Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijlen Die Telkens Horizontaal Wegvliegen


Guest bha012014

Recommended Posts

Guest bha012014

Hallo

Ik heb nog geen topics gezien over vuurpijlen die telkens horizontaal wegvliegen
Ik gebruik :

65 gram KNO3
35 gram sorbitol
En wat zwart ijzer roest.
(voor 1 pijl) dit versmelt ik in de pan en giet ik in een PVC pijpje

Mijn pijlen vliegen wel weg , ze staan recht op en vliegen 2 meter de lucht in , en buigen dan horizontaal af en vliegen nog +/- 60 meter door. Waar kan het aan liggen.

1. Kan het liggen omdat de nozzle niet precies in het midden zit
2. Kan het liggen dat je stok van de vuurpijl niet helemaal recht is

Ps. Welke stokken gebruiken jullie ik gebruik ronde latjes van de multi-mate en die zijn best duur maar niet helemaal kaars recht omdat ze zo dun zijn.

De bedoeling is dat er een tennisbal met 20 a 30 gram flash op komt en die mag natuurlijk niet horizontaal wegvliegen.

mijn flash recept
KNO3 10 gram 99% puur
S 6 99%
AL +/- 6 99,5 % 4000 mesh bij het maken van flash doe ik er steeds meer AL poeder in totdat ik een paddestoel rookwolk krijg. (bij het ontsteken van een hoopje flash op de grond)


ps. ik hoop dat dit niet weer een ban oplevert ik probeer ook maar gewoon iets te posten!

Edited by bha012014
Link to comment

Ik zou zeggen:

1. Prime de core van je vuurpijl met wat meal of pulverone
2. Neem een veel langere stok
3. Controleer de balans van je pijl voor je hem afsteekt
4. Ga geen flash maken als je nog relatief nieuw en onervaren bent met pyro, echt niet. Niet dat kaliumnitraat flash heel erg krachtig is of zo, maar 20 gram van dat spul brandt wel mooi heter dan 3000oC. Daarnaast is het ook niet de meest stabiele flash.

Link to comment

O mijn god, je kan nog geen RC raketje omhoog krijgen en je denkt al aan 20 gram flash als payload.
Met bamboe stokken kan je prima pijlen maken, doe eerst eens wat aan je motoren en pas als je er 20 gemaakt hebt zonder cato's ga dan eens denken aan zoon grote report, tenzij je ergens afgelegen gaat afsteken waar je alles terug kan vinden.

Een handige regel die meestal wel op gaat is dat het evenwicht van je pijl vlak onder de nozzle moet liggen. Dus je pijl moet kunnen balanceren op je vinger die vlak naast de nozzle ligt.
Voor motoren met dat gewicht heb je een behoorlijke stok nodig en veel power om het hele zaakje de lucht in te krijgen.

Link to comment

Je noemt niet dat jou pijlen een core bevatten, dus ik ga er vanuit dat je momenteel candy endburners gebruikt. Het is hierbij vrij logisch dat je pijl platter gaat liggen, aangezien het gasvolume van je motor steeds groter word wanneer je brandstof verbrand en ruimte maakt voor de reactieproducten. Aangezien een gas onder druk veel meer samenperst dan een vaste stof word je gasuitstoot lager. De hoeveelheid reactieproduct is dus hetzelfde, maar je thrust neemt af! :P

Wat je kunt doen is betere brandstof gebruiken, een kleinere nozzle nemen of een ziel boren. Zelfs meal endburners vertonen bij mij dit gedrag vanaf >7cm brandstofhoogte in een 5/8'' motor. Met payload is dit nog veel erger. Verder sluit ik mij aan bij het advies van mijn forumgenoten wat betreft je ongein met flitspoeder.

Edited by Leander
Link to comment
Guest bha012014

De bal met gevuld met flash komt later nog wel maar ik ben eerst even bezig om de pijl goed te krijgen. De bovenkant zit dicht met AL folie gecombineerd met tape.(werkt goed)
De nozzle maak ik van mortel die ik aflijm met het lijmpistool. het gat is zo`n 1 cm (is dat te groot)??

Waar ik aan zit te denken is dat door de lichte stok die ik gebruik ,en door het zware gewicht van de motor de stuik iets buigt en dat idd de stok te doen is zodat hij niet echt als zwaard(voor balans) kan dienen.

ik heb er 8 afgeschoten in totaal (maargoed al doende leert men)

Edited by bha012014
Link to comment
Begrijp ik het nou verkeert :P


Jep, Hij doet het in die verhoudingen.
Kan ook best 6,5g KNO3 en 3,5g sorbitol zijn.
Het is meestal gebruikelijk dat composities in procenten worden weergegeven net zoals in dit geval.
65%+35%=100%

Snap je? Edited by dilsssss
Link to comment

Even voor de goede orde; 65 delen KNO3 met 35 delen suiker is niet hetzelfde als 65 gram KNO3 met 35 gram suiker. Delen beschrijven slechts de verhouding, waarbij grammen een daadwerkelijke hoeveelheid aangeven. Dus 75 gram 65/35 KNO3/Suiker is hetzelfde als 48,75 gram KNO3 met 26,25 gram suiker, etc, etc...

