Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

FF een update;

Cell staat nu 2,5 uur aan, momenteel nog met 5 Wolfraam elektroden aan elke pool.

Zie mooie bubbeltjes op de elektroden, nog geen enkele vorm van corrosie zichtbaar(wat met RVS niet zo was).

Ik heb de cell ook verkleint en maar met 200ml KCL oplossing gevuld, staat nu onder verwarming aan, rond de 50 graden.

Ik zal hem tot morgen middag laten draaien...

You will hear from me...



Lttrz

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sorry geen flauw idee, geen ampere meter...

De elektroden zijn 1,6mm, maar ik weet niet of dat slaat op de omtrek of de diameter ofzo, maarja er zitten 5 aan elke kant.

Ik ga er volgende week als dit goed uitpakt, nog 20 bestellen, van 2,4mm :( .

Dus als ik niet aan een grote elektroden kan komen, gebruik ik gewoon heel veel kleintjes :P , tenminste dat is mijn redenering, en die dingen zijn overigens nog en eens zo duur als ik dacht....



Lttrz

Link to comment

Als het goed is ontstaat er aan de kathode een dikke witte stroom bellen en aan de anode veel minder en zeer kleine bellen, afhankelijk van het aantal amp wat er doorheen stroomt natuurlijk.

In mijn cel krijg je gewoon een werveling van bubbels van de bodem tot het water oppvlak.

Maar het zal zeker mooi zijn als het goed werkt met die wolfraam elektroden, je hebt ze btw ook van 3,2 mm
dat scheelt misschien ook nog wel iets.

Link to comment

Nu je het zegt, ik heb echt een soort van werveling in de cell, niet alleen belletjes, maar ook kristalletjes, en het gaat redelijk snel, zie het als een mini tornado in water...(het gaat meer van boven naar beneden, maar ik noem het een werveling..)

Echt vet, normaal kreeg ik dit nooit in me cell :( , of ik heb er nooit op gelet dat kan natuurlijk ook....

Ik weet nu niet hoe lang die al aan staat, zal zo'n 7 uur zijn ofzo, maar nog geen enige vorm van corrosie zichtbaar, of enige verkleuring van elektrolyt, de cell staat nu op 65 graden celcius en ik zal hem tot morgen ochtend laten draaien. :P

Dus voor nu is wolfraam nog een aanrader, maar zal morgen ff het eindproduct moeten testen.....




Lttrz

Link to comment

Ik heb mijn cel ruim drie dagen aan staan en nu word de gas stroom aan de kathode een stuk minder zeker wel de helft dus er loopt steeds minder stroom doorheen, misschien is nu het grootste deel omgezet naar NaClO3 en begint de omzetting naar NaClO4.

@Atmosphere: zou het nu nog noodzakelijk zijn om door te gaan met NaCl toe te voegen.
Ik heb nu z'n 1,5 kg NaCl in mijn cel opgelost (3liter)

Link to comment

Ok, ik heb de cell uitgezet, maar er is niet zoveel neergeslagen, vooral omdat ik maar weinig KCL gebruikt heb.

Nu is mijn vraag, kan ik er nu stel weer 30 -50 gram KCL bijgooien, en hem weer tot morgen middag laten draaien???

Anders laat ik hem nu ff afkoelen, en kijk ik of er meer neerslaat, en dan zet ik weer een nieuwe aan....

En trouwens de elektroden zien er nog zo goed als nieuw uit :( .


Lttrz

Link to comment

Ik heb vanmiddag het elektrolyt gefilterd, nadat het in de vriezer stond, en het filtraat is nu aan het drogen.

Ik haalde er maar een armzalig hoopje vanaf, dus ik heb de elektrolyt hergebruikt, en nu zo'n 80 gram KCL erbij gedaan. :( (200ml cell)

Dus eigenlijk teveel, maarja heb het onder verhitten min of meer opgelost gekregen.

Maar dennisman, ik zie nu ook die wervelingen, maar het neemt de KCL mee naar de top van de waterlijn, en het blijft daar een beetje hangen, heb jij dat ook???

Als ik een paar keer op de cell tik valt alles weer naar beneden, maar dan word het weer naar boven genomen :P , of ik krijg in het midden van de cell een soort van laag, echt vaag, maar alles blijft bewegen in de cell.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd...

De elektroden houden het overigens nog steeds goed. ;)




Lttrz

Link to comment

Eigenlijk filtreer ik het nooit ,die laag die op de bodem licht dat zijn kristallen van ongeveer 0,5 cm en met rustig afgieten blijven die gewoon liggen en de vriezer gebruik ik ook niet als het elektrolyt een paar graden afkoelt zie je de in het licht violet kleurende kristallen naar de bodem zakken.

Volgens mij is het ook zo hoe sneller je koelt des te kleiner de kristallen wat dus niet echt gemakkelijk is met afgieten.

Zijn dat van die witte vlokken? Dat heb ik ook als je de cel net aanzet, maar dat verdwijnt wel naar een verloop van tijd.

Hoe diep heb je de elektroden in de cel hangen ik neem aan tot bijna op de bodem.

Ik zal ook effe een update geven van mijn cel met een paar foto's.








Dit is dus mijn nieuwe lab voeding alles netjes af te lezen met voltage en ampere en ook af te stellen.

Ook nog een foto van KClO3 kristal die ruit vorm en misschien ook een KClO4 kristal maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Link to comment

Ik zou het niet durfen zeggen hoeveel Volt wolfraam aan kan, maar ik zal er toch niet meer op zetten als 5 a 6 Volt, en volgens mij is het ook zo hoe meer Volt hoe slechter het voor je elektroden is.

