Jump to content
PyroForum.nl

Interesse In Scheikunde


Naudin

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik zit op 3 Gymnasium en dit jaar heb ik voor het eerst scheikunde als vak. Ik vind het een erg interessant vak en op dit moment is het mijn lievelingsvak. Nu is het in het begin nog allemaal een beetje saai. Dus wil ik zelf wat experimenteren met wat alledaagse spulletjes (niet te gevaarlijk natuurlijk). Maar ik kan nergens ook maar één leuk eenvoudig experimentje ofzo vinden. Bijvoorbeeld een synthese lijkt me heel interessant. Dus wou ik weten of jullie misschien nog iets interessants weten wat ik kan doen. En zo mogelijk een duidelijke uitleg daarbij. Het kan een totaal nutteloze stof zijn die ik eruit haal maar het lijkt me gewoon heel leuk om te doen.

Alvast bedankt,

Naudin

Edited by Naudin
Link to comment

Scheikunde is ook leuk :P

Ik heb wel een linkje voor je waar je het een en 't ander kunt vinden: Klik
Voor syntheses heb je toch al snel een aantal zuren/basen, glas ,kookplaat etc. nodig.
Overigens is zeep heel erg makkelijk te maken klik.
Kortom het internet staat vol met dit soort dingen.

Een geintje dat ik gewoon mooi blijf vinden is glycerine met kaliumpermanganaat.
Zoek maar een op.
Een brandend biljet zonder dat het verbrand is ook een leuke.

En natuurlijk een stevige detonatie :P


grtz user1

Edited by User1
Link to comment
  • 2 months later...

Toen ik net scheikunde kreeg werd altijd water geelektrolyseerd (ontleding d.m.v. stroom) tot waterstofgas en zuurstofgas. Dit werd dan weer in de verhouding waarin het ontstaat samengevoegd zodat je knalgas kreeg. (Knalgas is een mengsel van zuurstofgas en waterstof gas in de verhouding 1:2. Bij de ontleding onstaat het ook in deze verhouding). Dit deed de docent door het waterstofgas en zuurstofgas dat vrijkomt met een slangetje in zeepwater te brengen zodat er op het water zeepbellen ontstonden gevuld met knalgas.

Knalgas maakt in kleine hoeveelheden al een flinke knal, vandaar de naam. Verder is de theorie achter het experiment ook best interessant maar waarschijnlijk niet 3de klasniveau.

De opstelling voor het maken van waterstofgas en zuurstofgas is niet erg moeilijk. Je docent scheikunde zal het je waarschijnlijk met plezier vertellen.

Link to comment
Probeer eens een schoongemaakt muntje te verkoperen of verzinken met Cu2+ of Zn2+ oplossing. Dat ziet er supervet uit, en is ook nog eens makkelijk om te doen. Het mooiste is om er vervolgens mee te gaan betalen. :o


Als je een 5-centje in een Zn2+ oplossing doet tot die helemaal verzinkt is.
Afspoelen.
En dan in de bunsenbrander houdt, krijg hij een goud kleurtje!
Je krijgt dan nl een legering tussen koper en zink.

Zeer leuk om te doen.
Link to comment

Bedankt voor de reacties!
Zo'n tutorial lijkt me wel leuk als je wilt! En ik wil dus ook graag knalgas gaan maken. Ik heb al eerder een elektrolysecel gemaakt. Hij werkte wel maar hij was niet luchtdicht, dus ga ik in de vakantie een nieuwe maken. Maar voor de bereiding van knalgas, is het dan nog nodig om zout ofzo toe te voegen voor de geleiding? Ik gebruik wel gewoon kraanwater.

Link to comment

Zout , zeep het maakt niet zo veel uit.
Kraanwater bevat ook al genoeg zouten om geleidend te zijn.
Wat ook ernstig eenvoudig is is het toevoegen van aluminium aan een natronloog (gootsteen ontstopper)
er treed dan een reactie op waarbij waterstof gas vrijkomt en geen zuurstof.
Kortom makkelijker om op te vangen.

