Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Een flinke bumb, maar ik kon het antwoord op me vraag nergens anders vinden.

Ik heb afgelopen oud en nieuw viering een aantal starmines afgeschoten.
De 1 Inch mines gingen goed omdat deze een vrij korte mortier hadden. Maar mijn 2" gingen echt slecht. Hierbij schoten de stars in een dunne straal 8 meter hoog.

Dit komt zeer waarschijnlijk omdat ik een te lange mortier heb gebruikt ( 35 cm ).

Maar is hier nou een soort formule voor ? Of zijn er iets van richtlijnen.
Alvast bedankt.

Link to comment

Nee ik had geen geperforeerd diafragma gebruikt. En een piston zou ik niet weten wat het is.
Ik had mijn lift ( pulverone ) in een zakje gedaan en dichtgebonden. Daarna een papieren zak gemaakt. Mijn lift onderin gedaan, en mijn stars met een beetje mp erboven. Dit met een aantal lagen om de zak heen en verder afgebonden en dichtgeknoopt.

Link to comment
  • 1 month later...

Als ik een shell heb afgestoken en ik pak dan mijn mortierbuis dan stinkt het altijd enorm naar rotte eieren. Is Waterstofsulfide de oorzaak? Of wellicht een andere stof? En waarom ruik je dit dan eigenlijk alleen als ik een shell heb afgestoken en niet als ik een hoopje bp afsteek?

Moreno

Link to comment

Dat is omdat bij de verbranding van BP onder druk kaliumsulfide ontstaat. Dit ontleedt onder bepaalde omstandigheden oner invloed van vocht, waarbij inderdaad waterstofsulfide ontstaat. Hieruit kun je zelfs grofweg de orde van grootte van de ontstane druk afleiden, alleen die tabel heb ik even niet bij de hand.

Link to comment

Ik denk dat daar nog niemand van is neergevallen. Het zal wel gaan om kleine hoeveelheden gaan. En trouwens als hij zegt onder invloed van vocht dan gaat het alleen gebeuren als je gestopt bent te vuren.
Ik laat m'n mortier toch altijd even buiten staan.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik kom me weer effe moeien :) ,
ik wil deze paasvakantie ook shells gaan schieten nl. 2" omdat pijlen bouwen op lange termijn meer werk kost en ik wilde ook eens iets nieuws proberen :lol:
Ik heb van een kameraad een 55mm ID buis gekregen maar ze is was beroest dus heb ik ze met Alumininium spray gecoat tegen meer roest, ik heb ze 60mm lang laten afzagen: Is dit lang genoeg?
En als de shell aan weerzijde 2,5mm speling heeft in de buis na het pasten,is dat dan een probleem?
Hier enkele foto's : Diezelfde vriend zou er voor mij dan nog een ijzeren plaat tegen lassen vanonder als steun en als eindstop



Grtz Bert

Edited by Berke_Experiment
Link to comment

Waarom zou het te lang zijn? Des te langer de buis, des te langer de lucht tegen de shell aan kan duwen.

Hoewel, bij overdadig lange voorwerpen die dmv verbranding iets voortstuwen kan het voorkomen dat het projectiel weer teruggezogen wordt door de afkoeling van de lucht. (met als gevolg, toenemende dichtheid en dus dalende druk) Dit is echter alleen het geval bij extreem lange lopen/mortieren en voornamelijk bij gasvormige propellant.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Een standaard 2" mortier is volgens het boekje 36 cm lang en heeft een ID van 51 mm +/- 1 mm. Ik weet vrij zeker dat een mortier van een meter het ook nog wel doet, maar dat is dikke overkill. Te lange mortieren kunnen nog wel eens slecht zijn voor rising comets en je pasting, omdat die er af kunnen branden. Verder is het geen probleem.

Link to comment
  • 1 year later...

He luitjes,

Ik heb een vraagje:

Een kerel hier heeft een buis HDPE van +- 5# met een wanddikte van ongeveer 5 mm.
Kan hij hier een mortier van fabriceren?
Of is dat wel erg dun?
Anders kan hij er eventueel nog wat polyester omheen fietsen.

Wat raden jullie aan voor de lengte vanaf de eindstop?
Edit: ik heb net gevonden ongeveer een cm of 71, ik weet aleen niet vanaf waar,(eindstop of onderkant)

Edited by High Density
Link to comment
  • 1 month later...

Hallo,

Hier mijn nieuw mortieren rekje, en drie losse mortieren (onderaan) voor Danny :)
Ik heb de buizen onderaan met een eiken puck van 5cm hoog gedicht en dit met drie schroeven vastgezet (30mm elk) en afgedicht met een construct luim. (luchtdicht) en het zijn HDPE dus dat is vrij veilig. Het MDF is ondertussen ook geverfd want dit slorpt vocht op als karton ;)

Ze hebben elk een Diameter van 77mm (74 was er niet te vinden), kan ik weer wat doen in de vakantie :)

Grtz Berke

Edited by Berke_Experiment
Link to comment
  • 3 months later...

Ik ben een tijdje geleden naar een vuurwerkshow in de buurt geweest.
Zo heb ik nog eens een mooi vuurwerk gezien het enige wat me nogal choqueerde was dat de pyro's die deze show organiseerden uit grootendeels aluminium mortieren schoten.
deze hadden een wand dikte van een 4 mm en daaruit schoten ze 2". Daarmee de vraag heeft iemand van jullie ooit gehoord van aluminium mortierbuizen die verkocht werden door groothandels of dergelijke ?
Bij mijn mede weten moet hetgeen waar je uit schiet toch minimum glasvezel zijn als je professioneel bezig bent of niet?

edit voor hieronder
@danny db: glasvezel is inderdaad geen benchmark om professioneel bezig te zijn of niet. Ik had gewoon nog nooit gehoord van aluminium mortieren en sinds dat ik altijd gelezen heb dat er geen zachte metalen aangeraden werden voor gebruik als mortier dacht ik dat dit toch wel een redelijk risico inhield.

@Sharkie: er werden wel salutes afgeschoten. Alleen weet ik niet juist uit welke mortieren want er waren er wel enkele uit glasvezel die normaal minder brokstukken veroorzaken als er een shell afgaat in de mortier zelf.

Edited by destroyer
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...