Jump to content
PyroForum.nl

Gekleurde rook.


danny db

Recommended Posts

Van 'de rest' zijn er spijtig genoeg geen filmpjes, ik heb er ook geen foto's van. Dit was het meest fotogenieke project van gisteren, daarmee dat we van dit wel veel foto's en filmpjes hebben. :P
Echt spijtig dat we voor die "multi stage smoke bomb" geen rode dye meer hadden, die hadden we al opgemaakt. :D
Ik zal eens zien of ik nog wat mooie pics van die kleurtjes heb.
EDIT: Pics
Blauw:

Geel:

Groen:

Oranje:

Rood:


Het groen slaat spijtig genoeg wat blauw uit op de camera. Je ziet het wel duidelijk het verschil met het echte blauw maar het is niet hoe de kleur er in real life uitziet. Ik vond de kleur er meer 009966 uitzien. :D

Link to comment
  • 1 month later...

Jeeeejjjj!
Tyneman heeft eindelijk wat goede kleurstofjes gescoort. :(

Eerste testje direct maar hier dumpen.
compo:
Kleurstof : KClO3 : Lactose -- 50 : 30 : 20
2,1g aangestampt in een 8mm buisje.



En een iets grotere variant. 16mm PVC van 4cm lang. Brandde wel door, maar bleef mooi spuiten.
Volgende keer meer kleurtjes. :(

Link to comment

Heb net het starters setje gekocht.

Weet iemand of je ook gewoon KClO4 kunt gebruiken?
Tis voor mijn zoon (zijn verjaardag) en ik wil m liever met KClO4 laten werken dan met KClO3.
Heb ook bijna geen KClO3 meer dus dat moet ik anders eerst nog maken.

Link to comment

Zeer mooi T!
Dit was zeker ook 50-30-20? Iets als 40-30-30 zou zeker ook werken, of 40-36-24 als je dezelfde verhouding KClO3/Lactose wil houden. :(
In ieder geval, nog minder dye zou ik niet gebruiken omdat dat de kleur te hard gaat beïnvloeden, maar op deze manier bespaar je toch weer 20% dye per device.

Link to comment
  • 3 weeks later...

De kleurstoffen zijn zogenaamde 'dyes', specifiek voor gekleurde rook. De dyes van de foto's in mijn post hierboven zijn allemaal anthraquinone gebaseerd, behalve die gele, dat is een quinophtalone gebaseerde stof.
Pdfqb, ik snap je probleem niet echt voor het gebruiken van KClO3 in een rookcompositie? Gewoon niet dezelfde tools gebruiken als waarmee je je meal e.a. zwavelhoudende composities maakt en er is niet meer of minder gevaar dan met KClO4.

Link to comment
Je mag geen bronnen voor chems geven (of vragen) op dit forum. Ik heb je post even aangepast. Volgens shimizu zou suiker even goed werken, maar ik werk zelf liever met lactose omdat dit meestal een veel fijner poeder is en gemakkelijker te mengen valt.


Pardon, ik wist niet dat er op de site ook andere chems stonden.
Ik ga dan toch voor lactose.

p.s hoe mengen jullie de compositie?
Link to comment

Soms diaper ik het samen, soms meng ik het in zo'n zip lock zakje. Zo'n zakje heeft het voordeel dat het geen stof opwerpt. Met het diaperen kan het wel eens zijn dat je wat morst hier of daar en dat geeft niet altijd een even fijn resultaat. ^_^
Meestal haal ik de compositie nog eens door een zeef om er zeker van te zijn dat het heel fijn en goed gemengd is. Je kan de stoffen zo ook 'screenen' om ze goed gemengd te krijgen maar ik kan me voorstellen dat op die manier veel stof in de lucht wordt gegooid waardoor je werkplek snel gekleurd zal zijn. ^_^

Link to comment

Hallo,

Het starterspakketje is bestelt!
Er staat hier nog 200gr KClO3, dat heb ik gemaakt met electrolyse ^_^
Ik heb echter nog 1 vraagje : Hoe vinden julllie dat de mix is, qua stabiliteit, is hij erg gevoelig? of zorgt de dye er ook voor dat de mix wat stabieler is?

Jurian

Link to comment

In het boek van shimizu kan je wat vinden over de gevoeligheid. (Je kan deze tabellen vinden op pagina 317 en 319.)
De gevoeligheid van KClO3/lactose is rood omlijnd, de gevoeligheid van KClO4/Al is groen omlijnd zodat je het gemakkelijk kan vergelijken.

Zoals je ziet is de frictiegevoeligheid hetzelfde als KClO4/Al flash en de schokgevoeligheid zou juist iets hoger liggen, je kan zelf hier al wat conclusies uit trekken.
Deze tweede tabel geeft de schokgevoeligheid weer van verschillende KClO3/Lactose mengsels (rode omlijning). Een sterretje betekend dat de hoogte >130cm was maar niet bepaald kon worden.

Zoals je ziet valt het imo nog goed mee met die schokgevoeligheid als dit een 3 is in die eerste tabel. Een hamer van 2kg van 60cm hoog laten vallen geeft al een serieuze schok.

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ik de compositie niet bepaald instabiel of gevoelig vind. Nu moet je de compositie niet gaan lopen rammen of hevig vijzelen of iets dergelijks. Behandel het gewoon als een ander pyrotechnisch sas bestaande uit oxidator en fuel en er is geen probleem. Het toevoegen van de dye zal de stabiliteit enigszins ten goede komen omdat dit het aandeel kaliumchloraat in het mengsel verlaagt (wat toch wel de bepalende factor is voor de gevoeligheid in een gegeven mengsel).

Link to comment

Hallo,

Ik heb binnenkort de kleurtjes ^_^, ze gaan maandag op de post.
Misschien kan ik wel even bloem/meel uitproberen.

Het zou mooi zijn want bloem is stukken makkelijker te krijgen dan latose ^_^
Toch heb ik zo mijn twijfels... maar we zullen het zien.

Jurian

Link to comment

In theorie kan elke koolhydraat als brandstof worden gebruikt. Bloem zal zeker werken evenals zetmeel, dextrine of gewoon suiker. Er wordt gezegd dat suiker en lactose de beste gekleurde rook geven. Dit omdat de verbrandingstemperatuur van een suiker/KClO3 of lactose/KClO3 mengsel toch gemiddeld een 50°C lager ligt dan een zetmeel/KClO3, dextrine/KClO3 of een bloem/KClO3 mengsel. Of je hier in de praktijk echt een verschil gaat merken is maar de vraag.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...