Overigens zijn 100 grams candypijlen echt behoorlijk spectaculair! Ik heb een aantal keer een 32mm candy motor gebouwt, die zo op het oog toch wel de kilometer hoogte passeerde. Payloads er opzetten durf ik niet.
Als je weet hoe je ze bouwen moet, en een beetje berekeningen maakt (kamerdruk is hoger dan eenzelfde verhouding pijl in het klein!) is het echt prachtig om te zien! :P

Link to comment
Guest bha012014
Begrijp ik het nou verkeert :P , of gebruik je 100gr brandstof per pijl?



ik gebruik idd 100 gram voor 1 pijl :P

ik heb een pijl terug gevonden en de nozzle wat er helemaal uit datkan ook de oorzaak geweest zijn
Link to comment

100 gram propellant per motor!? :P
Hoe grote motor gebruik je dan wel niet? Ik geloof er niks van... Of je candy heeft wel een hele grote dichtheid :P
Een fatsoenlijke candy-pijl bevat meestal niet meer dan +/- 20 gram stuwstof.

Het scheef afbuigen heb ik in mijn beginstadium van mijn meal-pijlen ook wel eens meegemaakt, dat komt omdat je pijl een te kleine stuwkracht heeft om de pijl helemaal de lucht in te tillen.

Edited by pyrobass
Link to comment
De bal met gevuld met flash komt later nog wel maar ik ben eerst even bezig om de pijl goed te krijgen. De bovenkant zit dicht met AL folie gecombineerd met tape.(werkt goed)
De nozzle maak ik van mortel die ik aflijm met het lijmpistool. het gat is zo`n 1 cm (is dat te groot)??

Waar ik aan zit te denken is dat door de lichte stok die ik gebruik ,en door het zware gewicht van de motor de stuik iets buigt en dat idd de stok te doen is zodat hij niet echt als zwaard(voor balans) kan dienen.

ik heb er 8 afgeschoten in totaal (maargoed al doende leert men)

Hoe diep is je core?
Link to comment
Begrijp ik het nou verkeert :P , of gebruik je 100gr brandstof per pijl?


Jullie vergeten dat de hoeveelheid die hij maakt niet precies is wat erin gaat.
Integendeel, soms heb ik een rookbom waar ik 150 gram ingrediënten voor gebruikt heb. Die achteraf 100 gram weegt. (exclusief de verpakking)

En maak mij niet wijs dat er 50 gram achterblijft aan alleen een houten lepel, de pan heeft een anti-aanbaklaag en was brandschoon na gebruik.

Wat ik probeer te zeggen is dat een deel al reageert en/of verdampt bij het smelten. Correct me if I'm wrong, maar dit is wat ik veronderstel.


Verder, zoals velen je al verteld hebben, denk later pas aan een payload. En maak in godsnaam een core... :P
Link to comment

Ben ik blij dat jij niet met nuclear afval werkt..

50 gram kwijt, ach.. De kabouters zullen het wel hebben meegenomen.

Hoe kun je in hemels naam 50 gram compo zomaar kwijt raken :D? Zeker bij zoiets simpels als een rookbom :P
Als het al zou gaan reageren terwijl jij het aan het smelten bent dan staat je huis binnen de kortste keren vol met rook :P

Link to comment

Ik heb het hier niet over meal powder danny, maar over R-Candy...

Nogmaals, ik knoei nergens en de pan is brandschoon na gebruik. Er blijft alleen een kleine laag aan de houten lepel over.

Ik bedoel dan ook eerder dat de suiker energie verliest door het (te lang) te verhitten. Als je de suiker smelt en je laat het vuur aanstaan, wordt het langzaam donkerder van kleur. Dit toont toch ook aan dat het al deels verbrand? Of heeft dit met iets compleet anders te maken?

Link to comment

Als het om RC gaat is het zaakje gerekristaleerd, of terwijl, de componenten zijn opgelost in een solvent en daarna weer ingedampt. Er worden op die manier maar weinig molecuulen kapot gemaakt, op deze manier dus zal de massa wel redelijk gelijk blijven met het totaal. Je moet het zaakje bijna verkoolt hebben wil je een groot verschil kunnen meten. Wat ik wel eens meemaak is dat de totale massa juist groter is maar dit komt omdat er dan nog water aanwezig is in het mengsel.

@Hardcore rob: De suiker kan zijn energie niet "verliezen" daarvoor zul je het moeten verbranden, of terwijl een redox-reactie met zuurstof aangaan. Tijdens karamelisatie ontleed je de suiker molecuulen, inplaats van ze te verbranden, de molecuulen die daarbij vrijkomen bevatten dezelfde hoeveelheid chemische energie als de hele suiker molecuulen. (Wet van behoud van energie.)

En vooralsnog, tijdens het maken van R-Candy valt de karamelisatie heel erg mee, zelfs bij
En mocht er karamelisatie plaats vinden dan wil het nog niet zeggen dat hierdoor de totale massa minder wordt. Aangezien in de eerste stap alleen maar de sacharose molecuulen in kleinere molecuulen uiteen vallen en nog weinig gasvormige producten worden gevormt.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...