Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

ik gebruik een 30v 400mA voeding, en zo gauw ik de stroom erop zet gaat het af (geen merkbare vertraging)


Dit gaat je echt niet lukken, met maximaal 12 watt vermogen, zodra jij spanning op je draadje zet, zakt je voeding als een pudding inelkaar.
(waarschijnlijk praat je ook nog over een dc voeding)

oke maar zou ik dan een rotje in 2 breken en dan de open kant op het sterretje zetten? Zou dit kunnen?


Kom op Flippo, denk even na voordat je wat post, dit had je makkelijk zelf kunnen bedenken/testen.

p.s. Lees de regels nog maar eens een keer.
Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

die koperdraadjes zijn echt flinterdun hoor, een haar, misschien nog minder
nee mijn voeding is (nog..?) niet ingezakt :P

ik heb eigenlijk gewoon wat getest, en het werkte, dus ik blij, maar idd, ik kan beter een 12v voeding met een aantal ampère gebruiken

ik heb trouwens een transformatortje uit een halogeenlamp gemolt waarop staat dat er secundair 12 v ~ uit zou komen, maar ik zie geen stroomsterkte in A, ik zie alleen 20 VA staan, wat houdt dit in?


wat er exact op staat is:

pri. 220v~ 50 Hz
sec. 12v~ 20 VA

kan iemand die VA uitleggen?

Link to comment

op deze site zijn enkele elektrische ontstekingen te koop:

Modelraketten Shop

ik denk wel dat ze ook goed te gebruiken zijn voor vuurwerk, er zijn ook visco lonten te koop(in dat ander topic ook gezegd) en het is gewoon in Nederland.

Electron Beam Launch Controller - Lanceerbediening:
dit is een best goede elektrische ontsteker volgens mij. zoals daar staat moet je er 4 AA alkaline batterijen in doen en die zitten er helaas niet bij. er zit 5 meter aansluitdraad bij met krokodillenbekjes. Deze kan je denk ik niet direct op een lont aansluiten of wel ?


P.S. mag je op dit forum wel dit soort dingen plaatsen ? of alleen als het legaal is ?

Link Edited

Link to comment
er zit 5 meter aansluitdraad bij met krokodillenbekjes. Deze kan je denk ik niet direct op een lont aansluiten of wel ?


het antwoord op deze vraag heb ik ook al gevonden (denk ik). op diezelfde shop staat ook nog Elektrische ontbrander. Er zit een gebruiksaanwijzing bij en ik denk dat je die ontsteker wel kan aansluiten op de lont of als je iets zelf hebt gemaakt direct deze ontbranders gebruiken.
Link to comment
k heb trouwens een transformatortje uit een halogeenlamp gemolt waarop staat dat er secundair 12 v ~ uit zou komen, maar ik zie geen stroomsterkte in A, ik zie alleen 20 VA staan, wat houdt dit in?



Dat je die even goed weer kan weggooien aangezien ze maar een bereik hebben in de secundaire kring van +-2meter, daar ben je dus niets mee,

Gewoon even zoeken, transfo's vind je werkelijk overal.
Link to comment
"V.A." Volt Ampere( schijnbaar vermogen)is vermogens aanduiding voor wisselstroom apparaten, te vergelijken met "W" (werkelijk vermogen) voor gelijkstoom apparaten.

dank je, duidelijke uitleg

Dat je die even goed weer kan weggooien aangezien ze maar een bereik hebben in de secundaire kring van +-2meter, daar ben je dus niets mee,

Gewoon even zoeken, transfo's vind je werkelijk overal.

ik heb redelijk wat elek ervaring, maar van "bereik" in een stroomcircuit snap ik niets, wat wil je ermee zeggen? (weggooien doek nie, hij komt uit een halogeenlamp, en daarvoor kan ik hem dus altijd nog gebruiken, mits ik er een met dezelfde waarden heb natuurlijk)

halogeenlampen gebruiken een aardige stroom, dus daarom vroeg ik het me af

ik heb trouwens nog tonnen transfo's liggen, en kan ook heel simpel aan die dingen komen, het punt is dat er niet zo'n sterke stroom uitkomt.

ik heb trouwens (bedenk ik nu) nog een mooi computervoedinkje liggen, ik zal ff de specs opschrijven:

AC input: 230v/50Hz 4A (goh :P)
DC output:
+5v RED
+12v YELLOW
-5v WHITE
-12v BLUE
GND BLACK
(das goed om te weten)

verder staat er nog iets achter:
AC outlet receptacle
200-240 VAC
0.5A MAX

en er staat nergens hoeveel watt voeding het is maar het is het model CWT-200PA, dan zou ik gokken op 200watt voedingkje

ik ben trouwens ff kwijt hoe je amps en volts kan omrekenen tot watt
Link to comment

PC voedingen zijn niet goed belast tegen overbelastingen die je soms kan creeren bij ontstekingen,

Ik spreek uit ervaring bij transfo's van halogeenlampen, dat zijn namelijk elektronische transfo's met een DC output die bijna geen bereik hebben,

Het kan zelfs zeer goed zijn dat het erbij staat dat je de transfo vlak voor u halogeenlamp moet plaatsen.

