten moet worden. Daarmee wordt denk ik bedoelt dat het omhulsel / canister zeer sterk moet zijn. Laatst speelde ik met de gedachte een stevig omhulsel te maken met behulp van glasvezel behang, daarna spiken. Volgens mij moet dat een super stevig omhulsel geven. Ik heb nog een hele rol liggen;) Glasvezelbehang is volgens mij niet direct een gevaar voor het milieu maar het vergaat verdomde traag.

Ik ben benieuwd of iemand wel eens glasvezel behang gebruikt heeft als afwerking van een cil. shell.

Link to comment
×
×
  • Create New...