Jump to content
PyroForum.nl

Comet


sueno

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik ben deze week nog even bezig geweest met single shot tails aka comets. Ik heb eigenlijk weinig ervan gevonden op het forum dus daarom maak ik even een nieuw topic aan.
Mijn doel was meer om een beetje te oefenen met siereffecten afschieten en omdat het blindschieten op een weiland succesvol was gelukt heb ik deze comet maar in de achtertuin geschoten, ja ik weet dat dit gevaarlijk is maar ik had de brandblusser bij de hand :huh:.
Ik heb het hele geval gefilmt. Ik zal hier even de specs geven:

Grootte mortier: LxIDxOD: 15cmX 1,5cmX 2cm
Eindstop mortier: 1,5cm Polyesterspachtel
Grootte comet: LxIDxOD: 4cmX 1cmX 1,5cm
Eindstop comet: Pleepapier houtlijm prop
Gewicht Comet: 15g
Lading comet: 3 gram van deze compo(zelfverzonnen :P ):
-100% meal powder(wilg)
-30% BBQ houtskool redelijk grof
-10% Mg met zwarte coating(labgrade geloof ik)
Als priming had ik een heel klein beetje meal en als einde had ik een halve gram KClO4/Mg (50/50), wat opzich best een geinige flits gav.
Stijglading: 2g pulverone wilg.

Zeg maar wat jullie ervan vinden.


Edit: Even het filmpje op youtube gezet, Comet

cometflash.mpg

Edited by sueno
Link to comment

Nouja ik kan me eigen filmpje niet eens afspelen, dan zie ik zo een quicktime logo met een vraagteken erin.

@dils: Die flits op het eind was inderdaad erg leuk. Door de magnesium die door de meal heen zat, waren er ook een zooitje glitters te zien maar die zie je op het filmpje niet zo goed.

Edited by sueno
Link to comment
VLC-player heeft er geen moeite mee. Ik vind het wel een geslaagde comet. Mijne stortte weer ter aarde met oud en nieuw, waarschijnlijk was hij nog niet helemaal droog.


Hoe maak jij je comets dan? Eerst je compo vochtig maken? Ik pers het gewoon, dat werkt voor mij best zat. Ik weet niet of vochtig erin doen beter is.
Link to comment

Ze zullen er in ieder geval harder van worden indien je een bepaald percentage bindmiddel toevoegt (dextrine ect.) Het voordeel daarvan is dat de kans dat je comet uit elkaar knalt bij de lancering veel kleiner is.

Heb je trouwens je comet ingepakt met papier? Zodat je slechts 1 platte zijde ontbloot houd? dan brand je comet veel langer. Gebruik alleen niet te dik papier anders gaat hij "jetten"

Link to comment

Quicktime doet 't hier ook niet nee, maar even downloaden en in WMPC openen was de oplossing. Mooie komeet man!

Ik herinner me ook nog een 2" comet van vorrig jaar. Dit was trage meal met een shitlading Fe en MgAl erdoor. Meesterlijke komeet was dat, en brandde precies tot zijn hoogste punt. Die timing was toeval.

Ik had hem toen gebonden met NC lak. Ik moest een aantal gaatjes prikken zodat alle aceton eruit kon verdampen. Met dextrine zal het allemaal beter gaan, maar langer duren.

Verder heb ik ook vaak comets op mijn shells geplakt zitten. Deze paste ik met +- twee lagen kraft aan de shell vast. (Iets meer voor 3"+) Ook zit er meestal een druppel lijm onder de comet zodat hij beter aan de shell blijft zitten.

Link to comment
Hoe maak jij je comets dan? Eerst je compo vochtig maken? Ik pers het gewoon, dat werkt voor mij best zat. Ik weet niet of vochtig erin doen beter is.
Ik maakte gewoon een soort hele grote star, en dan een paar gaatjes erdoor met blackmatch erin. Het was een C8 trouwens, gewoon als test. Hoogte was zo'n 40 meter met de natte vinger gemeten.
Link to comment

Bedankt voor de reacties!

@miech: 40 meter :D , Deze haalde amper de 10 denk ik :P.

@Amateur: Hoe bedoel je inpakken? Ik heb hem gewoon in een huls geperst met aan de ene kant een muurvaste eindstop, dus feitelijk was er 1 kant ontbloot. En wat is jetten? Draaien ofzo? Hij had namelijk wel iets draai, dat is wel een beetje te zien in het filmpje.

Helaas ging dat ding zo snel dat ik hem nauwelijks kon bijhouden, volgende keer grotere afstand denk, dan wordt het een beter filmpje.

Ik moet nog een beetje testen met een langere mortier denk, dat zal waarschijnlijk ook een beter resultaat geven. Als ik er vandeweek nog een maak dan schiet ik wel even wat foto's. Dat vinden jullie vast niet erg :huh: .

