Jump to content
PyroForum.nl

He Of Pyro


User1

HE of pyro  

97 members have voted

  1. 1. Waar gaat jouw voorkeur naar uit.

    • HE
      23
    • Pyro
      74


Recommended Posts

Een ieder die durft te beweren dat pyro minder gevaarlijk is dan HE heeft het fout. HE kun je net zo veilig maken als je zelf wilt. Als je werkt met een electronische ontsteker en primaries welke in het leger ook gebruikt worden dan denk ik dat je eerder een probleem gaat krijgen met het maken van flash.

Maar goed, hier is het momenteel een beetje split even, 50/50.

Door een gesprek met een leuke wending met Richard heb ik besloten dat mits ik me vertegenwoordigbaar wil maken ik toch iets meer pyro moet gaan doen aangezien dit een pyroforum is en HE is toch wel mijn passie, de brute kracht welke vrij komt bij het ontleden der moleculen. Designed to be powerfull...

Het is een passie...

Kees.

Link to comment

Hehe, over het verschil in veiligheid tussen HE en pyro...

Wat zou je liever in je huis bewaren, een kilo ANFO of een kilo flashpowder? (antwoord: geen van beide natuurlijk!)

maar goed , flashpowder kun je eigenlijk zien als een primair explosief qua gevoeligheid en 20 gram kan al een dodelijke hoeveelheid zijn. Meeste afgeblazen handen komen nog steeds door illegaal vuurwerk zoals vlinders en lawinepijlen, om nog maar te zwijgen over wat een 4inch mortier kan aanrichten. Dus wat dat betreft weet ik nog zo net niet wat gevaarlijker is. Zelfs een dicht gelaste stalen pijp met BP kan net zo dodelijk zijn wat dat betreft, alleen is buskruit wat maatschappelijker geaccepteerd! :P

Als je verantwoord met HE's omgaat en geen organische peroxides maakt kan het zeker een veilige hobby zijn. In 10 jaar eigenlijk maar 1 ongeluk gehad, en dat was uiteraard met HMTD. Wat dat betreft hangt de veiligheid van zowel pyro als HE meer af van hoe je er zelf mee omgaat. Altijd blijven nadenken en informatie zoeken voor je ergens aan begint is denk ik nog wel het belangrijkste. Ik bedoel, voor sommige mensen is een flippo in een zak chips ook dodelijk als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Edited by Methodologisch
Link to comment
Wat zou je liever in je huis bewaren, een kilo ANFO of een kilo flashpowder? (antwoord: geen van beide natuurlijk!)


Oh dat is nou vreemd,


//Dit is een foto van een goede kennis van me die ik niet ken en niet mij is.

Kees.

PS: Dat zijn strijkzakken welke ieder 5.2kg ANFO KUNNEN bevatten... Edited by Keesthemad
Link to comment

Nou, dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Tuurlijk zijn primaire explosieven veel gevaarlijker als ANFO. Aan de andere kant, een vuurpijl, mortier of report kan al gauw meerdere grammen flash bevatten, terwijl je voor HE eigenlijk genoeg hebt aan 100 mg van een primary voor gebruik in een detonator...

Edited by Methodologisch
Link to comment

Bedankt voor alle reacties , ik had niet verwacht dat er zoveel mensen op mijn poll zouden reageren. leuk ;)

Ik vind HE persoonlijk niet onverantwoorder dan pyro.
De dets "waar ik mee zou kunnen werken" zijn ronduit het gevaarlijkste deel maargoed ik heb hier ook weken lang mijn hoofd over gebroken hoe ik dit zou aanpakken en zoals nu kan er weinig verkeerd gaan.
Alles "zou gemaakt kunnen worden" achter een dik plexiglazen schild in een houten blok dat de golf de andere kant opricht.
Tevens bestaat de det pas tot op het aller laatste moment alleen uit MHN/NC. En om eerlijk te zijn vind ik DS VEEL veiliger dan flash (zeker als men de hoeveelheid onder consideratie neemt).

Edited by User1
Link to comment
  • 1 year later...

Haha.. handig man die strijkzakken... Die zijn daar niet voor bedoeld hoor!

Bij mijn neef Sjeef overigens ook 50/50 verdeling met een licht neiging naar HE..

Oh dat is nou vreemd,


//Dit is een foto van een goede kennis van me die ik niet ken en niet mij is.

Kees.

PS: Dat zijn strijkzakken welke ieder 5.2kg ANFO KUNNEN bevatten...
Link to comment
Je hebt geen enorme werkplaats nodig voor HE.


Dat snap ik maar ik denk dat een behoorlijk ingerichte werkplaats toch beter is dan een schuurtje waar niet eens een fatsoenlijke lamp hangt(om maar een voorbeeld te geven). En of HE's gevaarlijker zijn dan pyro hangt heel erg van de stof af maar als het fout gaat ben je bij HE denk ik echt de sjaak(de H in HE staat dacht ik niet voor niks voor high ^_^ ) Edited by mercurius
Link to comment

Ik lees uit interesse wel eens iets uit de HE sectie van het forum en het lijkt er tog op dat je daar een stuk scheikundiger bezig bent dan met pyro (ervanuitgaande dat je met pyro je chems koopt) en daar heb je misschien niet veel ruimte voor nodig maar wel meer ''apparatuur'' dan een weegschaaltje en een kogelmolen neem ik aan. en wat is er nou gevaarlijker? volgens mij gaat er bij pyro eerder iets fout maar bij HE ben je denk ik al snel meer dan je vingers kwijt als het fout gaat.

Link to comment

Dat hangt volkomen af van de omvang van het device waar je mee bezig bent.
Ik heb liever dat er een runaway reaction in een petrischaal begint dan dat de quickfuse van mijn shell voor mijn neus vlam vat.

Ontopic:
Pyro is (een) kunst, in tegenstelling tot HE, wat ik eerder indeel in de categorie "Wetenschap".
HE's interesseren me wel enorm, maar een synth zit er de komende tijd niet aan te komen, laat staan een det.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
en wat is er nou gevaarlijker?
Het grote probleem van HE is dat het zo eenvoudig is op te schalen naar grote hoeveelheden.
Daar schuilt het gevaar meestal.
Verder zijn er natuurlijk onstabiele HE, en HE waarvan de synthese gevaarlijk kan zijn ( giftige gassen bv ).
Een kilo ANFO zonder initiatie middelen kun je net zo mishandelen als een zak zand, terwijl je met gevoelige primairy's of wat ook beter op microschaal kan experimenteren, de 2 samen maakt beide uiteraard gevaarlijk.
Of iets gevaarlijker is heeft meer met de mate van beheersing te maken, wat je doet met wat je maakt dus.
Link to comment

dat begrijp ik ook nog wel ^_^ ik ga er wel vanuit dat we vergelijkingen maken op dezelfde schaal want als je het overdrijft klapt een wasknijper nog harder dicht dan wat anfo op kleine schaal

EDIT: ik reageerde op bob, niet op high density voor de duidelijkheid

Edited by mercurius
Link to comment

Dan zal je zoiets als 100 miligram Double salts met 100 miligram hotflash moeten gaan vergelijken (ik stel ze niet op dezelfde schaal) en niet pyro en HE in het algemeen.
Beide zijn redelijk ongevoelig, maar dan weer wel voor vlam, beide moet je ook nog eens aan zien te krijgen ook. ^_^
Over het algemeen is het zo dat HE uiteraard energetischer is per gram explosief, dus ja, HE is in die context gevaarlijker.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...