Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

probleem is dat dit luidsprekertje een Piezo speaker is. Die dingen werken op een lage spanning / stroom. Nooit genoeg om dat stukje constantaandraad te laten gloeien.

Op je foto zie ik ( geloof ik ) wel een led zitten. ( rechterkant printplaatje, rood vierkant dingetje ).

Dat ledje gaat als t goed is alleen branden als er "gebeld" wordt.

Probeer die led te vervangen door een KLEIN stukje constantaandraad. Als dat niet werk : voor die led zit een weerstandje, meet met een multimeter even welke het is, en zorg ervoor dat dat weerstandje buiten spel wordt gezet. ( ruk die weerstand eraf en zet er gewoon n stukje stroomdraad neer, zorgt ervoor dat er meer stroom doorgelaten wordt naar je constantaandraad ).

Ps. doe dit niet voordat je dr over heb nagedacht :lol: anders mol je je bel.

pps. Volgens mij is het weerstandje in kwestie degene net onder je antennespoeltje ( bij L2 ). Is tenminste het enige weerstandje wat ik aan deze kant van het printje zie ^^

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke heel erg bedankt Lupus voor de duidelijke uitleg.
Ik ga dan wel proberen dat lampje netjes te verwijderen, zodat ik daar wat constantaandraad kan doen. Alleen, is het denk je een probleem als ik eerst 70 cm draad er aan vast maak, en dan pas een draadje ? Anders blaas ik mijn bel op. En als dit niet kan, verzin ik wel wat, hele lange zelf gemaakte lonten ofzo.
Ik heb geen multimeter, dus als dat het niet werkt met het lampje gewoon normaal weg te halen, haal ik de weerstand gewoon weg. En dat dingentje ( weerstandje ) wat tussen mijn antennespoeltje en LED-lampje zit, is inderdaad L2, de weerstand dus.

Heel erg bedankt ! Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Alstu :


Het is maar een klein stukje zoals je ziet, en het is echt moeilijk om van iets duns en glimmends een foto te maken..... dus ik weet niet zeker of je het goed kunt zien, denk het niet. Ik heb trouwens het lampje er af geknipt, en het draadje wat naar de luidspreker ging op 1 van de 2 polen gezet. Als je nu belt ging het lampje branden ( hetbis er nbu niet meer ) maar als je er een draadje op zet, maar gloeien, ho maar......

Link to comment
moet ik dat 1 draadje aan de +pool en de andere aan de -pool doen?
:lol: ik krijg er niet echt een vonk van


Ja maar als het goed is vonkt het ook niet, het gaat gloeien(roodgloeiend), welke batterij gebruik jij nu dan en wat voor draad?

Kan best dat je een te kleine batterij(spanning, stroom) gebruikt of een te dik draad
Link to comment

@ de foto van het constantaandraad van yellow..

Oke , dit is ( voor zover k kan zien ) wel oke spul. Je zou een KLEIN stukje even op een 9 volt blokje kunnen aansluiten om het te testen. Als t goed is melt het gelijk.

Ben benieuwd hoe het verder gaat :lol:

Link to comment
Ja maar als het goed is vonkt het ook niet, het gaat gloeien(roodgloeiend), welke batterij gebruik jij nu dan en wat voor draad?

Kan best dat je een te kleine batterij(spanning, stroom) gebruikt of een te dik draad


Ik gebruik 4 'philips longlife 1.5 volt (maat D, die dikke)'.
En als draad gewoon flexibel koperdraad.
Link to comment

Laatste keer beetje off tropic(een beetje want als je dit op afstand wil laten afgaan dan gebruik je waarschijnlijk ook zoiets alleen dan met een ontvanger ertussen).

Batterijen zijn goed, je hebt ze wel in serie gezet neem ik aan (+ op - van andere batterij enz). En draad is verkeerd koperdraad gaat het niet lukken constantaandraad wel(maar dit wist je al als je gelezen had).

Link to comment

Ik heb ook nog heel even een opmerking voor dr. Bunhead... ik zag pas op jullie site dat je nog niet zo oud was, en als je hiermee nou even wacht totdat je op de middelbare school zit dan krijg je hierover veel bij natuurkunde :lol: Zulke vragen haalt wel het niveau omlaag op dit forum en je had het al kunne weten als je gelezen had :lol:

Link to comment
Of je pakt gewoon een electrische aansteker en sloopt deze uit elkaar,
verleng de draadjes, stop ze in je vuurwerk (of iets dergelijks :wink: )
en zorg ervoor dat ze ong. 0.5 cm. van elkaar af zitten, druk het knopje maar in en je krijgt ook een vonk..  :roll:
Dit is beetje laat reageren, maar ik dacht laat ik het je toch maar zeggen. Als je de vonker van een vonkaansteker langer maakt, wordt de vonk kleiner (+/- 2 meter draad is al bijna geen vonk meer)
Link to comment
Laatste keer beetje off tropic(een beetje want als je dit op afstand wil laten afgaan dan gebruik je waarschijnlijk ook zoiets alleen dan met een ontvanger ertussen).

Batterijen zijn goed, je hebt ze wel in serie gezet neem ik aan (+ op - van andere batterij enz). En draad is verkeerd koperdraad gaat het niet lukken constantaandraad wel(maar dit wist je al als je gelezen had).


kan je dit ook gebruiken om thermiet te ontsteken??
Link to comment

Ik ken ook nog wel een mogenlijk goeie manier voor ontsteking. Als je een autoaccu neemnt, daar een schakelaar en lang dubbel draad aan maakt. Aan het einde moet je een heel dun draadje (om een setje figuurzaagjes zit een hele dunne) maakt gaat ie rood gloeien/smelt die.
Ik weet niet of dit werkt, als iemand het heeft getest zeg het dan aub ff :wink:
Ik heb dit zelf gedaan met een halogeenlampje, zo een voor op je bureau. Draadje tussen de 2 schuifmetalen houden, schiet aan een kant los, begint te knetteren en valt in een paar druppels op je bureau neer :roll: moest ff beetje typex eroverheen doen, want brandplekken op mn bureau valt wel op :?

Link to comment
Oke heel erg bedankt Lupus voor de duidelijke uitleg.
Ik ga dan wel proberen dat lampje netjes te verwijderen, zodat ik daar wat constantaandraad kan doen. Alleen, is het denk je een probleem als ik eerst 70 cm draad er aan vast maak, en dan pas een draadje ? Anders blaas ik mijn bel op. En als dit niet kan, verzin ik wel wat, hele lange zelf gemaakte lonten ofzo.
Ik heb geen multimeter, dus als dat het niet werkt met het lampje gewoon normaal weg te halen, haal ik de weerstand gewoon weg. En dat dingentje ( weerstandje ) wat tussen mijn antennespoeltje en LED-lampje zit, is inderdaad L2, de weerstand dus.

Heel erg bedankt ! Groetjes, yellow :wink:


Is het al gelukt of niet Yellow ? Dan kan ik binnenkort misschien ook een deurbel kope en dan ook zoiets maken :D
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...