Jump to content
PyroForum.nl

Groene vlam


green

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sorry dat ik dat er niet bij gezet heb.
ik ben namelijk al sinds de zomer vakantie bezig met zoeken.
dat het iets met barium was had ik al begrepen, zelf dacht ik aan bariumfosfaat, maar ik wou het echt zeker weten.

maar bedankt voor die laatste site

Link to comment

Barium (het metaal) reageert idd met water. Maar BariumNitraat (zout) lost gewoon op hoor. In water beter als in alcohol.
Maar leuke vlamkleurtjes zijn makkelijk te maken door gewoon een schepje van een zout (bv. Bariumnitraat) in 010 ml Methanol te doe en dit aan te steken.
Verschillende zouten geven verschillende kleurtjes.

Link to comment
  • 2 months later...

Om even leven te blazen in een belangrijk deel van pyro, vlamkleuring.

de beste kleuren kunnen worden verkregen door een Chloride zout te mengen met je sas, je kan chloride zouten maken door een metaal te laten reageren met zoutzuur, of je maakt een neerslagreactie. Voor groene kleur dus je kan beter Bariumchloride gebruiken dan Bariumnitraat

Metaal ------ Kleur

Aluminium ------ Fel wit
Natrium ------ geel
Kalium ------ paars/violet
Lithium ------ donker rood
Magnesium ------ Fel wit
Ijzer ------ oranje/rood
Strontium ------ donker rood
Calcium ------- steenrood (volgens binas)
Barium ------ (geel)groen
koper ------ fel groen
Tin ----- blauw
Lood ------ zwak blauw (volgens binas)
Bismut ----- zwak blauwgrijs (volgens binas)

Link to comment

Oh dus als je een steenrood cloride mix neemt dan krijg je een calcium vlam! Je hebt ze okgedraaid, maar ik dacht dat chlorides niet veel gebruikt werden in pyrotechniek. Ik weet zo even niet meer warom, maar het was beter om een mix te nemen met een losse chloordonor, en dat dan in de lucht die gassen gingen reageren... Het kan dat ik het helemaal fout heb, maar het staat mij bij dat Chlorides niet veel gebruikt werden voor vlamkleuringen in de pyrotechniek...

Link to comment

Onze scheikunde leraar zei dat Chloriden de beste vlamkleuring gaven (naar aanleiding van een proefje met koper(II)oxide en koper(II)chloride volgens mij) toen keek ik in binas, en die zei dat het goed kleurt omdat Chloride een vluchtige binding is. Ik zal een keertje wat NaCl mengen met BP en wat andere sas, dan zal ik eens zien wat het beste werkt.

Link to comment

ik zou echt niet meer weten waar, maar ergens had iemand gelinkt naar een pagina waar iemand spiritus aansteekt --> blauwe vlam, en dan boorzuur erin oplost en het aansteekt --> groene vlam

ik heb geen boorzuur in huis dus ik kan het niet uittesten, kan iemand anders hier dat doen?
by the way, kun je boorzuur gewoon onder een andere naam oid kopen bij gewone winkels?

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ik ken ook aanstekers die een gloeiend draardje door de vlam hebben lopen, maar die zijn een beetje raar. Als het draadje gloeit heb je een ruisende blauwe vlam, gloeit ie niet dan is het een stille, kleine blauwe vlam.
Maar opzich zou dat draadje dan ergens mee moeten reageren/verbranden, toch?

Link to comment

Nee, je kan best een draad vewarmen en zonder dat 'ie kapot gaat, er zijn vast wel een paar speciale legeringen. Je kan ook een koolstofdraad gebruiken als het goed is, en dat verbrandt pas op ongeveer 3000*C. En als alle zuurstof naar de vlam gaat zal de het draadje weinig over hebben om mee te reageren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...