Link to comment
Zout , zeep het maakt niet zo veel uit.
Kraanwater bevat ook al genoeg zouten om geleidend te zijn.
Wat ook ernstig eenvoudig is is het toevoegen van aluminium aan een natronloog (gootsteen ontstopper)
er treed dan een reactie op waarbij waterstof gas vrijkomt en geen zuurstof.
Kortom makkelijker om op te vangen.

Ja die reactie ken ik. Heb ik al eens geprobeerd met een ballon maar het was een beetje mislukt. Moet ik nog eens proberen. Maar als ik het waterstofgas opvang in luchtbellen en ik wil ze aansteken, zal de knal toch minder hard zijn omdat er zuurstof uit de lucht genomen moet worden en niet uit de bel? Edited by Naudin
Link to comment
*Zucht*

Is er misschen iemand anders die dit mannetje de les kan lezen? Ik word hier een beetje moe van... :o

Ik wil niemand beledigen of betweterig doen, maar ik heb het zelf meegemaakt bij de scheikundeles. En we hebben het er zelfs over gehad dat alleen waterstof minder hard knalt dan knalgas, omdat er dan minder zuurstof aanwezig is. Zou je je misschien nader kunnen verklaren in plaats van het aan anderen over te laten. Edited by Naudin
Link to comment

Ten eerste; Persoonlijk denk ik dat dit misverstand eerder is ontstaan door onduidelijke formulering van jou kant dan door gebrek aan scheikundig inzicht. Ik snap nog steeds niet helemaal precies wat je nu bedoelt, aangezien het de ene keer om waterstofgas gaat, en de andere keer opeens weer over knalgas. Volgens mij snap je daarom al lang wat ik nu ga uitleggen, maartoch... :o

Het lijkt mij vrij eenvoudig. Wanneer waterstof (electro)chemisch bereid word en vervolgens opgevangen in een ballon, luchtbel of wat dan ook, zal dit niet meer lucht bevatten dan reeds aanwezig was in het inwendig volume van de gebruikte apparatuur, wat je bijna gelijk kunt stellen aan 0. Daarom kun je aannemen dat de uitkomst van zulk soort proeven bijna zuiver waterstofgas oplevert. Een knal kan pas veroorzaakt worden als een stof in staat is de luchtdruk in zijn omgeving plaatselijk zeer snel te laten toenemen. Dit kan alleen gebeuren, zoals jij al aangeeft, wanneer er reeds genoeg zuurstof aanwezig is om je waterstof in een keer te verbranden, wat inderdaad het geval is bij knalgas. Bij zuiver waterstofgas moet je gaswolk eerst dusdanig verdunt worden worden voordat verbranding mogelijk is. Omdat dit de reactiesnelheid vertraagt verplaatst het vlamfront zich nu veel minder snel waardoor het drukverschil veel minder is, en een knal afwezig blijft. Het bubbelexperiment waar jij het over hebt werkt alleen wanneer je zowel zuurstof als waterstof toevoegt in de juiste molaire verhouding. Bubbels met alleen waterstofgas daarintegen kun je gerust in je hand leggen en aansteken.

Link to comment
Ten eerste; Persoonlijk denk ik dat dit misverstand eerder is ontstaan door onduidelijke formulering van jou kant dan door gebrek aan scheikundig inzicht. Ik snap nog steeds niet helemaal precies wat je nu bedoelt, aangezien het de ene keer om waterstofgas gaat, en de andere keer opeens weer over knalgas. Volgens mij snap je daarom al lang wat ik nu ga uitleggen, maartoch... :o

