Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat


Recommended Posts

hier op de site staat hoe je ammoniumnitraat uit kas met halen, k heb tog nog ff een vraag. er staat dat je het water met ammoniumnitraat er uit moet zuigen, maar hoe doe je dat ?en het indampen, kan dat ook op een gasfornuis of niet? want ik probeerde dat vanochtend en toen pssssssj, kwam er witte rook vanaf :shock: , en was het ( denk ik ) gesmolten. :evil:

Link to comment
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, k weet niet of zo'n discussie toegelaten is of niet maar ik leg het je toch even vlug uit,
in KAS zit NH4NO3 en MgO of CaCO3,
MgO en CaCO3 zijn slecht oplosbaar en zakken naar de bodem, het heldere gedeelte is NH4NO3 in zijn oplossing, die oplossing tap je af en warm je op;
na een eind op te warmen(afhankelijk van de hoeveelheid) neem je een lepel die je in de kokende oplossing steekt, haal die er weer uit en blaas erop, als er kristallen gevormd worden is het tijd om je NH4NO3 uit je oplossing te halen,
je kan het ook quick and dirty doen door gewoon een solvent toe te voegen, NH4NO3 lost daar niet in op en kristalliseert uit

Link to comment

oke dat wist ik allemaal wel, dat staat gewoon op deze site, maar als je dat stuk leest ( http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/ammoniumnitraat.html )staat er dat je het ëruit moet zuigen dat vind ik een beetje vaag. maar wat bedoel jij met "als er kristallen gevormd worden is het tijd om je NH4NO3 uit je oplossing te halen," wat bedoel je met tijd om je NH4NO3 eruit te halen, gewoon verdampen, zou ik zeggen

Link to comment
  • Root Admin

Op de manier zoals je ook een gevuld aquarium laat leeglopen. Je plaats de emmer met ammoniumnitraat oplossing op een hoog punt (tafel etc.), een andere emmer zet je op de grond. Daarna doe je een met water gevulde slang in de bovenste emmer, die laat je uitkomen in de onderste, zwaartekracht doet de rest.

Link to comment
Guest Richard

Is het volgende bij jullie wel eens opgevallen;

Bij het oplossen van ammoniumnitraat in koudwater(kraanwater tempratuur). Dat er zich rijp(ijzig laagje, bevroren) vormt aan de buitenkant van de emmer?

Link to comment

ja al het water moet eruit, aan nat ammoniumnitraat heb je niet veel.
hoe lang het duurt, dat ligt eraan, bij mij duurde het 1.5 uur, maar ik deed op een gasfornuis en eigenlijk moet het op een elektrische kookplaat. zodra er een beetje ammoniumnitraat begon te vormen deed ik het vuur uit en liet het afkoelen.

Link to comment
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

je kan het water erook uitzuigen met een injectiespuit kan je gewoon bij de apoteker kopen kost +-75cent gaat ook goed!

ik heb mijn KAS in een pannetje met kokend water gegoten,het heldere water eruit gezogen,laten koken en na een tijdje laten afkoelen,het ging prima :P en ik heb er houtskool bij gedaan en zwavel en het vikt als de plueris :P:D (en ik heb het op een kampvuurtje gemaakt 8) )

Link to comment

×
×
  • Create New...