Jump to content
PyroForum.nl

school ontruimd


00h

Recommended Posts

Daar hoorde ik vandaag een aantal mensen over praten idd, er waren wat kristallen ontstaan in de oplossing wat dus voor een hoop trammelant zorgde B).

Zoals Leander al zegt is 't gewoon een kwestie van opnieuw oplossen.

Maar natuurlijk ging dat niet door want er moet natuurlijk wel af en toe wat gedaan worden met de explosieve opruimingsdienst. Anders zitten die maar de hele dag uit hun neus te vreten :P

Link to comment

Typisch voorbeeld van een storm in een glas water.

Water erbij gieten was inderdaat genoeg geweest, het duurt wel een paar maanden, misschien wel enkele jaren voordat de hoeveelheid gesublimeerde TNP genoeg is om voor een gevaarlijke situatie te zorgen. Ik zie al duizenden mensen achter de tv zitten die bang worden gemaakt door de media, en alle onzin ook nog geloven, ik heb het idee dat mensen zelf graag dom willen worden gehouden..

Ik zapte straks toevallig langs SBS (debielenzender :P ) "Hart van nederland" daar was een brandweerman aan het woordt hij zij: " de pot met picrinezuur is leeg komen te staan wat bij het openen van de pot tot een ontploffing kan zorgen" de interviewer: "hoe had dat kunnen gebeuren" de brandweerman: "dat weten we niet" (water verdampt toch bij 20 graden dach ik) Het lijkt erop dat de autoriteiten zelf niet eens weten wat voor een gevaren er zijn..

Mensen die wel álles geloven wat de media lullen verwijs ik door naar www.ikbendebielomdatiknietkritischgenoegbenenallesgeloofwatdemediazegt.nl B)

Edited by pyrobass
Link to comment

Gelukkig hebben wij hier binnen PF zelf ervaring mee. Een aantal quotes van Sobrero uit het TNP topic;

Ik heb denk ik al verteld dat ik 30-35jaar oude TNP (die mijn vader gemaakt had) heb teruggevonden en dat die batch letterlijk in rook was opgegaan toen ik een demonstratie deed voor een vriend. Nu ben ik er achter gekomen dat ik nog een beetje bewaard had in een reageerbuis. Ik heb de deflagratie ervan gefilmd:


Het heeft al die tijd in een goed afgesloten glazen potje gezeten, er is geen metaal aan te pas gekomen. Of het zou natuurlijk van het metalen deksel moeten komen maar het potje, waar het in zat, was erg hoog en het zag er naar uit dat er al die jaren geen contact geweest is met het deksel.

Maar waar had ik dat nu ook weer gelezen dat zo'n kristalstructuurverandering zou optreden ...
Nu ik Fedoroff en Urbanski erop nageslagen heb (die er niets over zeggen terwijl het wel een belangrijke eigenschap zou moeten zijn), begin ik te twijfelen.


Kortom: TNP, 35 jaar kurkdroog opslaan --> kristalstructuur veranderd, maar geen noemenswaarde rijping.

Het feit dat het niet in Fedoroff of Urbanski staat genoemd (nagezocht) geeft ook al aan het er geen of nauwelijks gerapporteerde ongelukken van zijn.
Link to comment

Ach ja..
Toen ik vanochtend naar mijn eigen school fietste vroeg ik me nog af waarom de weg bij de middelbare school in kwestie af was gezet. Tegen de tijd dat ik scheikunde had heb ik samen met de leraar de EO nog smakelijk uitgelachen. Wel leuk voor de mensen die hier een vrije dag voor hebben gekregen, natuurlijk.

Link to comment

Ik dacht dat het probleem met uitgekristalliseerd picrinezuur was dat het langzamerhand sublimeert en tussen de schroefdop komt, die gemaakt is van een metaal, waardoor er gevoelige metaalpicraten kunnen vormen.
edit: oeps dit stond er al tussen

Hoeveel gram zou dit geweest zijn trouwens?

Edited by Daan
Link to comment

Scroefdoppen zijn al redelijk lang van plastic zover ik weet, athans met dergelijke stoffen.
Het klopt wat je zegt, vaak is men bang voor kristalvorming.
Ik kan me niet voorstellen dat er metalen doppen voor gebruikt werden, dat pikrinezuur metalen leuk vind weten we al langer.

Link to comment

leuke krater dan voor 250 gram. Ik kan me idd ook niet voorstellen waarom de schroefdoppen van metaal zouden zijn, aangezien (bijna) alle chemicalien in glas en plastic verpakt zijn, maar dat had ik ergens gelezen. Zal wel een oud boek geweest zijn dan. Gekristalliseert picrinezuur tussen een plastic schroefdop doet niks. In principe kan je een potje picrinezuur van een flatgebouw laten vallen zonder dat het ontploft.

Edited by Daan
Link to comment

Drie maal raden wat er in een prachtige glazen ampul in de vitrine staat op de universiteit B) . Uiteraard is dit een hoop herrie om niks, maar ik kan me prima voorstellen dat mensen die beroepsmatig zulke dingen onschadelijk moeten maken geen enkel risico nemen. Daarnaast lijkt het mij als EOD-er ook wel leuk om op z'n tijd iets te laten ploffen :P .

Link to comment

(Ik hoop niet dat dit offensief overkomt)

In principe kan je een potje picrinezuur van een flatgebouw laten vallen zonder dat het ontploft.
Lees het TNP topic maar eens door over hoe "oude" TNP reageerd op vlam en een hamerslag (eerste hand ervaring van een member hier, Sobrero), Ik zou dat zeker niet dezelfde kinetische energie aan geven als van een flat gooien.
Met water erbij is uiteraard een ander verhaal.

Als ik zo eens dat filmje bekijk kan het behoorlijk deflagreren = explosie. Edited by High Density
Link to comment

Ik dacht juist ergens gelezen te hebben dat TNP zelfs droog niet erg gevoelig is, ik weet niet wat er dan anders aan is als het "oud" is. En uit persoonlijke ervaring leverde een slagtest op TNP ook geen explosie. Ik vond het zelfs behoorlijk lastig om te detten.
Maargoed het gaat hier inderdaad wel over oude TNP, al kan ik me zo niet bedenken waarom dit zich anders gedraagt dan "verse" TNP, daar rijkt mijn kennis nog niet ver genoeg voor.

Link to comment
Bepaalde kristalstructuren zijn veel gevoeliger dan andere.
Stel men zou een gevoelig explosief heel langzaam laten kristalliseren en een groot kristal kweken dan zou dat aanzienlijk gevoeliger zijn.


En dat gebeurt dus als het lang blijft staan? Door sublimeren en herkirstalliseren neem ik aan?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...