Jump to content
PyroForum.nl

Nc Lak


Pyrofanatic

Recommended Posts

Ik open hierbij een topic over NC lak. Ik zoek namelijk wat info, en tot mijn verbazing is er best weinig over te vinden. En ik ben het gekl**t met slecht drogende stars zat.

Even wat info voor zover ik weet.
NC staat voor nitrocellulose. De lak word gebruikt om stars, en pulverone te maken. En om stars, en lont te coaten.
De lak kun je kant en klaar kopen bij diverse webshops. Maar dit is redelijk duur, je kunt het dus beter zelf maken mbv Aceton en pingpong ballen.
Ik kwam op een website een volgend recept tegen voor NC lak. 230 gram Aceton + 6 verknipte pingpong ballen.

Dan nu mijn vragen :D
Is 230 gram Aceton + 6 verknipte pingpong een goede verhouding om stars mee te maken?
Weet iemand hoe je de lak moet bereiden? Of is het gewoon een kwestie van aceton afwegen, de verknipte balletjes er in doen en roeren.
Is de lak lang houdbaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat ik binnekort betere stars kan maken :P

Link to comment

Bij mijn weten, moet je de aceton gewoon gebruiken om de ping-pong balletjes te smelten. Dus maakt het niet uit welke verhoudingen, gewoon een bodempje aceton en daar een of 2 ping pong ballen in. Althans zo heb ik het altijd al gedaan. En als je het goed laat drogen brand dat redelijk goed.

Edited by danny db
Link to comment

Ik heb gewoon een pot gekocht bij een verfwinkel. Na aftrek van de kosten van de pot, kostte het me ongeveer 4 euro per liter, waarbij het een oplossing is van ongeveer 30%. Het enige nadeel is dat dit waarschijnlijk het mono- of dinitraat is, waardoor eigen gemaakte L-NC toch nog altijd beter blijft branden. Voordeel is dan wel weer dat het vele malen goedkoper is dan ping pong balletjes.

Een gedeelte heb ik helemaal op laten drogen op een glasplaat, zodat ik ook precies een bepaalde oplossing kan maken (bijv. 10%). De rest blijft lekker in de pot, en wordt gebruikt voor het af en toe vastplakken van lonten en dergelijken. Voordeel van het gedroogde grut is ook dat je het meteen met een bepaalde compositie in de kogelmolen/vijzel kunt stoppen, waardoor het intiem gemengd is met de compositie.

Link to comment

Aangezien acteon nogal snel verdampt moet je tijdens het mengen toch altijd vers oplosmiddel toevoegen. Dus hoe je het in eerste instantie oplost maakt maar weinig uit.
Wat wel belangrijk is is dat lang niet alle pingpong balletjes van NC gemaakt zijn. De meesten zijn tegenwoordig gewoon van plastic, en daar heb je als pyro weinig aan.

Link to comment

Tegenwoordig maak ik mijn lak door redelijk hoog genitreerde (ik heb het niet getitreerd, dus weet niet hoe hoog, maar het brand mega snel) op te lossen in aceton. Ik gebruik 10g per 100mL.

Als je pingpongballen gebruikt, heb je minder nodig, want dit geeft al snel een meer plakkerig resultaat dan NC.
Ik gebruik toch liever NC dan pingpongballen, omdat mijn gedroogde NC lak beter brand dan gedroogde pingpongballenlak. Verder is het goedkoper, maar helaas wel wat meer werk...

Link to comment

Net voor het eerst NC lak geprobeert te maken. Ik heb mijn flesje waar de aceton + pingpong ballen even een kwartier op de kogel molen gezet waardoor hij steeds in beweging is. Daarna nog even goed geschud.
Resultaat is dat je in 15 minuten geen zooi meer op de bodem hebt, en dus NC Lak hebt?!. Ik ga er nu stars mee maken dus, dan pas kan ik zeggen dat het echt werkt :D

Edited by Pyrofanatic
Link to comment

100 Ml Aceton met 2 ping pong balletjes. Weet iemand hoe snel stars met NC lak drogen? De mijne zijn na 45 minuten nog brass, maar dit komt door mijn snel gemaakte NC lak.

