Jump to content
PyroForum.nl

Afzuiging & filtratie


SPIDER

Recommended Posts

Op men kasten met chems zou ik een afzuiging/filtersysteem willen maken dat op regelmatige tijdstippen enkel minuten de lucht afzuigt en filtert.
Ook een zuurkast wil ik zelf opbouwen, met een filtersysteem dat toch wel al een groot deel van de dampen/gassen/geuren neutraliseert.

Voor de afzuiging op de kastenmet chems had ik ingedachte voor een koolstoffilter te gebruiken. Nu weet ik niet of een koolstof filter echt veel nut heeft voor deze toepassingen... Iemand hier ervaring of informatie over? (de "te reinigen lucht" is niet sterk corrosief ofzo ...)

Nu bij een zuurkast zijn de dampen meestal te geconcentreerd voor rechtstreeks naar een filter te leiden.
Zelf had ik al een idee om met een box te werken voor de filter. In deze box zou ik door de luchtstroom koud/ijs water vernevelen met eventueel een klein percent NaHCO3 in opgelost (of andere opties). Het water uit de box laten aflopen naar een reservoir en zo terug laten rondpompen voor opnieuw verneveld te worden in de box.

Ook zou door het filteren de levensduur van de ventilator verbeteren....

Link to comment

Ok pindabrein, dat weet ik en heb je de titel goed gelezen? : "Afzuiging & filtratie" slaagt niet echt op de bouw of ontwerp van een zuurkast.
(Ook ben ik al een tijd ge/bekend op dit forum dus hoef ik geen betweterij van iemand die een jaartje actief is.)

Je reactie brengt niet echt veel bij aan het topic onderwerp en voor me te wijzen of dit bij het andere topic moet, zijn de MOD's hier.

En ja de het ontwerp van die zuurkast is zeker goed maar:
Gebruik van hout is niet slim, moeilijk onderhoud (het intrekken van oplossingen/solventen/basen/zuren,corrosie, (hout = stof)
levensduur afzuiging? geen enkele vorm van lucht zuivering....

Link to comment

Hout kan je impregneren met bepaalde middelen waardoor de brandbaarheid daalt en als je dan een geschikte deklaag vind (brandbaarheid e.d.) dan kunnen er ook niet makkelijk solventen en zo intrekken.

Moeilijk onderhoud? Mij lijkt juist dat zo'n houten onderdelen niet al te moeilijk te vervangen zijn. Daarbij komt dat als je met andere materialen werkt het waarschijnlijk allemaal veel duurder uitval. In dat topic worden er trouwens ook tips gegeven hoe je je afzuiging kan bouwen zodat er geen damp/lucht van je zuurkast langs je ventilator loopt, wat dus de levensduur ervan verlengt. Dan heb je ook geen complexe filtersystemen nodig wat dus simpeler te bouwen is en ook goedkoper is.

Wat afzuiging in je chemicaliën kast betreft. Lijkt me inderdaad dat daar de dampen niet zo straf (mogen) zijn dus een simpel ventilatortje dat je af en toe aanzet of op een tijdschakelaar plaatst lijkt me voldoende.

Link to comment

Ok je kan hout behandelen op verschillende wijzen, maar bij commerciele zuurkasten of in het algemeen in labo's zie je niet veel hout.
En dit om de genoemde redenen. onderdelen aan je zuurkast moeten vervangen lijkt me niet praktisch.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een betegeld , glazen , trespa,... werkblad dat makkelijk te onderhouden is chemisch goed bestendig.

Als je kan afzuigen naar buiten en hier niemand tot last met kan zijn is dit inderdaad de simpelste oplossing, maar wanneer je hier wel rekening wilt met houden is filteren toch niet zo een slecht idee.
En de omschreven tips rond afzuiging in het andere topic zijn me niet volledig duidelijk. Want ik betwijfel dat het zo simpel is als het lijkt,
Bijvoorbeeld:
wat moet de capaciteit zijn van je ventilator voor op die mannier een effectieve afzuiging te krijgen.Verhoudingen...
Dit is wat duur om met Try and error te testen aangezien ik geen 4 verschillende ventilators ga kopen. Iemand die hier meer ervaring met heeft?

als iemand wat meer weet over het nut van een koolstoffilter voor het afzuigen van chemicalie kasten?

