Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Jep dat wou ik weten bedankt, maar ik heb al besloten om toch een pc voeding uit elkaar te slopen(is tog ook maar 10A?).

En ik had al wolfraam elektrodes gevonden voor een vriendschappelijk prijsje, en idd na veel zoeken heb ik gevonden dat veel van die elektrodes in de waterzuivering worden gebruikt.(geen wolfraam)

Maar toch bedankt. :angry:

Overigens iemand al eens zijn grafiet anodes proberen te beschermen met Lijnzaadolie?, dit zou de corrosie sterk moeten tegen gaan...


LLttrz

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hee weer wat geleerd, dat probleem heb ik nog niet gehad dat mijn voedingen onbelast niet werken, dus als ze niet werken dan moet je er gewoon een weerstandje tussen solderen.

Ik gebruik wel een ATvoeding welken dus niet beveiligd is ik heb ze uit sloop pc's gehaalt.

Ik heb zelf nog geen wolfraam getest hier kan ik weinig over zeggen, ik heb er nog wel twee stuks liggen ik zal eens een kleine cel maken.

En met die boortjes, een beetje titanium kost al snel 1000 euro een kilo dus die boortjes zullen geen hoogstaande kwaliteit hebben

Link to comment
Ik dacht dat het zo was dat er tussen bij de 2-3,5 volt ongeveer KClO3 gevormd wordt, en als je het voltage opschroeft tot 5-7, dat dan KClO4 gevormd wordt. dat de gevormde stof dus afhankelijk was van het voltage. Volgens jou dus niet Athmosphere1? Wanneer wordt er dan KClO3 en wanneer KClO4 gevormd als je constant 5,5 volt gebruikt? Hoe heb je dan invloed op wat er gevormd wordt?


ClO4 laat zich lastiger vormen dan ClO3 vanuit Cl . Dus eerst wordt er een groot deel ClO3 gevormd ,tot zo'n 80 % , en dan begint er steeds meer ClO4 te vormen. Om gelijk van Nacl naar NaClO4 te gaan is volgens mij niet echt mogelijk .

met te hoge spanningen belast de de electroden nog eens extra . Mijn voeding is trouwens een omgebouwde halogeen verlichtings transformator .
Link to comment

Ok, bedankt Athmosphere. Nu snap ik ten minste dat je niet per se bij de 7 volt hoeft te zitten voor KClO4.
@Dennisman-> het is wel mogelijk dat wanneer je het aantal A en V vermenigvuldigd niet op het aantal Watt uitkomt. Dit komt omdat de aangegeven A en V de waardes zijn die hij constant kan hebben. Het aantal Watt slaat soms op het piekvermogen dat hij kan leveren. Zo kun je berekenen wat hij constant kan leveren en wat hij voor korte tijd kan leveren.

Link to comment

Ga dan gelijk voor goud , voor natriumperchloraat dus . Waarom ? omdat het erg simpel om te zetten is tot kaliumperchloraat met kaliumchloride ( low salt uit de supermarkt) . De natrium zouten verwijdere nis ook niet erg moeilijk , KClO4 lost immers erg slecht op ,zeker in koud water . Geen last van gele vlamkleuring dus ,maar gewoon zuivere kaliumperchloraat , een verdomd goed bruikbare stof.

Link to comment

Als je het al eens gedaan hebt weet je wel dat het niet zo simpel is. Je moet minstens 2 keer herkristaliseren om alle natriumsporen te verwijderen. En van kokend water tot < 5 graden celcius in de vriezer, ben je zo een middag verder.

Voor gewone knallers is dat uiteraard niet nodig, maar wil je een propere vlamkleuring zal je echt een paar keer moeten herkristaliseren. Die paar % natriumchloraat maakt ALLES geel :angry:

Link to comment

Ik ben blij, net ff een pc voeding gekocht, 10 eu.
Moet hem wel nog ombouwen, maar lijkt me geen langer werkje als een half uurtje. :P

Ga morgen denk ik mijn elektrodes(grafiet) met lijnzaadolie proberen te beschermen tegen corrosie, wel 2 weken droogtijd :D , en kan wss niet te snel aangezien ze dan broos worden. :)

Hoop dat ik zo snel mogelijk een test kan doen, doe het eerst denk ik met gewone grafiet electrodes ter vergelijking, maar ik had geloof ik gehoord van stijntje dat die grafiet elektrodes maar een bepaald amperage kunnen doorlaten, aangezien ze zo smal zijn, klopt dat?, anders moet ik toch echt betere elektrodes gaan zoeken, want ik wil niet mijn cell 4 dagen laten draaien voor 10 gram Kclo3.... :angry:


Lttrz

Link to comment

Grafiet meot wel een aarig amperage doorlaten dacht ik, wel afhangende van de dikte. Maar het moet wel redelijk kunnen dacht ik. Er is wel een constante voor grafietelectrodes, zo kun je kijken hoeveel ohm het neemt en hoeveel je erdoor kan jagen.

En dat lijnolie principe snap ik niet helemaa, olie laat toch geen electriciteit door? En als je het lat drogen verdampt het toch weer gewoon?

Heeft iemand hier trouwens een methode hie je een zout moet coaten aan een metaal? Ik heb zelf een redelijke tijd gezocht, maar dat leidde tot niet zo gek veel.

