Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Ik ben eens even wat na gaan lezen en ben er achter gekomen dan Ti inderdaad niet zo geschikt is als anode dus nu ga ik hem gebruiken als kathode.
Ik heb de wolfram electroden op beide polen getest en ik heb de volt en amperes gemeten maar er stroomde echt niks van electriciteit door mijn oplossing. Ik heb daarom de moed opgegegeven en ik ben de wolframs terug gaan brengen naar de winkel. Ik kreeg gelukkig mijn geld terug!
Nou hoor ik van jullie dat ik eigenlijk veel beter een MMO anode kan gebruiken. Ik ben eens op zoek gegaan en nou heb ik een bron gevonden in Engeland. Die dingen zijn echter best prijzig. Maar ik denk dat ik het er maar voor over moet hebben. MMO zal de stroom ook wel beter geleiden als grafiet neem ik aan dus dan zal ik ook meer ampere krijgen in mijn cell, toch?

ps: 63,5 mm bij 15,24 mm geplatinaseerd plaatje kost een kleine 50 euro. Is dit de moeite waard? Of is mijn cell van 800 ml daar veel te groot voor?

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nou ik ben op zoek gegaan naar een MMO anode en had ook wat gevonden. Een bedrijf in UK verkoopt ze en ik vond de prijs ook nog wel mee vallen. Dus ik die dingen bestellen en toen ik bijna zover was lieten ze me de verzendkosten zien. Nou daar vielen me de schoenen van uit. Die verzendkosten waren nog duurder dan de anodes zelf!!!
Verder heb ik alleen nog wat bedrijven in India enz. gevonden maar daar zullen de verzendkosten niet goedkoper zijn denk ik:P
Het goeie nieuws is dat ik mijn chems vandaag binnen heb gekregen en al mijn 1e handmatige buiskruit heb gemaakt.

iemand die mij kan/wil helpen met mijn anode?

Link to comment

Mijn cel is nu aan't draaien en er loopt een dikke 3 ampere doorheen. Ik gebruik als koolstof anodes uit een 6 V batterij en als kathode gebruik ik TI.
Het valt mij op dat er aan de anode vele grotere belletjes ontstaan dan aan de kathode. Weet iemand of dit zo hoort of wat ik dan anders zou moeten doen?

Link to comment

Het zou best eens kunnen dat je ze verkeerd hebt aangesloten. In jou geval moet er aan het Ti juist grotere bellen ontstaan. Aan de kathode (min-pool) moeten veel bellen van H2 ontstaan. Aan de anode van koolstof kleine belletjes van Cl2 die beter oplossen als de temp hoger ligt, bij een graad of 60. 3 A is niet echt veel. Maar met zo'n oppervlak is dat ook niet zo heel raar. Als je meer A wil zul je een groter opppervlak meoten hebben of een andere anode. (zelfde als op chemixtry ;) )

Link to comment

Nee ik had de rode draadjes (+) aangesloten op de koolstof anodes en de zwarte draadjes (-) op de TI kathode. Toch kwamen er grote belletjes van de koolstof af. De anode en kathode zaten ongeveer 2 a 3 cm van elkaar af in een 800 ml pot. Ik gebruik een oude pc voeding (5 V, max. 25 A). Ik gebruikte een verzadigde natriumchloride oplossing. Het Amperage liep uiteidelijk op naar een kleine 6 A en te temperatuur steeg tot boven de 61 graden. Dit terwijl ik de cell voor de helft in een koudwaterbad had gezet. Ik heb eenmaal wat zoutzuur toegevoegd omdat de PH erg hoog was.
toen ik na 12 uurtjes weer even kwam kijken, was mijn hele electrolyt pikzwart en was er niet meer veel van mijn koolstofstaafjes over.

Iemand een idee hoe dit is gekomen? waarschijnlijk een te hoge temperatuur?

Link to comment

Koolstof (grafiet) is niet erg resistent in een agressief milieu zoals in een elektrolysecel. Dit zorgt voor aantasting van de elektroden, waardoor er kleine vlokjes van de elektroden afdwarrelen die je elektrolyt verontreinigen. Meestal is een koffiefilter voldoende om het er weer uit te krijgen.

Edit: Een hogere temperatuur en een hogere stroomsterkte zorgen overigens voor een snellere corrosie.

Link to comment

Het ligt eraan welke koolstofstaven je neem. De koolstof staven uit batterijen hebben een goed bindmiddel en zullen veel beter tegen het hypochloriet kunnen. Alleen als de temp hoog oploopt of als het voltage te hoog is zullen ze natuurlijk alsnog verpulveren. Een combinatie hiervan kan natuurlijk ook.

Link to comment

Wat vind je een lange electrolyse? en hoe hoog is dan efficiency 100%.

Bij mijn cel gaat het met de amp wel goed maar ik haal geen yield van 75 gr per 100ml en dat is zeker een goed resultaat.

Hou je nu ook de ph waarden en de temp. goed onder controle,maar het mag wel gezegt worden ATMOSPHERE de Chloraat koning!!

Link to comment
  • 4 weeks later...

