Jump to content
PyroForum.nl

NaClO3


Recommended Posts

Wat is NaClO3 net?

Ik weet dat dit een herbicide is, zeer giftig overgings en slecht voor het milieu! Het wordt verkocht in tuinwinkels als 60% & 90% zuiver. Het is een oxiderende stof en dat het met brandstoffen gemengd kan ontploffen (achterkant verpakking). En het lijkt ook hard op KNO3

Het zwakkere nichtje van KNO3?
Met wat experimenteren blijkt dat je hetzelfde effect kan bekomen als je NaClO3 gebruikt ipv KNO3 in een KNO3-rookbom. Alleen deze versie is vele zwakker. Je kan er ook lonten van maken en het verbrand met suiker los ook bijna hetzelfde als KNO3 (minder hard en minder rook).


Een foto want ach zo ben ik.

Dan vraag ik mij af kan je het als flash gebruiken? Is dit een Kw3ll stof? Is dit alles niet zwaar giftiger bij verbranding? En zijn er nog doeleinden voor dit spul? Raketbrandstof? Hier vind je natuurlijk niets van terug op google / wiki .

Al deze vragen want dit spul is vele goedkoper als KNO3 en legaler.

Gr33tz Danny!

Link to comment

Bij mijn tuincentra verkopen ze het alleen maar in de 60% vorm. Daar zit dan ook nog een soort van product bij om het beter te laten stuiven. Ik denk dat je met de 60% variant jouw test niet zal kunnen uitvoeren. Heeft er nog iemand ervaringen mee voor de rest?

Link to comment

Mooie foto!

En spul is goedkoper dan KNO3? Ik betaal er puur anders twee keer zoveel voor. En KNO3 heb ik al duur.. (€3 de kilo) Verder is KNO3 (nog wel) legaal, dus ja..

Ander nadeel van NaClO3 is dat het heel sterk water aantrekt, en je mix dus nog geen dag open houdbaar is. Ook mag je het niet combineren met zwavel.

Link to comment

Ik heb thuis een zakje 90%. Veel doe ik er niet mee, heb er een paar lonten mee gemaakt (ook in combinatie met suiker) en die werken wel fijn. Het zijn beide sterke oxidators dus de eigenschappen zijn logischerwijs wat hetzelfde. Alleen is kaliumnitraat een stuk minder hygroscopisch merk ik.

Voor mij is het spul zeker niet veel goedkoper dan kaliumnitraat aangezien dat al supergoedkoop is. En daarbij komt dat kaliumnitraat in grotere hoeveelheden te koop is en dat in percentages van 95%. Het heeft in mijn ogen dus alleen maar voordelen.

Wat er dus verder mee te doen is interesseerd me dus ook niet echt. :P

EDIT: Het is 500g Natriumchloraat 89%. En het koste me iirc ~€11-€13. Aangezien ik 25kg KNO3 kan krijgen voor maar €15 kost dit me een stuk meer. :)

Link to comment

auw :)
Dan koop ik mijn kaluimnitraat wel duurder. Kwist niet da je zonder bedrijf/ boerderij gedoe aan een zak van 25 killo geraakt, hier in belgie is het toch zéker moeilijk dan( geloof mij ik heb alle tuincentra lastig gevallen). Bv mensen met een aquaruim betalen veel voor dit spul (kijk foto)


Euhm dit telt toch niet als een bron weergeven in je post é ?

Dit geef ik er natuurlijk niet aan ik heb een goedkopere bron, maar die is dan toch nog duur als ik jullie hoor!

ps: 1 killo kost me maar 3 euro (naclo3 60%)

Link to comment

Even omzetten je laat het simpel klinken. Is dit ook zo? Hoe gaat dit in zijn werk.
KClO 3 en KClO 4 Het ene is de gevaarlijke Flash & de andere de minder gevaarlijke flash soort juist? Das inderdaad toch wel een nuttige stof die NaClO 3 ?

Link to comment

Met deze KClO3 suiker mix heb ik al heel veel ervaring, zo is mijn pyro hoby begonnen.
Ik maakte daarmee, vulkanen in de zandbak :) en rookbommen, maar dit was voor ik pyroforum leerde kennen en doe ik nu ook niet meer omdat ik dit kewl vind, maarjah dat is een mening, zo vind ik kassuikerrookbommen ook geen pyro, maarja dat zijn meningen hé.

Link to comment
Met deze KClO3 suiker mix heb ik al heel veel ervaring, zo is mijn pyro hoby begonnen.
Ik maakte daarmee, vulkanen in de zandbak :P en rookbommen, maar dit was voor ik pyroforum leerde kennen en doe ik nu ook niet meer omdat ik dit kewl vind, maarjah dat is een mening, zo vind ik kassuikerrookbommen ook geen pyro, maarja dat zijn meningen hé.


Bwa het gaat nog steeds over ammonuimnitraat en suiker alleen wat simpel voorgesteld é. Dat zelfs 5 jarige dit kunnen. Of irritante schoffies die het je op je oprit komen afsteken :) .
Link to comment

Danny, ik snap niet waarom je zegt dat het slecht voor het milieu is.

Natriumchloraat is een der besten onkruidbestrijdende middelen die er is, het wordt in de natuur afgebroken tot simpelweg keukenzout. Dat lijkt misschien niet goed voor de grond, maar in de kleine hoeveelheden waarmee het uigestrooid wordt kan dit absoluut geen kwaad.

