Jump to content
PyroForum.nl

Hallo!

Dawn

Recommended Posts

Posted

Hallo!

Ik ben 16 jaar en al redelijk geïntresseerd in de magische kunsten die de pyrotechniek te bieden heeft :P
Ik heb nog niet zoveel gemaakt behalve wat geimproviseerde suiker/KNO3 rookbommetjes, wat flash poeders met puntenslijper-magnesium en een flinke kledder black powder natuurlijk :lol:
Mijn ouders zijn er niet zo voor dat hun zoon er van houdt om chemicaliën op te blazen maar ze beginnen het steeds wat meer te accepteren.
Ik ga binnenkort wat aluminium of magnesium op ebay kopen zodat ik wat meer flitspoeders kan maken.

Mijn grootste probleem is nu dat ik nergens de chemicaliën kan vinden (jodium kristallen, barium/strontiumzouten enzo)

Ik houd meer van de kleine "goocheldingetjes" zoals kleine rookbommen, flitbommetjes en kleurpoedertjes. (Niet echt van de dikke ANFO-bombardementen)
Momenteel heb ik alleen een beetje CuSo4 en wat NH4NO3 (die een vriend van mij eens uit de kas heeft gehaald) maar ik kan er verder niet zoveel mee.

Nou dat was het wel, hopelijk leer ik hier om verder te komen in de pyrotechniek zonder dat ik mijn huis de lucht in knal :)

Posted

Welkom.
Als je het hier allemaal op je gemak doorleest weet ik wel zeker dat je hier verder kan komen in de pyrotechniek. :lol:

Even preventief: Naar bronnen vragen op het forum is verboden.

Posted

Je bent hier dus voor de pyrotechniek, ben je ooit van plan devices te gaan maken? (Vuurpijlen, fontijnen, enz.)

Welkom, lees de regels en heb een leerzaam verblijf.

PS: Een punt achter elke zin doet wonderen. :lol:

Posted

Welkom , lees de regels en heb een fijn verblijf. Maar pas op met barium zouten. Deze zijn giftig. Hoop dat je veel plezier hebt!!! En alles veilig doet :lol:

Posted
Mijn ouders zijn er niet zo voor dat hun zoon er van houdt om chemicaliën op te blazen maar ze beginnen het steeds wat meer te accepteren.

Chemicaliën opblazen is ook niet iets wat ik het allerverstandigst vind :lol::) .
Shalom!
Posted (edited)

Ik denk dat je hem iets minder letterlijk moet nemen. xD rofl
Ik weet iig wel wat hij bedoelt.

Ghihihi chemicaliën opblazen, zie je het voor je? :lol:

Edited by Hardcore Bob
Posted

Of zo noemen zijn ouders zijn hobby :)
Je zou kunnen proberen om je koopersulfaat om te zetten in kopernitraat, dat geeft echt een mooie blauwe kleur.
Een rookbom met je ammoniumnitraat zou ook kunnen natuurlijk, als je het maar laat ''iets'' met ammonia en jodium te doen :lol:

Welkom

Posted (edited)

Welkom.
Verstandige mensen houden wij hier van.
Heb een leerzaam en veilig verblijf.

User1

Edited by Guest
Guest Goner
Posted

Leuk om er een fanatiek lid bij te hebben!

Mag ik alleen wel vragen wat je met jodiumkristallen wil gaan doen, het heeft naar mijn idee niet veel te bieden op pyrotechnisch gebied, alleen bij HE's.

Posted

Met de I2 wil ik wat NI3 gaan maken. Gewoon voor de lol en misschien gecontroleerde practical jokes :). Bedankt Snooby! Ik zal eens kijken of ik dat met mijn CuSO4 kan doen want hier kan ik weinig mee. Voor NH4NO3 rookbommen heb ik al eens gekeken maar ik kan geen goed recept vinden

Hardcore Bob: Ik weet niet of ik devices ga maken, ik denk dat ik eerst maar even ga leren wat goeie en veilige composities zijn. Ik denk dat ik me eerst wat in de rocket science ga verdiepen voordat ik pijlen af ga schieten :lol: . Fonteinen lijkt me inderdaad wel leuk. En ik zal op de punctuatie letten xD.

kclo3: Ja weet ik, ik ga ook eerst met strontiumzouten werken voordat ik met bariumzouten een feestje ga bouwen. Ba en Sr hebben toch heel veel gemeen behalve de kleur?