Sinds kort heb ik een 4-tal staafjes MMO die ik gebruik in mijn electrolyse als anode. Als kathode gebruik ik TI. In mijn cell van 800 ml heb ik ongeveer 300 gram NACl opgelost.
Toen ik hem aanzette, stroomde er ongeveer 7 A doorheen en de electrolyt werd ongeveer 80 graden. Dit bleef ongeveer 4 dagen hetzelfde, totdat ik vandaag thuis kwam. Ik hoorde het ventilatortje niet meer hard draaien en ik meette nog maar 0.2 A.
Ik heb de voeding getest en daar lag het niet aan. Ook gepobeerd om de + eens op de Ti aan te sluiten en de - op de MMO en toen begon het gewoon flink te bruisen. Mijn MMO anodes lijken gewoon geen stroom meer te geleiden!
Iemand een idee hoe dat kan?

Link to comment

Nou op Chemixtry zei Woelen dat het met de werking van een diode te maken heeft. Nogal ingewikkeld, maar dit kan alleen als de anode geoxideerd wordt. Voor de rest de stroomkring nakijken en niet aan je anode gaan schuren of krabben.

Link to comment

80 graden! Dat is erg hoog.
Ik kan mij herrineren dat MMO anodes dat niet zo leuk vinden.
Je moet ze volgens mij rond de 45 graden houden.
Probeer eens een andere voeding, als dat niet werkt weet ik niet of je anodes nog goed zijn.
Succes.

Youri

Link to comment

Ik vind het inderdaad wel raar dat je met 7A al 80 graden haalt. Ik haalde toen met 19A de 70 graden. ik denk dat je je cel een andere vorm moet geven. Iets in de vorm van een langwerpig glas. Een lange pot of zo. Dan koelt ie wat beter.

Link to comment

Kopie van een tekst eerder in dit topic(Dennisman):

Voor de koeling staat de cel in een emmer met water en blijft mooi rond de 40 gr.
Ti MMO anodes/kathode kunnen slecht tegen een te hoge temp, ik had zelf al problemen met de kathode kromtrekken en dat soort narigheid gelukkig aan de anode niets te zien dus de temp ook zo laag mogelijk houden.

Ik had nog effe wat informatie gevraagt over Ti MMO anodes
( max amp per 100cm2 bedraagt 600 amp.
( max Voltage 10V daar boven gaat de coating snel kapot.

Link to comment

Oeps, dan zullen ze inderdaad wel kapot zijn door de te hoge temperatuur! En ik maar denken dat ik er genoeg over had gelezen:P.

hahahaha zo wordt het wel een dure hobby maarja dat mag ook wel!!! Ik vind het nog altijd super leuk om te doen dus ik laat me niet kleinmaken!!:)

Gelukkig kom ik al een heel eind met jullie goede raad en ik zal zo snel mogelijk verder gaan, maar dan met een nieuwe anode:P

Link to comment

Nou ik weet niet of dat door de temp komt hoor. Bij mij zijn ze ook wel eens tegen de 85 graden gelopen voor een paar uur. Daarna proberen te koelen en toen werd het meestal 60 tot 70 graden. Ik denk dat zo'n coating 100 graden toch wel aan zou meoten kunnen? Lijkt me raar dat ie er dna opeens vanaf gaat. En dan nog, dan zou je moeten zien dat de coating eraf is, want daaronder zit Titanium. Probeer dat wat Woelen zei maar eens met de polen andersom zetten om te kijken of er diodevorming is. Als ie het dan wel doet kan het best dat hij heeft. Voor de rest heb ik nog nooit van problemen met MMO anodes gehoord.

Link to comment

Het is ook niet zo dat de coating er direct afvalt ,maar het slijt dan gewoon een stuk sneller wat dus zonde en niet nodig is.

Ik denk dat het probleem gewoon je voeding is, gewoon een nieuwe pakken.

Dennisman is op dit moment bezig met het zelf coaten van Ti met div. metaal waaronder lood,koper,tin.antimoon oxides.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb het ompolen geprobeerd maar het mocht niet baten helaas! Ik heb inmiddels al een nieuwe anode.
Nu het volgende:

Ik ben begonnen met 800 ml KCL oplossing met een concentratie van 340 g/l. Mijn anode is van MMO en mijn kathode is van RVS. Deze staan ongeveer 4 cm uit elkaar en als stroombron gebruik ik een omgebouwde PC voeding van max. 24 A. en de 5 V.
om terugreductie te voorkomen heb ik een paar mespuntjes natriumbicarbonaat toegevoegd.
De cell is nu al 15 uur aan't draaien en er loopt zo'n dikke 6 A doorheen. Ik had hem in een koudwaterbad gezet, maar omdat hij maar net 30 graden haalde heb ik een hoop water uit dat bad gehaald omdat hij wel wat warmer mag worden. Het valt me op dat er al een laagje kristallen zijn neergeslagen en ik veronderstel dat dit KClO3 is (dit hoop ik tenminste).
Wat mij opvalt en wat ik niet helemaal vertrouw is dat er aan de anode een dikke witte poreuse laag van het een of anders is gaan zitten. Het lijkt wel kalk ofso.
Zal dit aan de natriumbicarbonaat liggen?

Is het de bedoeling dat die neerslag van kristallen steeds meer gaat worden?

Link to comment

Je cel geeft een hoger rendement als je elektrolyt licht zuur is. (pH tussen 5 en 6) Wat de witte prut op je eletroden is kan ik niet zomaar even zeggen. Ik denk dat het een carbonaat van een metaal uit je MMO elektrode is of een of andere hydroxide. De laag kristallen op de bodem is normaal, chloraten lossen erg slecht op in vergelijking tot chlorides.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...