Jump to content
PyroForum.nl

Vaseline rookbom


Hanzzz

Recommended Posts

Een goede dag allemaal,

ik ben nieuw op dit forum (als member) maar ik lees het forum denk ik al ruim een jaar. Ik ben zeer geintereseert in Pyrothechniek en doe zo ook mijn eigen uitvindinkjes :lol: .

Ik ben op het moment weer bezig met rookbommen en nu had ik het volgende bedacht:

een kneedbare rookbom bij ik kan ontsteken met een lucifer of een lontje (bij kneedbaar denk ik meteen aan vaseline).

Ik kwam naar een beetje onderzoek op de volgende compo:

KNO3 65
Sugar 35
Vaseline 10

ik heb hem 2 minuten geleden gemaakt,

hij werkte zeer goed ik heb slecht 10 gram afgestoken terwijl het nog warm was de rest ligt nu te drogen en zal ik later vandaag afsteken
(hij is lucifergevoelig) :) .

er kwam best wel snel heel veel rook van af sneller dan de 50:50 KN/SU. (De rook uitstoot was echt veel meer het was echt niet normaal veel.)

Ik wou dit even laten weten ik zal later mischien nog wel een filmpje posten.

Hans,

P.S. ik geloof dat hier nog geen forum over was maar zo wel wil een van de moderators hem dan astublieft verplaatsen.

Link to comment

Ik zie er niet helemaal het nut van in, kan me wel voorstellen dat de rookopbrengst hoger is dan anders.
Aan de andere kant kan ik me het 'fun' element er ook wel van inzien, kneedbaar materiaal is ook gewoon leuk :lol:.
Misschien kun je er zelfs nog wel een binder aan toevoegen , PIB / EVA ? :)
Lees voor verdere ideeen het plasticizer topic maar eens.

Edited by User1
Link to comment

Bedankt dat jullie het idee steunen,

Kneedbare dingen zijn idd leuk ik heb het inderdaad samen gesmolten eerst de vaseline gesmolten dan suiker/kno3 mix erbij gedaan en flink geroert, de vaseline word niet echt hard maar wel iets harder dan dat het normaal is door de suiker/kno3 mix.

Ik heb het toen het opgedroogt was nog gekneed maar het is best wel plakkerig er is wel een hele mooie grote bal van te maken maar het blijft wel een beetje aan je handen plakken. Ik zal ook zeker het plasticizer forum lezen.

ik zal morgen een andere mix proberen want deze bevat best veel KNO3 ik dacht aan: 50/40/10
KNO3/Sugar/Vaseline

Hanzzz

Edited by Hanzzz
Link to comment

Hmm kneedbare stoffen testen, eerst rookbom dan met kneedbare explosieven :)

Opzich niet eens zo'n heel gek idee, je kan dan zo ergens een stukje neergooien en aansteken, hetzelfde werkt trouwens met R-candy als je dat een tijdje in je zak hebt in een boterhamzakje wordt het weer kneedbaar en kun je het zo overal stiekem neergooien. Heb er al veel mensen raar van op zien kijken als er op eens ergens plots rook onder vandaan komt :lol:.

Alleen practisch gezien lijkt het me nog al een kliederboel om te vervaardigen, ik vindt vaseline altijd maar rotspul om mee te werken, voor whistle mix los ik het altijd eerst maar op in wasbenzine. In theorie zou het ongeveer het zelfde effect moeten geven als de KNO3/Su/paraffine variant en die doet het wel aardig vindt ik. Misschien dat het oplossen in wasbenzine of dergelijke solvent hier ook wel een oplossing is om van het geklieder af te zijn? Zal het eens proberen.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 2 weeks later...

Oke ik was even afwezig de reden is voor niemand interessant dus hou ik die maar lekker voor me

Ik zal snel zijn :)

ik heb zojuist een KNO3/SU/Vaseline rookbom gemaakt (50:40:10)

Ik heb het geheel gefotografeert en ik wil graag de foto's uploaden maar dit wil mij nooit zo goed lukken dus alvast excusses als de foto's niet kloppen,

Gemaakt met de D600,



Hier zie je de gesmolten vaseline het is ongeveer 30 gram,



Hier een beker met 150 gram KNO3 en een kuipje met 120 gram Suiker,



De fuels (vaseline en Suiker) worden hier goed gemixt terwijl de pan nog heet is de vaseline blijft dus vloeibaar bij dit proces.



Hier is de suiker volledig gemengt met vaseline het worden grote plakkerige klonten.



De KNO3 word toegevoegt 150 gram in totaal weer word er flink geroert terwijl de vaseline vloeibaar blijft.



een beetje wasbenzine wordt toegevoegt het begint te stinken maar het roeren gaat dan wel heel makelijk en het plakt net zo erg als water na toevoeging van een beetje wasbenzine dus een echte aanrader.



Het eindproduct de meeste wasbenzine is verdampt, de kookplaat word uitgezet en het drogen kan beginnen :)



Een kistje met Al-folie



Een kistje met Al-folie en het kruimelige eindproduct van 289 gram

Het product ligt nu te drogen ik ga binnenkort wat afsteken en zal dit natuurlijk ook filmen en posten.

Dit was het wel ik ben kwijt wat ik kwijt wil,

graag reactie's

Hanzzz

Edited by Hanzzz
Link to comment

Het hoeft ook niet persee samengesmolten te zijn, ik kan me voorstellen dat hier hele goede resutaten mee te verkrijgen zijn. Ik maak rookpotten met parrafine, gewoon waxinelichtjes van de AH, die laat ik smelten, en dan gooi ik mijn mix KnSu erbij. dan is het ook nog gewoon wit. Ik giet het altijd in een Verfblik (een schone die je zo kan kopen) dan ram ik de deksel erop, boor ik een volledige core dwars coor de deksen mijn mix in, en vul ik dat met KnSu losse mix. Die roken echt heel lang met heel veel en dichte rook. En die rook meurt niet zo ^^. Ik krijg trouwens ook geen vlammen dan.

Link to comment
×
×
  • Create New...