Het middel is van de markt verdwenen door afschuwelijke wetgeving omtrent brandgevaar, en vermeende milieuvervuiling. Verder voldoet het prima...

Link to comment

Ik kan waar ik woon geen NaClO3 krijgen, maar anders had ik al lang KClO3 gemaakt. Is ten minste weer wat anders dan KNO3. Met elektrolysecel zou ik er NaClO4 van gemaakt hebben. Dat is fantastisch om weer om te zetten.
@danny db-> Je kunt een aantal dingen doen met de NaClO3 die zowel met pyro als algemene chemie te maken heeft. Als je nu dingen gaat lezen over het omzetten naar NaClO4 of naar KClO3 zul je het wel interessanter vinden dan wanneer je niet wist dat dat mogelijk was. Hopelijk vind je het interessant en ga je veel lezen.

Link to comment

Ik meende dat er in de sommige merken NaClO3 een brandvertrager zit, tenminste wel in het merk waar ik het gezien in heb.

Ik weet niet of dit problemen moet geven met het omzetten naar kclo3, aangezien ik niet weet om welke stof het nu gaat, en of hij oplost in water.



Lttrrzz

Link to comment
Het middel is van de markt verdwenen door afschuwelijke wetgeving omtrent brandgevaar, en vermeende milieuvervuiling. Verder voldoet het prima...


Natriumchloraat is nog gewoon te krijgen in de Belgische winkels hoor, meestal in zakken van 5kilogram.
Link to comment
Dan koop ik mijn kaluimnitraat wel duurder. Kwist niet da je zonder bedrijf/ boerderij gedoe aan een zak van 25 kilo geraakt, hier in belgie is het toch zéker moeilijk dan( geloof mij ik heb alle tuincentra lastig gevallen).

Dan heb je de verkeerde tuincentra lastig gevallen of pak je het verkeerd aan. Zoals je kan zien woon ik ook in Belgie, en ik geraak er direct en makkelijk aan. :) Ze hadden het wel niet op voorraad, ze moesten het bestellen, maar dat was geen probleem. Zo te zien en te horen is het in Nederland een veel groter probleem om aan kaliumnitraat houdende meststof te komen.
Link to comment

Hier in Nederland ligt het er ook maar net aan aan wie je het vraagt. Je moet het hier ook bestellen en ze kunnen het ook, je moet alleen zorgen dat je de juist verkoper vind die het voor je wil bestellen. Natuurlijk is het wel zo dat als een jongen van 12 even snel een zak kunstmest wil halen het anders overkomt dan een volwassen man. Hier is het trouwens ook 95%.

Link to comment

In de doorsnee Belgische tuincentra vind je het ook niet meer hoor. Het zijn eerder de familiebedrijven of tuincentra met maar een paar vestigingen en niet die grote van 'tig winkels. Die laatsten bieden allerlei vervangende meststoffen aan (organische etc). Ik heb ook naar acht drogisterijen moeten bellen om de eerste te vinden die KNO3 had, en die vroeg er dan ook nog €13 voor. Nu heb ik er onlangs eentje gevonden die verkoopt mij een zak van 25KG (voor eten, zonder ac) voor iets over de honderd euro zonder BTW. Ik ga er één van de weken eens langs om zo'n zak te halen. Ik vind de zuiverheden van mijn chems nogal belangrijk zeker omdat ik qua praktijk nog niet zoveel ervaring heb en niet van half werk houd. Wat mij wel opvalt dat is dat ze hier in België bijna overal KClO3 en KMnO4 hebben maar voor KNO3 moet je dan weer veel verder zoeken. Ik heb zelfs al drogisten gehad die niet eens wisten wat kaliumnitraat of kalkanmonsalpeter was.

Het is [] ipv <> voor de tags.

Link to comment
  • 1 year later...

GVD!! ;)
Ik was deze week naar mijn vast adres voor natriumchloraat gereden in een winkel in belgie.
Kom ik daar aan na behoorlijk lange tijd rijden, loop de winkel binnen en krijg doodleuk te horen dat de onkruidverdelger uit de handel is genomen!!
Ze hadden het een paar maanden geleden nog toen ik daar voor het laatst was.

En dit was dus mijn eerste en enige bron voor chloraat, omdat ik hier tevreden mee was ben ik nooit verder gaan zoeken naar kaliumchloraat.
Ik kon het immers met een simpele reactie omzetten...

Dus ik zit helemaal zonder chloraat!! Nu zal ik waarschijnlijk wel een nieuwe bron kunnen vinden maar dat kost veel tijd. :P
Weet iemand hier meer van?

Link to comment

Vroeger ( >jaar geleden) kon je idd hier in België natriumchloraat kopen van 90%, in zakjes onder de noemer totale onkruidverdelger. Tegenwoordig zit er maar 60% meer in. Wrs had die winkel waarover je het had nog een restvoorraad liggen.
In die zakjes van 60% is het overige deel (40%) NaCl dacht ik, zeer moeilijk te scheiden.

Link to comment

Piece of cake? ... Juist

Oplosbaarheid NaCl: 360 g/L (H2O)
Oplosbaarheid NaClO3: 1010 g/L (H2O)

Dit verschil lijkt groter dan dat het in weze is. Het zijn beide goed oplosbare stoffen in water.
Het lijkt dat je makkelijk zeer grote percentages natriumchloraat kunt krijgen maar dat is niet hoor. Je zal altijd een vrij grote onzuiverheid NaCl in je stof behouden die je er zeer moeilijk uit krijgt. Heel veel hoger dan 60% zal je niet zo snel krijgen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...