Link to comment

Ik raad aan om 1 of 2 laagjes kraftpapier er omheen te rollen met een kartonnen enddisk. Je paste zegmaar de komeet en laat dan 1 kant ontbloot zoals je eerder hebt gedaan.

Bij "Jetting" onstaat er stuwkracht door de verbranding van de komeet doordat deze te stevig is ingepakt. Het is ook een voorkomend fenomeen bij crosettes. Wanneer dit gebeurd dan veranderd de komeet veelal van richting wat je natuurlijk liever niet hebt.

Het maakt natuurlijk minder uit als het gebeurd met een komeet die aan een shell zit geplakt.

Edited by Amateur
Link to comment

Ik heb zojuist een nieuwe Comet gemaakt, en uiteraart afgestoken. Het effect was dezelfde compo als eerst alleen i.p.v. een flash eind nu een green star#2(WFVisser, incl een snufje houtskool, daardoor brande het een tikje sneller) eind. Alleen staat deze helaas niet op beeld omdat ik te laag zat te filmen, dit heb ik weggeëdit omdat je toch niks ziet. Ik had dit keer een andere maat gebruikt als comet want ik had een mortier uit een dummy gebruikt.
Hier de specs:
-OD comet: 22mm
-ID comet: 17,5mm
-Eindstop comet: 1,5 gram kategrid bentoniet
-Lading:1,7g green, 4g Home mix :D (zoals als in de eerste post vermeld)
-Stijglading: 2g pulverone wilg
-Totaalgewicht comet: 12,4g

Ik heb nu het filmpje maar op youtube gezet want daar doet hij het voor iedereen, alleen de kwali word minder helaas.
Ik vond de comet nog niet helemaal goed, want het groene brande telangzaam waardoor het vlak boven de grond net aan uitging, en ik had te veel "home mix" erin gedaan wat ook langer brande en het groene ging dus pas aan tijdens de weg naar beneden(poeh wat een lange zin).
Ik vat trouwens nog niet helemaal wat amateur bedoeld, al heb ik wel het idee dat hij denk dat ik een soort losse grote star maak, dan vat ik hem namelijk wel.
Oja het idee van de eindstop had ik van ener, hij had er namelijk nog geen patent op aangevraagd :P. Het youtube filmpje plaats ik zometeen, hij is nog bezig met controleren ofzo.
Jullie zien trouwens niet hoe hoog die ging maar ik denk wel zo'n 25/30 m, 4 huizen hoog ong. En het filmpje is een beetje uit de focus :D

Edit: hij is er: Comet 2

Edited by sueno
Link to comment

Ja inderdaad leuke eindstop, alleen een beetje scheve opdruk. Volgende keer filmen wordt denk ik toch op een grotere afstand en met minder wind, want dat ding lande 30meter verderop. Die pulverone op die foto had ik gebruikt als lift, maarja een foto zegt natuurlijk niks over de kwaliteit. Daar plaats ik ook nog wel even een filmpje van op youtube.

Edited by sueno
Link to comment

Als ik het goed begrijp is het gewoon dit?



Dit is dan gewoon een zogenaamde Aerolite, of Comet Bomb. Dit zijn die dingen die af worden geschoten en slingerend met een lange staart (titanium staart) naar boven worden geschoten. Er kan ook nog een kleine aparte kamer zijn dat dient als een payload. Kan met microstars gevuld worden.
Er is nog ergens een kleine topic op APC Forum. Moet je gewoon even zoeken naar "Aerolites".

Edited by Tornadox
Link to comment

Juist tornadox, jij begrijpt hem! Ik zal even zoeken, misschien als ik Ti kan regelen, dat ik mooiere kan maken. Het afschieten van deze dingen is inmiddels niet zo moeilijk meer voor mij.
Zijn er trouwens nog meer mensen die deze dingen maken? Zoja, hoe dichten julie dan de buis af boven de aerolite? Of is dat niet nodig? Ik gebruik namelijk een soort zwaar papier dat er moeilijk in gaat en dat druk ik als het ware in de buis met een hoop kracht, zo weet ik zeker dat er genoeg druk ontstaat.

Link to comment

Zo maakte ik de comets in mijn O&N cake ook, maar dan ½" in diameter. Meal met titanium gaf enorm brede Ti showers, die wel érg snel brandden. Misschien is 10% houtskool extra een idee. Of wat KNO3 vervangen door het Ti. (En natuurlijk niet zo lang ballmillen zonder Ti)

Edit: Ik deed btw géén prop bovenop de comet, maar wanneer je pulverone nog niet zo snel is zou ik dat wel doen. (Als het echt met een poeff weg is, dan is het snel genoeg)

Edited by mr.stijntje
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...