Link to comment

Ik heb hem aangezet met grafiet elektroden, en er gebeurde geen reet..
Er kwamen minuscule belletjes bij de anode, maar verder niets.
Ik heb hem niet opgewarmt oid, en hij bleef dus koud.

Ik had nu maar één molex stekkertje van een 150w voeding gebruikt, dus misschien gewoon niet genoeg stroom.
Maar ik denk dat de cel teveel weerstand heeft.

Hoe zit het met grafiet zelf? Dat heeft toch ook weerstand? En een brede cel met 5cm tussen de elektroden werkt ook niet mee lijkt me.

En verder, is gewoon lood als anode geen optie? Het hoeft immers niet eeuwig mee te gaan.
Verontreiniging is geen probleem in mijn geval, ik wil het toch alleen gebruiken voor goedkoop H3 en andere non-vlamkleuring dingen. Voor vlamkleuringen gebruik ik lekker mijn échte KClO3. :angry: (Of binnenkort KClO4)

Link to comment

Amperage gaat omhoog zodra de weerstand minder wordt. Als de weerstand gelijk blijft kun je het amperage omhoog brengen door het voltage te verhogen. De weerstand is een verhouding. Als weerstand gelijk blijft en voltage 2 keer zo veel wordt zal amperage ook 2 keer zo veel zijn. Minder weerstand betekend meer Ampere per volt. Dus 4 ampere bij 5 volt ipv 1 ampere bijvoorbeeld.

Link to comment

Ok, nu snap ik het een beetje denk ik. :angry:

Wel chill de lijnzaadolie hoeft geeneens onder vacuum :) .

Alternatively to vacuum, electrodes can be left under the linseed oil solution for several days (this is done by some people), though vacuum is more effective.

Treatment of graphite with a dilute solution of linseed oil gives several advantages above treatment with pure linseed oil. First, dilute solution has better mobility and therefore penetrates faster. Second, the dilute solution foams less when vacuum is used.

Volgens die site kan de cathode zo een beetje bestaan uit elk geleidend materiaal.
Cathodes (general information)

Since cathode will be protected by negative pole, it is possible to use wide range of electrical current leading materials including metals. Preferable materials would be iron or copper, stainless steel would be an ideal choice.

Here, current density is not that important. The higher current density on cathode, the better it will be protected from corrosion, though this will also increase the resistance of the cell.




Lttrz

Link to comment
Als je het al eens gedaan hebt weet je wel dat het niet zo simpel is. Je moet minstens 2 keer herkristaliseren om alle natriumsporen te verwijderen. En van kokend water tot < 5 graden celcius in de vriezer, ben je zo een middag verder.


Ik heb het al meer dan eens gedaan. Herkristalliseren vind ik niet zo'n probeem eigenlijk ,zeker niet wanneer je gelijk een kilo maakt ,dan is het de moeite ook waard.

Waar het om draait dat je zo veel mogelijk stroom door je cel laat gaan , dit bepaald volledig de snelheid van het proces . De spanning moet zo laag mogelijk zijn . Die hoge stroom en lage spanning kan maar op één manier worden bereikt : de celweerstand moet zo laag mogelijk zijn .

Mijn voeding ( een ringkerntrafo ) heeft een spanning van ongeveer 5,5 volt ,dit zal wat terugzakken bij hoge belasting . De maximale stroom is ongeveer 30 ampère. De weerstand van het gehele circuit is dus maar +/- 0,18 Ohm !! Niet meetbaar met een gewone multimeter. Wat we wel kunnen meten is de spanningsval over de diverse onderdelen van het circuit. Die 5,5 volt wordt verdeelt over -de bekabeling , de gelijkrichter( in mijn geval ) ,de electroden , en het electrolyt .

Bij zo'n lage spanning en zo'n hoge stroom gaat de weerstand van je bedragding een zeer grote rol spelen, daarom heb ik zeer dikke dubbele kabels ( van die flexibele kabels waar je de accu van je auto mee aan je versterker verbind) die aan koperprofielen zijn bevestigd met bout en moer . De stukjes koper profiel zijn aan de electroden bevestigd . Ook alle verbindingen heb ik geprobeerd zo weerstandsvrij mogelijk te maken. Dit alles om zoveel mogelijk vermogen in de cel te ontwikkelen en niet in de rest van het circuit .

PC voedingen zijn op zich behoorlijk handig omdat je gelijk bv 5 volt gelijkspanning beschikbaar hebt en de stroom behoorlijk hoog mag oplopen . Ik had echter zelf geen pc voeding die de door mij gewenste stroom van minimaal 30 ampère kon leveren.

Heb het hele apparaat gisteren opgestart , hij staat nu ongeveer 30 uur aan . straks ga ik bekijken hoe ver de omzetting is . Alles staat buiten in de kou en dat scheelt veel .zo raakt de cel niet oververhit en kan er nog meer stroom lopen .
Link to comment

Ok, nog een vraagje, dennisman, ik heb nu mijn voeding uit elkaar gehaald en volgens mij klopt er iets niet...

Ik loop met jouw plaatjes te vergelijken, ik heb alle kabels behalve de rode en de zwarte weggeknipt, maar ik heb 6 rode kabels, en 14 zwarte :angry: (1 kleintje) , jij heb ongeveer een gelijk aantal kabels, mss 2 zwarte meer, wat klopt er niet bij mij?

Het is en standaard atx voeding 300 watt, met 20 pin moederboord connector.

Weet iemand of dit erg is?(het teveel aan zwarte kabels dus)



Lttrz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...