Jump to content
PyroForum.nl

Zuurkast Bouwen.

mr.stijntje

Recommended Posts

Posted

Hallo,
Op aanvraag van RSDZ, een topic over Zuurkasten. :D

Ik ben momenteel bezig met een ontwerp voor een zuurkast/labotje, en dat wil ik best met jullie delen! B)

Dat is het globale idee, snel gekloddert met Rhino.
IRL Wordt hij wat hoger, zodat ik onder het afdakje kan staan.

Het idee is om een zuurkast te hebben die tegelijk een klein laboratorium is. Ik kwam laatst op het idee toen ik buiten H2SO4 aan het indampen was en het begon te regenen. :lol:

De Afmetingen:
- Een meter breed,
- Minstends 1.80 hoog op het laagste punt van het (schuine) afdakje,
- Andere kant minstends 2m hoog,
- Tafel van 60cm diep en 80cm hoog.
- Nog 40cm sta-ruimte vóór de tafel,
(Dus de zijwand is ook 1m breed)
- En dan nog 20cm overhangend dak,

De Afzuiging:
Ik heb nog ergens een oude afzuigkap (dacht ik) en anders zoek ik er een bij 2dehands/afvalstort.
Als je een beetje Afzuigkap hebt zit er ook verlichting in.
De buis gaat door het dak en word omhoog geleid langs het huis omhoog.

De Afsluiting:
Ben ik nog niet zeker over. Glas lijkt me het mooiste, maar dat is duur en niet te bewerken, Plexiglas is ook duur, maar wel makkelijker handelbaar. Om het te openen & sluiten maak ik een soort rails denk ik die de ene (plexi)glasplaat achter de ander schuift.
Alle naden natuurlijk aflsuiten met siliconenkit.

De Afwerking:
Ik wil graag al het hout lakken, en zorgen dat het waterbestendig is.
(daarvoor kan ik ook geïnpregneerd hout nemen natuurlijk.)

En een tafel met aardewerken oppervlak dat tegen zuren bestand is. Dit ga ik doen met tegeltjes denk ik, dat is het simpelste. Niet vergeten een opstaande rand te maken, voor als er zuren gemorst worden.

Het Dak:
Golfplaat, simpel, goedkoop, en sterk. Dit kun je zo bij de afvalstort wegkapen, en kost je geen cent.
Met een decoupeerzaag maak ik er dan een rond gat in voor de buis van de afzuiging.

Dat is zo'n beetje wat ik al heb, ik hoop het in de loop van dit schooljaar te kunnen realiseren.
Maar aangezien het hele gebeuren ook wat geld en tijd gaat kosten zal het nog even duren.

Alle reacties zijn welkom,
Stijn

Posted

Zou je als deur niet een goedkope douchkabine kunnen nemen?
Dat kan ook schuiven je kan er een dak op maken en als je er buiten staat kan je een oogje in het zeil houden, omdat het in de meeste gevallen groten deels doorzichtig is! Het is bestand tegen water(weersomstandigheden), kan een flinke klap houden/verwerken, tenminste toen ik uitgleed wel :lol:.

Alleen je zou dan genoodzaakt zijn om hen in een hoek te zetten en ik denk niet dat je ouders het mooi zouden vinden staan in hun tuin. mocht je überhaubt nog thuis wonen.

Posted

Klinkt interessant, en te doen. Ik denk dat ik me een keertje ook een zuurkast ga bouwen, in de schuur, ik wilde me daar zoiezo een bureau gaan maken aan de wand zodat ik geen oude tuintafel hoef te gebruiken, (eigenlijk zou ik er nog een schuurtje bij moeten hebben speciaal als laboratoriumpje :lol: ), hoe enzo dat zie ik dan wel.

Posted

En wat te denken voor ondergrond? Want hout, plastic e.d. kun je niet gebruiken. Wat dachten jullie van asbest, niet het schoonste, maar chemisch bijna onverwoestbaar. En simpeler dan tegels denk ik.

Nog een dingetje. Stel er komt HCl-gas, HNO3 damp, H2SO4 damp, NO2 gas, of een ander corrosief gas, dan gaat je afzuigkap aardig naar de kloten denk ik...Of iig wordt het aangetast.

