Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Het is me nog steeds niet gelukt helaas, een electrische ontsteking op afstand. Wel met gewoon een snoertje er naar toe laten lopen, maar niet draadloos met een afstandsbediening ofzo, wat ik wil gaan maken.

Ik heb wel een hele oude stereo, die je aan kunt zetten met een afstandsbediening, en dan gaat er een lampje branden. Alleen, ik kan hem niet buiten in het stopcontact steken, dus hoe moet ik dat lampje van stroom voorzien ? en ik moet ook weten waar dan zendertje zit, zodat ik die er ook uit kan halen.

Het is een idee, misschien niet praktisch mogelijk, maar het proberen waard, toch ?


Groetjes , yellow :wink:

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

wat een toeval, ik heb wat lopen spelen met een oude rc auto...

hij kon alleen vooruit en achteruit, dus heb ik 2 kanalen

wat aan gesleutelt, en ipv het motortje 2 lampjes (zonder glas) gezet, met 2 diodes, zodat bij vooruit alleen de ene afgaat, en bij achteruit alleen de andere

ik heb gewoon de printplaat uit de auto gehaald, en in een klein kastje gezet, nu heb ik dus een afstands-ontsteking tot op 4 meter.

duidelijk?

gr.
Stijn

Link to comment

Nou als je van de ontvanger naar het te onsteken ding iets van meter of meer draad tussen legt en dan hieraan je lampje, weerstand of gloeidraadje doet.

Kan je je ontsteker vaker gebruiken.

Duur valt best mee voor 10 euro heb je er al een met een reikwijdte van 50 meter(sommige zelfs 200 meter). Je kan ook kijken voor een goedkoop walkie talkie set(evt tweedehans ofzo). Ik heb zelf nog nooit een deurbelset gebruikt.

Ben nu met een onsteking via mobiele telefoon bezig.

Link to comment

ontsteking via mobiele telefoon, dat deden die terroristen in londen ook. Belden een nummer en BOOM.

Waar kun je van die deurbellen kopen ? en is het moeilijk om ze om te bouwen ? er zitten toch wel battereien in he ? en is dat wel genoeg stroom om een draadje te laten gloeien ?
ik heb misschien wel lampjes, even het huis doorzoeken.

Link to comment

Zender is vaak 12 volt en ontvanger vaak 4,5 volt.

Kijk eens bv op www.conrad.nl. Maar waarschijnlijk ook wel gewoon bij formido, blokker enz.

Stroom moet denk wel voldoende zijn om draadje door te laten gloeien of anders moet je met een transistor gaan werken kan je stroom zo groot maken als je zelf wil.

Of ze om te bouwen zijn, lijkt me wel. Als er een lampje op de ontvanger zit iedergeval wel.

Ben geen terrorist trouwens.

Link to comment

haha nee dat moet er nog bijkomen.. dat er terroristjes ideetjes krijgen via dit forum :D hoop het niet..

maar op afstand is een hoop te verzinnen hoor, als je die diode van stijn gebruikt kan je bv een walki-talkie met 400 m bereik gebruiken diode in plaats van ontvang ledje ofzo.. zat te verzinnen

k ga ook maar weer eens iets knutselen

Link to comment

oh jij hebt gewoon zo'n 'ouderwetse' deurbel die gebaseerd is op een elektromagneetje en een contactje, dan vliegen er inderdaad wel eens vonkjes in het contactje

maar zo'n bel gebruikt evenveel stroom als een gloeidraadje, dus om een beter, betrouwbaardere ontsteking te maken zou ik toch ff knutselen.

Link to comment
Jij hebt mij op een idee gebracht met gloeidraadje, ik ga de ontvangerslopen ik zet er een klein gloeilampje op ik haal daar het glas van af en leg ik de gloeidraad tegen het lontje aan en dan bellen dan gaat het lampje branden en vliegt het lontje in de fik.


Vuurfreak, verzorg aub je posts eens. Hoofdletters, leestekens, etc... Ik heb moeite om te zien wat er nou eigenlijk in jou posts staat.
Link to comment
Dan lees je ze toch niet ? als mensen veel typfouten maken of het lange teksten zijn, lees ik ze ook nooit !  :D


Het is gewoon inzake met de regels en om dit forum een beetje ordelijk en overzichtig te houden. Als iedere bezoeker hier zoals jou zou denken, dan zou dit forum nooit veel respect krijgen, want dan kan je toch de helft van de posts niet lezen. Je kan beter een beetje meer moeite in je posts steken, dan zal er ook meer moeite in gestoken worden om jou te helpen.

PS: vuurfreak, je hebt dan misschien "hoofdletter, komma en een punt"..MAAR gebruik ze nu dan ook!
Link to comment

Ik ben vandaag even lang ''zwaard'' geweest, wat een grote winkel is bij ons in delft. Hier gvraagt om een electrische deurbel, ze haaden er 2 en de goedkoopste was 28 euro. Een beetje duur.
De verkoper had door dat ik het niet als deurbel ging gebruiken, en begreep waarvoor wel. Wat deed hij ? begon me tips te geven over wat ik beter kon doen. Hij zei dat ik beter radiografische bestuurbare autotjes kon gebruiken, en ik zei dat die maar een bereik van 5 meter hadden, zei hij dat ik de zender een beetje kon ombouwen/groter maken zodat hij een groter bereik heeft.
Weet iemand hoe ik dit kan doen ? Of een goedkopere winkel in de buurt van delft ? b.v.d.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Bij mij in de buurt zijn er heel veel te koop bij de formido of gamma. Ik weet niet of die in delft zijn.

Of bestellen via internet conrad bv.

Hoe je het bereik van een bestuurbaar wagentje kan vergroten zou ik niet weten, lijkt me eigenlijk ook sterk dat dit met een goedkoop autotje kan. Hier gebruiken ze natuurlijk de goedkoopste onderdelen voor die er te vinden zijn.

Link to comment

Nouja je kan heel goed het bereik van je zender vergroten(met een standaard conrad antenneversterker). Een gevaar is alleen dat ALLE goedkope radiografische auto's op 27 mhz werken. Een jochie in de buurt kan dus makkelijk per ongeluk jou bom afzetten :D dusss... pas op.

Link to comment

dat is inderdaad al een punt

als je dan trouwens toch een zender wil versterken, kun je waarschijnlijk meteen een hele nieuwe zender bouwen, en een ontvanger, op een weinig gebruikte frequentie

een goede vriend (die ook elektronicaboer in de buurt is :wink: ) is radiozend-amateur, dus daar kan ik best een mooi schema krijgen voor een zender/ontvanger.

probeer ook even circuits-online..

gr.
Stijn

Link to comment

Helaas, zo handig ben ik nog niet met electronica mensen. Wel jammer :D
Dan moet ik maar eens naar de gamma gaan, misschien heb je ze daar in plaats van 30 euro voor misschien 15 euro, wat een hele goede prijs zou zijn. Is het makkelijk om die dingen om te bouwen ? en is het wel een hoog genoeg voltage om een heel dun koperdraadje te laten gloeien ? Ik ben niet van plan aan het werk te gaan met hoe heten die dingen ook al weer ?

groetjes, yellow

Link to comment
Ik ben niet van plan aan het werk te gaan met hoe heten die dingen ook al weer ?

groetjes, yellow


Transistoren bedoel je?, dit is niet heel moeilijk te begrijpen en je kan elke stroom schakelen die je maar wil ideaal dus.
Want ik weet niet zeker of de deurbel zonder transistor geschikt is om een draadje door te laten branden.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...