Posted (edited)

Nee , barium is een stuk giftiger. Als je er mee werkt(vooral fijn poeder) zou ik een masker met p3 filters aan schaffen. Wat bedoel je met gemeen. Want barium is heel wat anders dan strontium :lol: .

Edited by kclo3
Guest Goner
Posted (edited)

Ik raad je het af om Stikstoftrijodide te maken, het lijkt mij een makkelijke manier om met zulke practical jokes vingers te verliezen/breken!
Het is echt absurd om dit explosief te maken, ik denk dat menig mens op dit forum het hiermee eens is!

Hier trouwens nog een quote van Snooby:

Een rookbom met je ammoniumnitraat zou ook kunnen natuurlijk, als je het maar laat ''iets'' met ammonia en jodium te doen rolleyes.gif

Ik neem aan dat je begrijpt wat hiermee wordt bedoelt....

PS. Wat hebben de nieuwe mensen ineens met NI3?! Edited by lennard
Posted (edited)
PS. Wat hebben de nieuwe mensen ineens met NI3?!

Makkelijk te maken, meestal voor het type mens dat zo snel mogelijk en zo hard mogelijk een knal wil produceren.. Ik beweer trouwens niet dat alle nieuwelingen zo zijn. Het kan ook gewoon onwetendheid zijn over de gevaren ervan.

Maar het is inderdaat een zeer gevaarlijke stof, het is ten strengste af te raden om aan deze synthese te beginnen! Zeker als je weinig ervaring met chemie en HE's hebt. Maargoed er zijn genoeg veiligere alternatieven. Mocht je toch van plan zijn om een leuke proef te willen gaan doen, begin dan lekker makkelijk;) Ontleding van water is een hele leuke maar niet al te ingewikkelde proef.

Wat pyro betreft zou ik lekker verder gaan met die gekleurde vuurtjes, met calciumzouten kan je prachtige oranje/rode composities maken. Voor wat dieper rood moet je inderdaat Sr zouten gaan gebruiken, alhoewel Li zouten ook werken alleen zijn deze wat moeilijker te verkrijgen.

Je kan met die kopersulfaat ook mooie blouwe composities maken, alleen moeten je chemicaliën dan wel zeer zuiver zijn, dus vrij van natrium-ionen.

kclo3: Ja weet ik, ik ga ook eerst met strontiumzouten werken voordat ik met bariumzouten een feestje ga bouwen. Ba en Sr hebben toch heel veel gemeen behalve de kleur?

Nou wel, Ba en Sr staan allebij in groep 2 van het periodiek systeem en zijn ook nog eens alebei bijna net zo reactief, ze zijn juist chemisch gezien aan elkaar verwant. Fysisch gezien gedragen de elementen en de gerelateerde verbindingen zich wel totaal anders.

Welkom :lol: Edited by pyrobass
Guest Goner
Posted

En barium verbindingen zijn daarnaast ook nog zeer giftig aangezien barium een zwaar metaal is, ik weet ook dat KClO3 dat bedoelt. :lol:

Posted

Ja ik zie nu inderdaad maar af van die NI3 omdat het blijkbaar een grotere explosiekracht heeft dan ik dacht. Ook heb ik geen rekening gehouden met die wolk giftige Jood dampen (dat maakt een practical joke wel heel realistisch :lol: )
Ik zal me daarnaast ook meer op Sr verbindingen focussen dan op Ba. Ik wil wel eerst was flash compositions maken maar in heel veel flashes word om Ba(NO3)2 gevraagd. Is dit ook al erg gevaarlijk?

Posted

Ik zou gewoon KCLO4 voor je flash gebruiken. Als je een beginner bent. (of eigenlijk helemaal nog geen flash maken en eerst fatsoenlijk meal powder maken)

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...