En nog een risico, wat als je een 20 ml NG explosie krijgt in je zuurkast. Houdt het plexiglas het dan, of heb je een grootschalige fragmentbom? Want anders moet het meest dunne glas worden gebruikt, zodat er zo min mogelijk glas bij vrijkomt bij een explosie.

Posted
En wat te denken voor ondergrond? Want hout, plastic e.d. kun je niet gebruiken. Wat dachten jullie van asbest, niet het schoonste, maar chemisch bijna onverwoestbaar. En simpeler dan tegels denk ik.

Tegeltjes leggen vind ik geen probleem, en op school liggen er in de zuurkast ook tegeltjes, daar heb ik dat idee vandaan.
Nog een dingetje. Stel er komt HCl-gas, HNO3 damp, H2SO4 damp, NO2 gas, of een ander corrosief gas, dan gaat je afzuigkap aardig naar de kloten denk ik...Of iig wordt het aangetast.

Ik zal kijken waar die van gemaakt is, en anders moet ik iets anders verzinnen.
En nog een risico, wat als je een 20 ml NG explosie krijgt in je zuurkast. Houdt het plexiglas het dan, of heb je een grootschalige fragmentbom? Want anders moet het meest dunne glas worden gebruikt, zodat er zo min mogelijk glas bij vrijkomt bij een explosie.

20ml NitroGlycerine komt er bij mij niet in hoor, Stijn werkt klein. Voor grote det's is in mijn omgeving toch geen veilige plek.

En zo'n explosie is altijd gevaarlijk, glas of geen glas.
Zoals altijd, gewoon uitkijken. Ik doe alleen aan HE's als ik mijn kop erbij heb, en denk na bij alles wat ik doe.

Verder vind ik een douchekabine een vreemd idee, en ik snap het ook niet helemaal.
en ik denk niet dat je ouders het mooi zouden vinden staan in hun tuin. mocht je überhaubt nog thuis wonen.
Ja ik woon nog thuis, en mijn ouders vinden het (met overleg) wel okee als er een klein lab in de tuin gebouwd wordt, er zijn wel lege plekken in de tuin waar hij past.
Posted
Stijn werkt klein.

Prachtig motto XD.

Ik zou nooit durven een zuurtkast te bouwen, ik ben niet zo practisch aangelegd
en alleen al het idee dat ik zou moeten vertrouwen op een zelfgemaakte bouwdoos
doet mij in m'n broek poepen. Tja, misschien dan maar wat minder experimenten
maar een misplaats gevoel van vertrouwen kan gevaarlijk zijn!

Veel geluk met je project!
Posted

Is het mogelijk om een afzuiging te maken die een beetje als een waterstraalpomp werkt
(zodat je motor niet aangetast wordt)
...of gaat dat niet lukken?
(te moeilijk, ventilator te zwak, oid)

Posted

Het punt is dat het geen water is maar lucht. Dan is de zuiging een stuk kleiner. Dus ik denk dat dat niet gaat lukken. Je moet ook nog een goed middel vinden om het raam open en dicht te schuiven, want een normaal schuifscharnier zal niet werken. Als je dat wil gebruiken moet je al pinnen aan de zijkant monteren om het raam vast te zetten.

Posted
Ik heb zelf ook zitten denken om een zuurkastje te maken, al is het maar een kleine. Formaat van zo'n kleine zand straalkabine.. Mijn planning was glas van voren een stuk keramiek of marmer als bodem en zijkanten met tegeltjes maken.

Voor de afzuiging had een vriend mij een hind gegeven. Als je nu een zware ventilator kan krijgen, dus zo'n slakkenhuis ding. en een buis langs je zuurkast af laat lopen. Dan 2 buisjes in je zuurkast die naar die buis lopen maar schuin er naar toe, theoretish gezien zouw hij dan lucht aan moeten zuigen door die buisjes.

Ik krijg een idee dat niemand mij snapt dus ik ga het tekenen.

