Jump to content
PyroForum.nl

lichtkogel/flits compo


mark...

Recommended Posts

Hey,
Ik had het idee om een licht kogel te maken maar ik weet nog niet precies hoe. Ik wou de kogel afschieten uit een soort kartonnen huls.
Maar om te beginnen heb ik dan een goede ''flits'' compo nodig, klopt het dat deze gemaakt worden met ammonium perc? Bij o&n zie je wel altijd van die dingen met hele felle flitsen op de grond liggen weet iemand hoe die gemaakt worden? En is er een compo zonder ammonium perc die lang en fel wit brand? En tot slot hoe zou zo'n lichtkogel mortiertje er uit moeten zien? Ik dacht aan een lift van mp maar hoe laat je de parachute er uit komen in de lucht?
Mark

Link to comment

Flits poeder waarvoor heb je dat nodig dan ? voor de lichtkogel bedoel je, volgens mij staan die flashing diamonds comp hier wel ergens op het forum. Ik zou als je het toch zelf maakt iets met metaal vijlsel doen ivv waterval oid maar dat terzijde.

Dus je neemt een buis welke de mortier wordt zeg maar, die vul je voor een deel met grove BP dan neem je een buis met een kleinere diameter voor de lichtkogel en vul je met een of andere sas voor flare of stars, welke je coat met BP en daaraan monteer je een parachute ( bij voorkeur met een los kapje eroverheen, dit kapje valt eraf op het hoogste punt en je parachute gaat open). dit laat je in je 'mortierbuis'zakken cap erop en klaar. Succes met parachute vouwen, dat valt nog niet mee !


M.V.G.

Edited by Jason
Link to comment

Tnx voor de reacties

@KCl)3knallah: ja ik ken pyroguide maar ik vroeg mij vooral af of er nog meer compos waren en of er mensen ervaring mee hadden. Weet je of die eerste comp lang brand?

@Jason: Ja met flits comp bedoel ik flashing diamond die is op zich wel goed maar die kon ik niet vinden op het forum weet iemand die?
En ik had ong. het zelfde in gedachte met het mortiertje, maar ik dacht de parachute er uit te schieten met een beetje MP en dan met wat watten oid tussen de parachute alleen moet je dan ook nog timen dat hij dat precies op het hoogste punt doet dus dat is vooral handig bij rockets. Maar als je er gewoon een los dopje op doet gaat hij er vanzelf af??

Link to comment

@mark Ik verwachtte ook niet anders. :) En het licht er aan wat voor Al je gebruikt natuurlijk. maar over het algemeen brandt deze erg kort, als je 10 delen KNO3 weghaalt (over fuelen) dan brandt hij al veel langer.
En je bent in je buisje waar je parachute in zit niet eens een dopje nodig, een papier propje werkt al goed genoeg en de timing kan gewoon worden gedaan met een spolette natuurlijk.

Link to comment
Bij o&n zie je wel altijd van die dingen met hele felle flitsen op de grond liggen weet iemand hoe die gemaakt worden?


Dit zijn strobe composities, worden meestal gemaakt met bariumnitraat of sulfaat, zwavel en magnalium rond de 60-100 mesh. Geen aanrader als je net begint.
Voor het maken van lang brandende composities kan je beter gaan voor een fakkel (torch) compositie. Een makkelijke variant bevat kaliumperchloraat en aluminium poeder in een 1:1 verhouding, ook kan je maximaal 10% vuller toevoegen zoals zaagsel. Dit verlengt de brandtijd en maakt het ook nog eens goedkoper. Hou wel in je achterhoofd dat het een lastige is om te ontsteken, dus gebruik een trappen prime (de compositie mengen met meal powder en steeds geconcentreerdere lagen aanbrengen richting de core.
Link to comment

Met een los kapje gaat hij er vanzelf af idd. Heb jij als klein kind nooit dat speelgoed gehad welke je met een katapult afschiet en die dan aan een parachute weer naar beneden komt, dat principe is het. Simpeler en beter getimed krijg je het echt niet.

Wat die jongens al vertelde ..... er zijn veel strobe comp's waaruit je kunt kiezen , afhankelijk welke stoffen je voorhanden hebt. Persoonlijk vind ik het niet zo mooi als lichtkogel.

Ter verheldering; Kclo3 heeft het over een vuurpijl met parachute.

M.V.G. Jason

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik weet niet of dat af vallende kapje zon goede oplossing is.
In de raket hobby gebruiken ze na vertraging een kleine charge van de raket motor om het kapje los te koppelen en de parachute uit te klappen.
Mocht deze namelijk eerder uitklappen of helemaal niet door bijvoorbeeld de kracht van  het afschieten, niet goed vast maken, door de lucht weerstand of een rare rotatie van de shell heb je voor 2 minuten een fakkel van 2000 graden celsius op het zelfde punt van je dak liggen.

Ik heb er ook al een tijdje over na zitten denken.
Maar meer aan zoiets.

http://imageshack.us/photo/my-images/854/84076247.png/" /></div>

Edited by Jaap - chloraaap
Link to comment
  • 1 month later...

Ik zit zelf ook te denken aan een parachute iets, en dan 4x 4sh (16sh totaal) en dan iets van 30s delay tussen de shots. En dan aan de parachutjes een flare (verschillende kleuren) naar een knal. Maar, ik zit dus ook met de parachute issue... Maar als je iets uit een shell laat schieten, kan het dan niet zo zijn dat de parachute vlam vat of in ieder geval beschadigd? Ik zat te denken aan zo'n kerstboom spray, zodat het niet gaat branden. Alleen had ik daar 2 weken eerder mee moeten zijn, was het vast goedkoper :P
Ik zal eens wat onderzoek doen naar de parachute cake's/pijlen die je in de winkel kan kopen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...