Het lijkt mij vrij eenvoudig. Wanneer waterstof (electro)chemisch bereid word en vervolgens opgevangen in een ballon, luchtbel of wat dan ook, zal dit niet meer lucht bevatten dan reeds aanwezig was in het inwendig volume van de gebruikte apparatuur, wat je bijna gelijk kunt stellen aan 0. Daarom kun je aannemen dat de uitkomst van zulk soort proeven bijna zuiver waterstofgas oplevert. Een knal kan pas veroorzaakt worden als een stof in staat is de luchtdruk in zijn omgeving plaatselijk zeer snel te laten toenemen. Dit kan alleen gebeuren, zoals jij al aangeeft, wanneer er reeds genoeg zuurstof aanwezig is om je waterstof in een keer te verbranden, wat inderdaad het geval is bij knalgas. Bij zuiver waterstofgas moet je gaswolk eerst dusdanig verdunt worden worden voordat verbranding mogelijk is. Omdat dit de reactiesnelheid vertraagt verplaatst het vlamfront zich nu veel minder snel waardoor het drukverschil veel minder is, en een knal afwezig blijft. Het bubbelexperiment waar jij het over hebt werkt alleen wanneer je zowel zuurstof als waterstof toevoegt in de juiste molaire verhouding. Bubbels met alleen waterstofgas daarintegen kun je gerust in je hand leggen en aansteken.

Je hebt gelijk, ik heb "waterstof in luchtbellen opvangen" gezegd in plaats van "waterstof en zuurstof(knalgas)". Mijn excuses daarvoor. Ik snap in ieder geval wel wat je bedoelt. Maar als ik dus een elektrolyse van water zou uitvoeren en ik leid de gassen weg naar een bak met zeep, dan vormt zich in de bellen knalgas toch?
Link to comment
Maar als ik dus een elektrolyse van water zou uitvoeren en ik leid de gassen weg naar een bak met zeep, dan vormt zich in de bellen knalgas toch?
Ja dan wel, maar dan moet je wel verdunt natronloog of sterk verdunt zwavelzuur als elektrolyt gebruiken als je NaCl gebruikt zal namelijk chloorgas ipv. zuurstof gevormt worden. (dan heb je wel chloorknalgas, het product van de reactie zal dan HCl zijn, Cl2 + H2 ==> 2 HCl)
Link to comment
Ja dan wel, maar dan moet je wel verdunt natronloog of sterk verdunt zwavelzuur als elektrolyt gebruiken als je NaCl gebruikt zal namelijk chloorgas ipv. zuurstof gevormt worden. (dan heb je wel chloorknalgas, het product van de reactie zal dan HCl zijn, Cl2 + H2 ==> 2 HCl)

Ja daar had ik inderdaad al aan gedacht. Maar ik ga er van uit dat kraanwater goed genoeg geleid voor mijn simpele proefje en dat ik dus geen extra geleider nodig heb.
Link to comment

Zo eenvoudig als kraanwater is het helaas niet, de weerstand van kraanwater is veel te hoog om een zwakke stroom te doen geleiden, het bevat te weinig zouten, ik ga er vanuit dat je niet over een spanningsbron beschikt die honderden volts aan potentiaal verschil kan leveren. :o Je kan trouwens ook wel soda (Natriumcarbonaat) gebruiken. Wil je een goede geleiding dan mag je zeker wel 1,5mol/l zout oplossen.

Link to comment

Gewoon een scheutje azijn werkt ook prima hoor, dan heb je ook geen gezeur met ontsnappend chloorgas en dergelijken. Of de moeder der aller zuren in een redoxreactie gebruiken, zwavelzuur. Je kunt trouwens precies uitrekenen wat je minimale voltage moet zijn voor de elektrolyse start door het potentiaalverschil tussen H2 --> 2 H+ en O2 --> 2 O- te berekenen. Je hebt dan een volt of 3 nodig.

In ieder geval zal er zelden tot nooit HCl ontstaan als je een NaCl oplossing elektrolyseert, want daarvoor moet je toch wat meer energie toevoegen dan er aanwezig is. Bij de verbranding van het mengsel is het ook waarschijnlijker dat er water ontstaat dan HCl, omdat een O2- ion vele malen reactiever is dan een Cl- ion.

Link to comment
Bij de verbranding van het mengsel is het ook waarschijnlijker dat er water ontstaat dan HCl, omdat een O2- ion vele malen reactiever is dan een Cl- ion.


Nee hoor, als chloor en waterstof reageren in de verhouding 1:1 krijg je toch zeker wel HCl. Let wel op dat we het hier hebben over dichloor en dizuurstof, dus niet de enkelvoudige ionen van de elementen. Chloorgas en zuurstofgas zijn moleculair, waterstofchloride is dat ook. Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...