Link to comment
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een betegeld , glazen , trespa,... werkblad dat makkelijk te onderhouden is chemisch goed bestendig.

Ik bedoel ook niet dat je werkblad van hout is. Dat lijkt me inderdaad wat onhandig. Daar zou ik ook voor iets betegeld ofzo gaan.
Natuurlijk zie je bij professionele zuurkasten geen hout maar allemaal speciale kunststoffen, maar de prijs zal ook navenant zijn.
Voor een hobbyist is het imo het gemakkelijkst om een houten constructie te maken (met behandeld hout) en dan een toepasselijk werkblad van tegels.

Wat de capaciteit van de ventilator betreft indien je gebruik maakt van die onrechtstreekse afzuiging zal een normale ventilator (1 die je anders zou kiezen) voldoende zijn.
Het lijkt me trouwens ook dat deze problemen zich ook voordoen indien je een filtersysteem ertussen plaatst. Dit zal ook voor extra weerstand en andere (nog niet voorziene) problemen zorgen waardoor je ook zal moeten testen en aanpassen. Ik snap niet waarom je denkt dat je met het andere systeem meer problemen zou hebben of dat dit moeilijker zou zijn.

Een koolstoffilter voor de lucht uit je chemicaliënkast lijkt me ook wat overdreven. Een beetje fatsoenlijk opgeslagen chemicaliën gaan nooit zulk vervuilde lucht geven waardoor die filter nodig is. Tenzij je lekken hebt of morst ofzo, maar dan zit je wel met andere problemen dan de vervuilde lucht imo. :)
Link to comment

Ik begrijp wat je bedoeld op het vlak van de hobbyist, maar zoals ik dus al zei ik kan niet rechtstreeks naar buiten uitblazen omwille van buren , ligging ten opzichte van het straat. Nu inderdaad wat er in de kasten staat is niet zo een vervuilde lucht maar genoeg voor een erg chemische geur.

Dacht dat een koolstof filter dit wel kon verhelpen.

Dus volgens wat jij zegt ga je even veel lucht meezuigen met dat systeem dan als je de zuiger rechtstreeks er op aansloot ? :)

Link to comment

Ik snap je probleem, misschien moet je eens zoeken op goede luchtfilters voor chemicaliën.

Je gaat natuurlijk een verlies aan debiet hebben als je je ventilator zo opstelt t.o.v. rechtstreekse zuiging. Maar tenzij je een heel lange afvoer met veel kronkels erin hebt gaat dit geen problemen opleveren. Het is niet zo dat de capaciteit ineens in tienvoud afneemt.

Link to comment

Je moet e.e.a. ook een beetje praktisch bekijken denk ik. Een professionele zuurkast staat 8 uur per dag 5 dagen in de week aan en moet echt alles aankunnen.
Als je elke week een paar liter salpeterzuur wil inkoken wordt het een heel ander verhaal dan als je 'beschermd' wilt kunnen werken.

Een klein ventilatortje, 190m3/uur kost 20 euro Ze zijn al bedoeld voor natte ruimtes dus enigszins roestbestendig. (Deze bijvoorbeeld). Gaat ie na een jaar of twee stuk koop je gewoon een nieuwe of je koopt er gelijk twee.

Bedenk dat als je afzuigt de werkelijke concentratie van de chemische stoffen in de lucht heel erg laag is, dit omdat er veel verse lucht bij komt. Als je je kast op deze manier permanent afzuigt zal de concentratie chemische stoffen die je uitblaast te verwaarlozen zijn (tenzij ze hysterisch giftig zijn).

Edited by Prophet
Link to comment

En dan zou je op het einde van je afvoer nog een koolstoffilter plaatsen zodat gelijk het uitblaasgeluid gedempt is en volgens mij ook nog de lucht grotendeels gefilterd word (als ik me niet vergis zit in gasmaskers ook actieve kool).

Zou het niet mogelijk zijn een soort snorkel/portable afzuigkap te maken op deze manier, in plaats van een hele zuurkast te bouwen? Zodat de kap gewoon boven je glas hangt en evt. dampen opzuigt.Voor het afzuigen van lasdampen hebben ze ook zulk soort afzuigers.