En vanaf 3 Volt begint er al chloraat te oxideren,ik zal het Voltage zo laag mogelijk houden.

Alleen als er KClO4 begint te vormen zal de amp. zakken, wat je dan kunt doen met een regelbare voeding er iets meer Volt op te zetten waardoor de amp. ook weer om hoog gaat.

Link to comment

Dus jij wil zeggen dat wolfraam electroden eigenlijk de holy grail zijn, waar platina electroden wegvliegen door overbelasting blijft wolfraam lekker z'n gangetje gaan...

Ik ga wel zo'n setje kopen, ik zat te denken aan die van 2mm dik, dat leek mij wel fijn, of is de dunste gewoon het beste?

Link to comment

Die wolfraam elektroden houden het nog goed, staat nu weer aan sinds gister middag en ik laat hem tot morgen middag aan staan.

Maar dennisman ik heb helemaal niet van zulke soort kristallen :( , ik heb gewoon iets wat er gewoon uitziet als KCL, echt vaag...

Maarja ik zal morgen kijken of het iets is.



Lttrz

Link to comment
Bij wolfraam elektroden maakt de spanning niet uit. De gloeidraad van een lamp is ook van wolfraam, en daar staat 230V op. 13.8V moet dus makkelijk gaan. De elektroden zullen er bij zo'n laag voltage niet veel van lijden.


In een gloeilamp bevind zich een inerte atmosfeer. Dat kun je van de omstandigheden in een cel zoals we hier bespreken niet zeggen !


Ik heb net een nieuwe voeding gekocht, nouja ik moet hem nog ophalen. Maar die levert gestabiliseert 14A bij een voltage van 13.8 volt. In ieder geval, dat is een flinke stroom. Nou vroeg ik me af wat die wolfraam electronden konden hebben aan stroom? Of is dat bijna oneindig.


Dat is volledig afhankelijk van de inwendige weerstand van zo'n electrode ,deze zal bij een hoog ampèrage zorgen voor steeds meer warmte ontwikkeling en dus verlies aan vermogen.

Nu moet je er nog voor zorgen dat die 14 A ook echt gaat lopen, lijkt me lastig met die spanning.


Bij wolfraam elektroden maakt de spanning niet uit. De gloeidraad van een lamp is ook van wolfraam, en daar staat 230V op. 13.8V moet dus makkelijk gaan. De elektroden zullen er bij zo'n laag voltage niet veel van lijden.


Je vergeet één ding en dat is het enorme vermogens verlies bij een spanning die veel hoger is dan een volt of 5 .

Voor het ontwikkelde vermogen in je cel geldt gewoon P=U×I
Hierbij willen we de spanning zo laag mogelijk houden.

Cel A : U=5 V I= 20 A vermogen is 100 watt

Cel B : U=20 V I=20 A vermogen is 400 watt

Cel B producert niet meer chloraat /perchloraat dan cel A !!
Link to comment

Ik wilde ook niet zeggen dat de elektrolyse makkelijk uit te voeren is met 13.8V, enkel dat de elektroden er niets van lijden. Ik zelf doe het ook altijd met 5V, wat altijd verstandiger is dan een veel hogere spanning. Echter gebruik ik nog steeds dikke grafiet staven. Maar naar aanleiding van de dingen die pepcore laat weten, lijkt het me verstandig om binnenkort ook maar eens wat wolfraam elektroden te halen.

Link to comment

Ok ik weet nu wat er mis was, en heb wat aanpassingen gemaakt, ik heb 7 kabels weggehaald van de min pool.

In de batch die ik net gefiltreerd heb had ik wel kristallen, maar ik weet echt niet wat het was wat ik gemaakt had.

Ik zat volgens mij helemaal op het verkeerde voltage :P , ik heb eens goed naar de printplaat gekeken, en wat aanpassingen gedaan, en ik zit nu op een gelijk aantal kabels ;) (plus en min), nou maar hopen dat het werkt.

Ik weet echt niet wat ik nou het hele weekend heb lopen maken :( , het zijn echt kristallen, maar het doet bijna niks als ik het met suiker vermeng en aansteek, ja het brandt lichtjes, maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Dus nu laat ik hem weer tot morgen draaien, en ik hoop dat het nu werkt...





Lttrz

Link to comment

0,8cm :P , best groot...

Ik heb er aan elke pool 5 van 1,6mm, dus ik zit ongeveer op hetzelfde.

Ze zijn in ieder geval echt een aanrader, mijne zijn nu nog als nieuw, na 4 dagen achter elkaar draaien...

EDIT: volgens mij hebben me aanpassingen goed uitgepakt, ik zie mooie kristallen op de bodem, iets wat ik eerst niet had zonder de cell eerst half in te vriezen ;)., en het lijken meer op de KCLO4 kristallen dan de KCLO3. :(
nou maar hopen dat het werkt...



Lttrz

Link to comment

Mijn cel draait nu op een accu lader (6 volt 6A max).
Op het begin waren me staven beetje donker / groen achtig, nu is het bij de - pool helenmaal mooi zilver geworden. Op het begin had ik er warm water in gedaan met losalt. Toen ik hem net aanzetten gaf de lader +/- 5A aan, mooi dacht ik.. Maar toen is langzaam de groen achtigen kleur er af gegaan en nu loopt er niet meer dan 1A... :( Iemand idee hoe dit komt... Ik heb de cell nu op de verwarming gezet zodat hij nog net een beetje warmer wordt..

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...