Jump to content
PyroForum.nl

krachtlijm (contactlijm) / Secondelijm ipv een lijmpistool


hanns

Recommended Posts

Hallo,

De laatste tijd maak ik voor mijn creaties gebruik van plastic dopjes. Vind ik makkelijk en snel werken. Ik bevestig deze altijd met een lijmpistool. Nu heb ik zelf een eenvoudig lijmpistool dus kan het aan mij liggen maar ik vind het niet fijn werken. De lijm droogt vaak al op voordat ik de dop op mijn kokertjes heb geplakt en ik blijf toch met het idee in me hoofd dat het apparaat op 220 werkt. Ik zat er dus aan te denken om gebruik te maken van krachtlijm / cotactlijm of secondelijm.

Is dit zo'n vreemd idee aangezien ik nergens anders iemand krachtlijm of secondelijm zie gebruiken in het pyro wereldje.

met vriendelijke groet,
Hanns

Link to comment

Het is denk ik wel ietsjes duurder dan smeltlijm als je niet weet waar je het goedkoop kan halen. Een gemiddeld tubetje kost bij de supermarkt toch al rond de 5 euro voor een paar gram. Ik zou verder zelf geen nadelen weten van secondelijm. In de tijd dat de secondelijm droog is, moet je al lang het dopje erop hebben kunnen doen.

Link to comment
Het is denk ik wel ietsjes duurder dan smeltlijm als je niet weet waar je het goedkoop kan halen. Een gemiddeld tubetje kost bij de supermarkt toch al rond de 5 euro voor een paar gram. Ik zou verder zelf geen nadelen weten van secondelijm. In de tijd dat de secondelijm droog is, moet je al lang het dopje erop hebben kunnen doen.


Krachtlijm is niet zo duur. Ik heb toen een tube gekocht bij de Aldi voor 99cent van het merk Tesa waren nu ook weer in de aanbieding voor 99cent bij de AH dacht ik. En meestal zie je bij van die low budget winkels zoals de Action ook van dit soort lijm. Bij de action is de seconde lijm overigens ook goedkoop bij de action ik dacht 70cent voor drie tubes.

mvg
Link to comment

Secondelijm reageert wel met bepaalde materialen, weet niet precies welke maar in ieder geval het spul op treinkaartjes. (viel een druppel uit de tube bison op het kaartje). Kan zo heet worden dat het papier begint te roken.

Maar dat zeg ik, ik weet niet met welke materialen het nog meer zo heftig reageert, en smeltlijm is natuurlijk ook al behoorlijk heet.

Link to comment

Ik gebruik ze vaak beiden, eerst met secondelijm de plug vastlijmen zodat deze niet verder kan zakken, dan een klodder hete lijm er op ter versteveging en voor mooiere afwerking. :)

-Victor

*edit* Wel oppassen met sommige materialen met name plastics, deze kunnen reageren met de secondelijm, met als resultaat een half aangevroten plug! Soms stijgt de temperatur ook tijdens deze reactie en dat wil je niet vlak bij je comp..

Edited by KCl)3knallah
Link to comment

Voor flas knallers gebruik ik enkel dopjes, die zitten van zichzelf al redelijk vast.
Eventueel een stukkie tape.

Lont doe ik wel met een dot hotglue, maar alvorens ik hem in de koker met flash druk.
Als het lont ontbrand heb je hoogstens een brandwond.

Ook gebuik ik de hotglue voor mijn eindstop aan raketten.
Dit zorgt ervoor dat de bentoniet niet afbrokkelt tijdens het boren van de core.

Met secondelijm zou ik heel erg oppassen.
Eventueel eest een druppel op je sas om te kijken of het niet reageerd.

Edited by hardbassbv
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...