Zoiets, maar dan anders.

Link to comment

@pdfbg :

Mijn prioriteit is niet "beschermd" tussen aanhalingstekens te werken maar, een effectief systeem opbouwen waar ik echt beschermd en veilig kan met werken. Geen illusies dat je veilig staat. Zoals een systeem waar je nog materiaal moet aan vervangen, omdat je alles low cost wilt doen.
Dit is een inefficiënte manier om een probleem op te lossen, het enigste voordeel is low cost. Een direct nadeel is dat je na een bepaalde periode aan je volledig afgewerkte zuurkast opnieuw mag beginnen knutselen. Ook is dat afzuigertje dat jij zegt bedoeld voor natte ruimtes wat iets totaal anders is als corrosie bestendigheid.
(materiaal roest vlugger naarmate je dichter naar de zee toe woont en dit is enkel al door de aanwezigheid van zout in de lucht. Door een de zuurkast komen heel wat corrosieve dampen langs)

De afzuiging/filter op de opslag kasten zou vooral zijn voor de erg chemische geur te verminder.(voor de gezondheid zal het alleszins geen kwaad kunnen van te filteren)


Ik had gedacht voor een kist te maken waar ik een, koolstoffilter in monteer, en van elke kast een buis in de kist te laten komen.Dan via de koolstoffilter naar buiten blazen.

(Het idee van de koolstoffilter haalde ik ook uit het feit dat in de filters voor gasmaskers meestal actieve koolstof zit)

Link to comment

Pdfbg's idee is zo slecht nog niet. En het vervangen van die ventilator kan je gewoon zien als groot onderhoud, lijkt me dat je dan ook meteen de rest ook een grondige schoonmaakbeurt kan geven. En trouwens jou koolstof zal je (als het werkt) ook moeten vervangen in een bepaalde periode, want het raakt een keer verzadigt. Dus hoe dan ook je zit vast aan onderhoud.

En voor jou koolstoffilter idee zou ik een fabrikant om informatie te vragen, ik denk dat zij wel meer verstand van hebben.

Link to comment

Ja dat weet ik dat ik de koolstof filter zou moeten vervangen, maar die zou vooral dienen voor de kasten,
aangezien deze maar maximum 30 min per dag zouden verluchten zou deze wel even meegaan.
En de koolstofilter zou zich in een box bevinden die makkelijk te openen is en luchtdicht kan afgesloten worden.

Het is het feit dat je IN je zuurkast weer moet knutselen....

Edited by SPIDER
Link to comment
En het vervangen van die ventilator kan je gewoon zien als groot onderhoud, lijkt me dat je dan ook meteen de rest ook een grondige schoonmaakbeurt kan geven. En trouwens jou koolstof zal je (als het werkt) ook moeten vervangen in een bepaalde periode, want het raakt een keer verzadigt. Dus hoe dan ook je zit vast aan onderhoud.

En met een ventilator die 2 tientjes kost kan je je daar ook niet echt een bult aan vallen denk ik. Verder zijn die ventilators gemaakt van kunststof, dus dat scheelt ook met aantasting (schoepen zijn ook van kunststof).

Een bijpassende Carbon filter kost denk ik 50 Euri's.

Ik ga binnenkort eens mijn idee uitwerken, ik zal jullie laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Grtz. Sjeef
Link to comment
Het is het feit dat je IN je zuurkast weer moet knutselen....


Het gaat SPIDER er meer om dat hij niet weer in het vervuilde gedeelte moet gaan knuselen. En dat is inderdaad wel een goed punt.
Misschien is het op te lossen door een soort lade systeem te maken. Het filter en de ventilator kan je er dan van de zijkant uit halen en je hoeft dus niet je zuurkast in te duiken.
Link to comment

Ik denk dat het ook aan de hele situering van de kast zal liggen, als het echt helemaal ingebouwd is is dat inderdaad belabberd om te vervangen ja. Maar als je er een beetje lekker bij kan is het een kwestie van slangen losmaken,nieuwe fan ertussen en klaar is Clara. Ik weet niet precies wat voor koolstoffilter je dan voor ogen hebt?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...