*EDIT* Hier dan de tekening, het prinsiepe werkt het zelfde als een verspuit of paintbrush. Maar aangezien er een heel aantal van jullie wel op school hebben gezeten zullen jullie het wel snappen.

Denk je niet dat je dit ook zou kunnen doen met een gewone sterke ventilator, als je de buis op dat punt verbreed?
Posted

Nee, volgens mij niet. Dan gaan die corrosieve gassen langs de plastic bladen van de ventilator. Ik weet of die dat aankunnen. Het kan wel, maar dan moet je een ventilator hebben met metalen bladen.

Posted

Dude, nou juist geen metaal :lol:

Komt er een salpeterzure damp of HCl gas tegen aan en je hebt ijzernitraat of ijzerchloride ipv mooi staal. Plastic is beter bestand tegen zulke dingen dan metaal. Maar volgens SP's tekening komt de damp ook niet tegen de fan aan.

Posted

Ja, maar wij hadden het over jouw idee. :lol:

Denk je niet dat je dit ook zou kunnen doen met een gewone sterke ventilator, als je de buis op dat punt verbreed?
Posted
Maar soulpredators manier is toch zo dat de gassen niet in aanraking komen met de fan :lol:

Hieronder staat mijn quote...

Dude, nou juist geen metaal dry.gif

Komt er een salpeterzure damp of HCl gas tegen aan en je hebt ijzernitraat of ijzerchloride ipv mooi staal. Plastic is beter bestand tegen zulke dingen dan metaal. Maar volgens SP's tekening komt de damp ook niet tegen de fan aan.

Daar stond ook al dat de gassen niet tegen de fan aan komen. :D B)
Posted
Ja, maar wij hadden het over jouw idee. B)

In die reply van mij stond de quote met SoulPredators idee, en ik vraag dus of je het in dat idee dan ook gewoon met een normale ventilator kan doen :lol:

Maarja, ik ben het wel eens met SoulPredator, viscomachine en metalgrinder gaan voor.
  • 2 weeks later...
Posted

Dit kwam ik tegen in mijn dagelijkse internet-zoektocht: B)

klik
Is Lexan-zooi, wat o.a. ook wordt gebruikt bij Mythbusters als veiligheidsscherm...
(kan handig zijn om in een zuurkast te gebruiken voor de voorkant, en dan de zijkant van iets minder sterk spul)

Posted

Onbreekbaar he? Laat me ze eens op andere gedachten brengen door een explosie van mijn net gemaakte nitroglycol. B) Verder weet ik niet of het goed is, evenals plexiglas. Misschien krijge je zo'n thinner-plastic of HF-glas effect, allemaal barstjes. Hangt er vanaf waar je het voor gaat gebruiken he.

Posted

In 1 aflevering van mythbusters probeerden ze of dat scherm echt ook kogelvrij was (Jamie had dat een keer gezegd in een aflevering) en het bleek toen dat een kogel er makkelijk doorheen kon, ik weet alleen niet wat de dikte van hun platen waren.

• 2 weeks later...
Guest C2CuF6O6S2
Posted

Lekker veilig denk je achter kogel vrij glas te staan blijkt het helemaal niet vogel vrij te zijn. B)

Posted

Elk glas is kogelvrij! Net als elk vest trouwens. Een ruit waar kogels inzitten kijk je zo moeilijk doorheen. Kogelwerend glas zou nog kunnen.

...helemaal niet vogel vrij te zijn.
Vogels in je ruit??

Gr33tZ
Posted

Is dat niet erg moeilijk doen? In het algemeen word een kogelwerend vest gewoon kogelvrij vest genoemd.
ko·gel·vrij (bn.)
1 tegen kogels bestand
(van dale online B) )

Groeten

Edit:
Nou ga jij ook al moeilijk doen morpheus :P
Maargoed, iedereen snapt waar het overgaat, en nu weer ontopic inderdaad ;)

Posted

Eigenlijk is niks "kogelvrij" want ook het kogelwerende glas gaat kapot als je er maar lang genoeg op schiet...
(vandaar ook dat "kogelwerend" de juiste term is ;))

en dit begin offTopic te gaan... B)

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...