Link to comment
AC input: 230v/50Hz 4A (goh )


Dat klopt zo al niet, als hij primair 4A gebruikt, zou dat zeggen dat hij tot 920 VA belast mag worden (primair).

Dat zou betekenen, dat secundair misschien tot 700 watt belast zou kunnen worden (met in achtneming van Rendement) en kom je op een stroom uit van 700/12=58A VEELS TE HOOG

Dus ga er maar van uit, dat die 4A voor de secundaire kring staat en dan kom je op (P=U*I) 4*12=48 Watt, en daar kan je gerust een mooi ontstekinkje mee aansturen.
Link to comment

Ik heb een elektrische onsteker voor het lanceren van raketjes. Ik zal hem wel eens voor jullie openschroeven en mijn bevindingen met jullie delen. Het apparaatje werkt op 4 AA batterijen en is heel klein.

Zou ik hier trouwens een link mogen plaatsen naar een zaak in nederland die elektrische ontstekers verkoopt? Dan bedoel ik niet het kastje zelf maar het dingetje dat je onder stroom zet met BP kopje erop.

Groeten,

alexio

Link to comment
Zou ik hier trouwens een link mogen plaatsen naar een zaak in nederland die elektrische ontstekers verkoopt? Dan bedoel ik niet het kastje zelf maar het dingetje dat je onder stroom zet met BP kopje erop.


Als je nou 1 pagina terug kijkt staat daar ook al een link en bij 'Links' staat hij er ook al bij...
Link to comment
Als je nou 1 pagina terug kijkt staat daar ook al een link en bij 'Links' staat hij er ook al bij...


Ahh, je hebt gelijk zie ik nu. Nu ik jouw post lees, herinner ik me dat ik die link inderdaad al eens gelezen heb op de vorige pagina. Ik was het gewoonweg vergeten.

Mijn excuses hiervoor.
Link to comment
PC voedingen zijn niet goed belast tegen overbelastingen die je soms kan creeren bij ontstekingen,

Ik spreek uit ervaring bij transfo's van halogeenlampen, dat zijn namelijk elektronische transfo's met een DC output die bijna geen bereik hebben,

Het kan zelfs zeer goed zijn dat het erbij staat dat je de transfo vlak voor u halogeenlamp moet plaatsen.


Lees het volledige topic door voor je verdere vragen stelt.
Link to comment

Beste mensen,

Ik ben weer terug na enkele maanden gebanned te zijn, waarvan de reden mij nog steeds onduidelijk is.
Echter, ik heb in deze maaden veel ervaring opgedaan, dus ook met het maken van een electrische ontsteking.

Ik maak in plaats van een batterij gebruiken van een halogeen-bureau lamp, zo een :



Wat ik doe, aan alle 2 de metalen dingen, maar ik een draadje vast, een + en een - dus.
en heel simpel, tussen deze draadjes doe je zo'n dingetje waar je boterhamzakjes mee dicht maakt, daar haal je het witte plactic vanaf zodat je een metalen buigzaam draadje hebt, en die maak je er aan vast.

Als je nu de lamp aan zet, gaat niet de lamp branden, maar het draadje gloeien ! een lontje er tegen aan en klaar.
een site vor duideliujkheid en scherpe foto's : http://www.unitednuclear.com/wire.htm

Dus heel simpel te maken, als mensen het niet snappen maak ik nog wel even een tekeningetje.

gr yellow

Link to comment

nu snap ik het niet meer..
eerst word mij verteld dat een transfo uit een halogeenlamp veel te zwak is, en nu komt yellowcard met een manier met een halogeenlamp, en zo'n zakjes-dichtbind-draadje is ruim 5 keer zo dik als wat ik gebruik, waarom zou dit dan niet kunnen?

Dus ga er maar van uit, dat die 4A voor de secundaire kring staat en dan kom je op (P=U*I) 4*12=48 Watt, en daar kan je gerust een mooi ontstekinkje mee aansturen.

@ exhile: aangezien nick dit schreef, dacht ik dat het wél mogelijk was, kan iemand wat opheldering geven?
Link to comment
nu snap ik het niet meer..
eerst word mij verteld dat een transfo uit een halogeenlamp veel te zwak is, en nu komt yellowcard met een manier met een halogeenlamp, en zo'n zakjes-dichtbind-draadje is ruim 5 keer zo dik als wat ik gebruik, waarom zou dit dan niet kunnen?


Waarom probeer je het niet gewoon?
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...