Jump to content
PyroForum.nl

Onverwachte CATO met GP raket


Recommended Posts

Hallo iedereen,
Ik heb Gister mijn zwavel binnen gekregen en ik heb daar wat greenpowder mee gemaakt, gewoon maar een paar minutjes in de vijzel. Ik kon geen meal maken want mijn balmolen is nog niet af. ^_^
Met die greenpowder heb ik dus geprobeerd een raketje te maken, met het idee dat hij waarschijnlijk niet eens de lucht in zou komen, maar wat er gebeurde was dat hij heel hard ongeveer 5 meter omhoog schoot en toen ontplofte, allebei de stoppen schoten er uit.
Raket specificaties:
Tube: Karton
ID: Ongeveer 15 mm
Sas: Willow green powder
lengte: Ongeveer 7 tot 8 cm
Onferste eindstop: Ongeveer 1cm dik aangestampte kattebak korrels
Bovenste eindstop: Zeker 1 cm dik snelgips(is makkelijker dan kattebakkorrels vind ik)
Nozzle: Ongeveer 3 tot 4 mm
Core: Ongeveer 2/3e van de lengte
Ik snap niet hoe dit heeft kunnen ontploffen, want ik heb op dit forum gelezen dat mensen een raket met ongeveer de zelfde specs, maar dan wel met meal- en niet greenpowder, niet eens de lucht in kregen.
Wat moet ik nou precies doen om mijn raket wel te laten werken? Ik denkt zelf de core korter maken, maar als dat zo is, hoe lang moet die dan ongeveer worden?

Alvast bedankt!
Midas

Link to comment

Raketjes zijn voor iedereen wat anders, voor wat jij beschrijft boor ik een nozzle van 6 mm, anders heb ik hetzelfde. Ben je zeker dat je stoppen wel sterk genoeg zijn? Als ik een cato heb barst de hele huls.
Je raket is ook behoorlijk lang tov de dikte van je raket. Hoe langer je raket is tov de dikte, hoe hoger de drukopbouw in de huls. Ik neem 5 cm meal (lengte zonder einstoppen) voor een 16 mm ID.

Link to comment
Hoe langer je raket is tov de dikte, hoe hoger de drukopbouw in de huls.
Als je dit weet te bewijzen heb je wat mij betreft een Nobelprijs verdiend. Dit is namelijk dikke stierenstront. De lengte van je brandstof maakt bij een endburner geen drol uit voor de druk in je raket, de dikte wel.

Genoeg lol voor vandaag ^_^ .
Link to comment

Ook onzin! Wanneer je een core-burner bouwt, hou je de lengte kleiner! Wanneer er een bepaalde lengte en diameter core wordt gebruikt, zal de raket CATO-en.

Link to comment

@Lennard: Lees nog ns.

Hahaha, volgens mij was die reactie gericht op het feit dat Midas "Core: Ongeveer 2/3e van de lengte" gebruikt.
Dus hoe langer de raket, hoe langer de core, hoe groter de initiale druk, en des te meer kans op een cato.


Ik weet niet of je mijn punt snapt? Het gaat om het feit dat Midas een core gebruikt die 2/3e lengte heeft van de raket.

Maar dit is erg offtopic eigenlijk. Edited by Tornadox
Link to comment

Kindjes rustig, en lees elkaars post een wat beter!

Midas, neem de vent wat groter, en een 5mm bij die eindstop van je. En rammen dat het niet schoon om zien is. De core zou perfect moeten zijn, zolang er maar de ID boven op ongeveer zit. Gebruikt nu niemand die ID-schattingen?

Verder zou ik nog een beetje preciezer meten en alles mooi opschrijven ( 3 OF 4mm, is hetzelfde als nja ik ben een meter of mischien wel 2 meter)

Voor de rest nog VEEL test plezier. En laat ons eens wat zien als je motor klaar is.

Edited by danny db
Link to comment

Het is ballmil of kogelmolen geen balmolen ^_^ klinkt zo raar

Het is logisch dat je eindstop eruit knalde omdat gips helemaal niet goed hecht aan het karton, het is zeer sterk maar dan moet je er voordat je het gips erin doet 2 spijkertjes door de huls slaan en dan het gips erin gieten dan heb je een erg sterke eindstop(zo maak ik mijn stoppen voor mijn kartonnen mortier buizen maar dan met een dikke schroef) maar gewoon rammen werkt net zo goed en is minder werk

Link to comment

Rustig joh ^_^
Als je de core zoiezo 2/3 van de lengte neemt en je verlengt je raket zonder die dikker te nemen, dan kan ik met een gerust hart zeggen dat in de langere raket de druk hoger zal zijn, er zal meer gas geproduceerd worden per tijdseenheid die door hetzelfde gaatje moet. (logisch?) = hogere druk
Als je eerst had gelezen dan hoefde je ook geen vuile dingen in de mond nemen als stierenstront, ik had het niet over een endburner.
Wanneer kan ik die nobelprijs in ontvangst nemen? Mijn uitspraak
"Hoe langer je raket is tov de dikte, hoe hoger de drukopbouw in de huls."
Klopte in de context waaruit jij die rukte.
Maar kom, genoeg offtopic, de oplossing is intussen al gegeven.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...