Edit*
Ze zijn nu super hard. Het is alleen niet zo snel zoals het hoort met aceton. Dus als je de aceton langer staan drogen, ze wel sneller.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
100 Ml Aceton met 2 ping pong balletjes. Weet iemand hoe snel stars met NC lak drogen? De mijne zijn na 45 minuten nog brass.



Haha , hoeveel uur precies weet ik niet :P

Alleen ik liet ze altijd een nacht staan me stars , en dan waren ze rock hard :D
Tof spul hoor NC lak , alleen de dampen zijn irritant .
Verder handig voor veel dingen .

Greetz , Eric
Link to comment

Aceton verdampt redelijk snel, anders leg je ze toch even op de verwarming...
Bij mij duurt het meestal niet langer dan 10 minuten voordat een Nc-coating droog is, maar als je NC echt als binder gebruikt kan het wat langer duren, laat ze gewoon een nachtje liggen, je zult ze echt niet meer kapot krijgen hoor...

Gr33tzzz

Link to comment

Ik vroeg me iets af.. Zoals we allen weten zit er kampfer bij die tennistafelballen gedaan (om maar even de coorecte benaming te gebruiken,pingpong bestaat niet meer)
Enig idee voor het scheiden van de NC van de kampfer (bijv. destilatie)En trouwens zou het handig zijn om een ander oplosmiddel te gebruiken i.v.m vluchtigheid bijv ether.

grtz

Link to comment
Omdat het geen NC ís. Pingpongballen zijn gemaakt van celluloid. Hier zit wel NC in, maar verder ook nog verschillende additieven als bijvoorbeeld kamfer en andere hulpstoffen.



Dat zal wel waar zijn , maar toch worden ze Rock hard , meer heb je toch niet nodig ? Ik snap niet echt waar je nu heen wil , Black match kan je ook ermee maken en nog veel meer .

NC lak is beter als dextrine vind ik !

Greetz ,Eric
Link to comment
Dat zal wel waar zijn , maar toch worden ze Rock hard , meer heb je toch niet nodig ? Ik snap niet echt waar je nu heen wil , Black match kan je ook ermee maken en nog veel meer .

Ik zeg toch niet dat het niet hard wordt, maar dit was gewoon een reply op dat iemand zei dat NC hetzelfde is als een pingpongbal, wat dus duidelijk niet is. Dat ze hard worden weet ik ook wel. Epoxyhars wordt ook hard, maar dat gebruik je ook niet, simpelweg omdat het niet goed brandt. Maar laat maar zitten verder.

NC lak is beter als dextrine vind ik !

Vind ik ook, voor toepassing in sterren. Blackmatch gebruik ik altijd gewoon dextrine, waarom weet ik niet. Ook bij pulver btw. Edited by superman21
Link to comment

Helemaal mee eens. Het is ook puur theoretisch je NC zou gewoon een stuk sneller moeten zijn als je de kampfer eruithaalt aangezien deze fungeert als een brandvertrager.En je zo het product gewoon optimaliseerd.
Het zal dan voor stars en dergelijke handig zijn maar als lak voor je ontsteker zou het betrouwbaarder zijn.

Link to comment
  • 2 years later...

Je helpt je oven niet om zeep door er dextrine in te maken, en om even terug te komen op de tafeltennis balletjes.
Tegenwoordig zijn die inderdaad van kamfer, en vroeger van nitrocellulose.
Nitrocellulose in tafeltennisballen is niet zo ver doorgenitreerd als dat je zelf nitrocellulose maakt, want als je dat namelijk goed doet maak je tetranitrocellulose, dus veel verder door genitreerd dan dinitrocellulose in tafeltennis ballen, daarom brand zelf gemaakte NC ook sneller.

Link to comment

Even een nuancering: je kan enkel van tetranitrocellulose spreken als je gaat kijken naar nitratiegraad over meerdere moleculen. Als je kijkt per molecule is de hoogste nitratiegraad trinitrocellulose, oftewel cellulose met een stikstofgehalte van 14,15%. Trouwens is het praktisch hoogst haalbare 13,5% ten gevolge van decompositie, niet dat je dat thuis haalt hoor. Niettemin is zelf genitreerd cellulose van een hogere nitratiegraad dan pingpongballetjes, lijkt me logisch.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...