Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Pim.
21 jaar oud en geïnteresseerd in pyro.
Zelf maak ik op het moment geen pyro gerelateerde zaken.
In het verleden wel mee geexperimenteerd maar niet op hoog niveau.

Ik ben docent scheikunde in opleiding en vind vooral de achterliggende theorie interresant.

Groet,

Pim.

Link to comment

Leraar in opleiding......
Hmm dan kan je dus nu nog voor een echte baan kiezen. :P
Maar iig welkom hier.

@Rock:
Praktijk in het klaslokaal is vaak een beetje moeilijk, gezien de illegaliteit van onze hobby en de babbelbekkies van tegenwoordige leerlingen. Daarnaast staat elk leuk proefje wat je tegenwoordig doet binnen twee minuten op joeptoep, inclusief je mooie koppie. :)

Link to comment
@Rock:
Praktijk in het klaslokaal is vaak een beetje moeilijk, gezien de illegaliteit van onze hobby en de babbelbekkies van tegenwoordige leerlingen. Daarnaast staat elk leuk proefje wat je tegenwoordig doet binnen twee minuten op joeptoep, inclusief je mooie koppie. :)


Met Nieuwjaar had onze leraar scheikunde wel een leuk practicum van ionen en vlamkleuring waarbij hij zelf een soort fonteintje had gemaakt van suiker en kalium(per)chloraat :D, was toch wel een van de leukere practica. Edited by Guest
Link to comment

Met betreft de illigaliteit valt het allemaal wel mee in het klaslokaal ;-)
Als je een proef met goed didactisch kan verantwoorden is er vaak een heleboel mogelijk. Ook een klein knalletje of vlammetje hier en daar mag op zijn tijd.
Maar ik moet altijd wel extra op de veiligheid van mijzelf en de leerlingen denken.

Link to comment

Welkom allereerst. Ik denk inderdaad dat je als scheikundeleraar, lettend op de veiligheid, veel pyrotechnische experimenten kunt uitvoeren. Ieder experiment van enig spektakel kun je wel beschrijven met de geboden theorie. Zo zou je flashpoeder kunnen demonstreren als een ouderwetse manier om een flits te produceren met een fotocamera. Op youtube staat een filmpje van een docent, overigens wel van het hoger onderwijs in buitenland, die het verschil in stabiliteit tussen zilverfulminaat en zilvercyanaat demonstreert, natuurlijk in kleine hoeveelheden. Er is dus best veel mogelijk als je de theorie op de experimenten weet te laten aansluiten. Zo had ik vroeger wel een docent scheikunde die de proefjes slechts deed om het spektakel en dat een beetje slordig deed. Zo had hij geloof ik een keer vergeten de gaskraan te sluiten en een keer zijn handen verbrand, mede daarom bleef hij niet zo lang in dienst :P

Link to comment
  • 2 weeks later...

Haha, veel leuke dingen. Ik doe inderdaad ook wel iets alleen omdat het spectaculair is. Dan is het als belonging omdat ze zo goed hun best gedaan hebben.
Vaak sluiten de meest "gave" experimenten niet aan op de stof. Maar dat weerhoud me niet om het toch even (in kleine hoeveelheden) te laten zien.

En ik ben wel heel voorzichtig. Ik draai wel de gaskraan dicht xD

Link to comment
×
×
  • Create New...