Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Ja die dingen bedoeld ik ja, transistor, ik was de naam even kwijt.
Maar de stoomlaat in de bel een lmapje branden en maakt geluid, je dan is het voltage toch wel hoog genoeg om heel dun klein koper draadje door te laten branden ? Of vergis ik me hier lelijk in ?
En waar kun je die dingen ( Goedkoop ! ) kopen ?

Groetjes, yellow :wink:


ps. en @ Vuurtje ? , hoe duur waren die deurbellen bij jou bij de gamma ?

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja ik weet alleen dat er bij mij bij de gamma en de formido heel wat hangen. Misschien wel stuk of 10 verschillende. Waarschijnlijk moet je voor de goedkoopste op 15, 20 euro rekenen.

Ja de totale stroom van de ontvanger is vaak 4,5 volt maar het evt aanwezige lampje heeft natuurlijk maar 1,5 volt nodig. En dit is denk ik niet genoeg.

Transistor kost ook maar iets van 10 cent per stuk dacht ik, doe je een 9 volt batterij erbij en je ben klaar.
Ja ik ben niet echt(helemaal niet) bekend in delft kijk is in de gouden gids bij elektronicacomponenten winkels.
Of je besteld bij conrad een deurbel, transistor en gelijk een batterij ben je in 1 x klaar en dit is waarschijnlijk goedkoper ook( een deurbel met bereik van 50 meter kost daar bv maar 10euro).

Link to comment

Kun je bij Formido ook deurbellen en alerlei electronica kopen ? ( transistor ) , of moet ik naar de gamma ?
Het is een redelijk ver vanaf mijn huis, dus ik wil niet dat ik daar voor de winkel sta en zo van '' oh hebben jullie dat niet '' want dan ben ik er voor niks geen gefietst.
Bij gamma dus deurbellen, ook andere electronica ?
En bij Formido hebben ze dus transistoren, en ook deurbellen?

Alvast heel erg bedankt jongens :D

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Heren , doe asjeblieft nou niet moeilijk met lampjes ( gloeidraadjes zijn onwijssss fragiel ) en koop voor 5 euro even 10 meter constantaandraad. Kan bij bijna iedere hobbyshop , en word verkocht als zijn de "Snijdraad voor electronische piepschuimsnijders".

Dit spul is razend sterk , gloeit vanaf 3 v , 500 miliamps.. Op 9 volt blokjes werkt het helemaal perfect.

Of je dit nou triggert met een transistor , een relais , of gewoon in een radiografisch autootje hangt waar normaal het motortje zit maakt niet uit, opties zat.

Link to comment
@ yellow
het gaat niet zozeer om spanning
met een bandgenerator maak je voltages van 10,000'en maar dat kun je veilig aanraken, omdat er simpel geen stroom is

en een bel gebruikt geen grote stroom


Idd, neem een fototoestelflitser.. leg je pootjes maar eens op de condensator ( voelt goed ^^ ) . Spanning van enkele 10duizenden volts.. maar gewoon geen stroom ( vermogen , punch ).
Link to comment
Kun je bij Formido ook deurbellen en alerlei electronica kopen ? ( transistor ).

Groetjes, yellow  :wink:


Bij de gamma en de formido verkopen ze voor zover ik weet geen elektronicacomponenten als transistors(wel deurbellen dus). Daarvoor moet je echt naar en elektronicaspeciaalzaak.

En inderdaad lampjes zijn inderdaad niet de beste ontstekers. Constantandraad werkt erg goed en is niet duur.
Link to comment

Bedankt mensen voor de tip van dat constantandraad, dat ga ik maar eens kopen.
Ik ben vandaah nog eens naar een hobby winkel geweest, waar ik eerder gips had gekocht, daar heb ik nu om rood ijzer poeder gevraagt, ''wat men gebruikt bij het kleien'' . Ze hadden het helaas niet. Komende dagen nog maar eens even langs voor dat constantandraad :wink:

Groetjes, yellow :D

Link to comment

Yes, me moeder heeft een beurbel voor me verjaardag gekocht :D !
Ik mag hem alleen pas openmaken en verbouwen op mijn verjaardag ( 1 april ) dus dan zullen waarschijnlijk vragen komen vanaf mijn kant over hoe ik hem moet ombouwen.
Dit is hem:



De ontvanger voor binnen is 3 keer 1.5 V batterij. De zender is 12 V.
Het is 433,925 MHZ. Ik hoop niet dat iedereen op deze frequentie zit.... :wink:
Dit moet toch werl bruikbaar zijn ?

Greetz, yellow :wink:

Link to comment

Ik heb ook nog een vraag over dat deurbel gedoetje :lol:
Je maakt het toch zo: je zet de verzender ergens neer, met batterijen erin ofcourse, dan zorg je ervoor dat de ontvanger is omgebouwd zodat als je bij de verzender op zon knop drukt dat bij de ontvanger het constantaandraad begint te gloeien(ik heb er vandaag nog 1 kapot gemaakt bij natuurkunde, iets te veel volt eraan gezet :lol:) en dan gaat lontje aan en dan BOEM ;) Gaat dan niet te vlug de ontvanger kapot als je die bom er zo dichtbij zet, of koop je gewoon heel lang constantaandraad ?

Link to comment
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n deurbel genoeg punch levert om meer dan 7 meter te overbruggen.


Dat zou wel jammer zijn, dan kan je met zon deurbel ontsteking maar 1 keer een grote bom maken... want dan is je ontvanger waarschijnlijk kapot :lol:
Link to comment

Beste mensen,

Ik ben vandaag begonnen met het ombouwen van mijn deurbel. Helaas ging het niet helemaal foutloos.
Het zijn 3 dikke 1.5 Volt batterijen die de bel van stroom voorzien. Hier vandaangaan 2 draadjes ( een + en een - ) naar de chip. Dan gaan er van de chip 2 draadjes ( een + en een - ) naar de luidspreker. Ik heb deze 2 draadjes, van de chip naar de luidspreken, van de luidspreker losgehaald.

Hier even een foto:


Je ziet links dus de 3 dikke 1.5 volt batterijen, en 2 draadjes naar de chip, dan van de chip 2 draadjes aan een grijze draad ( heb ik er zelf aan vast gesoldeerd ) en die gaan boven uit beeld en die zie je dan weer terug komen, ze zijn 70 cm lang, vrij dunne draad.

Als ik hier of een heel dun draadje staalwol aan doe, of een koperdraadje gaan gebeurt er niks, ze gaan niet gloeien als ik op de bel druk. Maandag neemt min vader van dat costandraad mee van zijn werk, maar ik weet niet of dit wel gaat werken.

Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe ? Ik denk dat ik te weinig Ampere heb, maar als ik er meer batterijen op ga zetten gaat de chip misschien kapot, of niet ?

Alvast bedankt,

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...