Jump to content
PyroForum.nl

Crossette tools


Duvel

Recommended Posts

Hey iedereen..

Op de site van Creagan zag ik hoe Crossettes worden gemaakt en de uitwerking ervan, en ik was verkocht..
Ik wilde ze ook maken, maar je hebt er speciale tools voor nodig.. :?
Dus: naar de draaibank dan maar.
Daaruit heb ik de volgende tool kunnen krijgen:


Andere view:


Wat vinden jullie ervan, en heeft een van jullie al ervaringen met Crossettes maken..?

Kevin

PS: Thanxx Matthijs

Link to comment
Guest wolkje

Ja weet ik ze zijn erg mooi hoor.

Moet helaas wachten tot de vakantie om is tot ik een draaibank ter beschikking heb. :)

Link to comment
  • 1 year later...

Voor een 6" zou ik toch al snel aan minimaal 3/4" crossettes gaan denken. Ietsje groter kan denk ik ook wel.

Het klopt dat crossettes een holte in de vorm van een vierpuntige ster hebben. Wat Duvel gemaakt heeft heet geloof ik een mandarine. Bij een crossette hoort het geval in vieren te splitsen (hence the name), bij een mandarine maakt het niet zo veel uit.

Ik ga even PM-men vanavond :huh: .

Link to comment

Ja dat klopt ook ener, ik heb ook geprobeerd met die tool die ik heb gemaakt, maar werkt niet goed (onvoorspelbare breaks), dus ik ga dit jaar proberen een tool te maken die inderdaad in de richting van jou prachtige tekening komt. :huh:

Link to comment

Speculatie: Pas op dat je genoeg ruimte naast het kruis overhoudt. Anders wordt je crosette misschien te zwak, en breekt hij al bij de lift. Het lijkt me dat het kruis (voor een goede break) niet zo groot hoeft te zijn als op die tekening.

(Dit is alleen een vermoeden, ik heb zelf geen ervaring met crosettes.)

Link to comment

Ik denk áls je zo'n grote 'ster' (burst-chamber) in het midden gebruikt, dat de lift 'm niet kapot zal schieten, hij wordt toch goed afgedekt.
Het gedeelte rond die break wordt afgedekt met kraftpapier om een goede break te garanderen. Natuurlijk niet te goed afdekken, anders breakt ie niet mooi in vieren.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Richard

Is er iemand in bezit van een crossette tool? Ik in ieder geval niet en ben ook niet van plan deze te kopen. Ik ben namelijk in staat er zelf één te maken.

Wat ik graag zou willen weten zijn de verhoudingen of maten ten opzichte van elkaar. Geen schattingen, dat kan ik namelijk zelf ook wel. Duidelijke foto's van de ster mag ook wel, ik heb er enkele gevonden maar daaruit kan ik geen goede schattingen maken vanwege het aanzicht (kijkhoek).

Ik had vandaag eens gekeken naar een freesbank die ik tot mijn beschikking heb en kwam erachter dat deze voldoende instellingen heeft om ook die flauwe hoek (taps toelopende ster) te maken. Deze flauwe hoek zorgt ervoor dat ster zich gemakkelijk losmaakt van de crossette pomp. Het lijkt vrij simpel, maar als je hem moet maken valt het toch nog vies tegen. Eerst draaien dan in de freesbank, onder de juiste hoek instellen vier keer verdraaien met 90 graden....

Anyway ik heb even snel een 3D schets gemaakt, deze is verhoudingsgewijs dus nog niet goed en de flauwe hoek mag nog wel wat scherper. Het verloop is nu minimaal.

post-5-1202852294_thumb.jpg

Het gaat hier puur om die ster, de rest van het pompje stelt niet veel voor. Die teken ik er eerdaags wel bij en post ik dan wel.

Link to comment

Ik ben niet erg creatief, maar volgens mijn gelezen theoriën moet het ongeveer zo zijn:



Als je dus een 3" crossette maakt, dan is de kamer voor de burstcharge in het midden van de crossette maximaal 0,75". Hou er inderdaad rekening mee dat het taps moet toelopen.
Als je dus daadwerkelijk een 3" crossette maakt, kan er veel flash poeder in de kamer, dus hoeft 'ie niet zo groot te zijn (bij de 3" is dat 1/4 van de buiten diameter).
Maar als je ze kleiner maakt wordt het toch wat anders, voor een 1,25" crossette heb je een kamer nodig van ongeveer 0,5".

De diepte? Dat is ongeveer de helft van de totale comeet.

Tip: kijk even op Dan William's site.

Edited by Duvel
Link to comment
  • 3 weeks later...

Dat gaat slechts deels werken. Je krijgt zo onregelmatig grote stukjes star als de lading in de crossette af gaat, waardoor je effect deels verloren gaat. Daarbij is een stervorm veel makkelijker in stukjes te blazen dan een vierkant, omdat de hoekjes relatief zwakker zijn. Hierdoor krijg je een nettere verdeling van de vier stukjes (symetrisch).

Link to comment

Ik denk dat het wel werkt, maar dat je beter af bent met een orgineel.
Als de burst-lading afgaat, ontstaan er 4 nieuwe stars, als je deze met een stervormige tool maakt, hebben deze meer oppervlak dan met een vierkante tool.
Een gebogen lijn heeft altijd nog een grotere lengte dan een rechte lijn (die vanuit dezelfde punten begint)

Link to comment

Ik zat er ook over te denken om te gaan experimenteren mbv een vierkantevorm.
Crossette stars/cometen zijn toch een van mijn favorieten om te zien.

Hoe wordt eigenlijk voorkomen dat de Crossette aan "de verkeerde kant" begint te ontbranden ?
Wordt er een huls omheengeplaatst ?

Is alleen flash geschikt als "burst charge" om de Crossette te breken ?

Link to comment

Dat licht er aan wat voor crossette je gaat maken. Je hebt crossetes die eerst een enkele tail geven en dan pas uit elkaar springen. Bij deze crossettes zit de burst charge helemaal in het midden.
Ik denk dat als je vanaf de buitenkant al gelijk je flash lading hebt, Dat je crossette geen vertraging hebt en dan gelijk splitst.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment

Voor degenen die nog niet helemaal begrijpen hoe een crosette nou precies gemaakt wordt, hier mijn uitleg.



Dit is een lengtedoorsnede van een crosette. De burstruimte is stervormig, maar dat is hier niet te zien. Het feit dat de burst ruimte taps toeloopt heb ik achterwege gelaten in de tekening, maar dat doet hij dus wel.

Als eerste wordt de crosette gepumped. Deze star met stervormig gat erin moet dan drogen. Wanneer deze droog is wordt de burstruimte gevuld met flash. Dark flash wordt veel gebruikt hier, om bij de break een grote lichtflits te voorkomen. Hierna wordt dit afgedekt met een kartonnetje ter grootte van de crosette zelf.

Nu wordt de crosette (met lijm!) in kraftpapier gerold. Dit wordt aan de bovenkant ingeknipt, en op de diafragma-manier over het schijfje karton heen dichtgevouwen. (En uiteraard gelijmd)

Dark Flash #2:
50 Kalium(per)chloraat
31 Aluminium (Dark)
25 Antimoontrisulfide (Dark, geen needle.)

Origineel is met kaliumchloraat. Misschien moet je met perchloraat het percentage herberekenen, om dezelfde hoeveelheid zuurstof te krijgen.

Iemand op/aanmerkingen?
gr,
Stijn

Link to comment

Als je een echte ''old skool'' crosette wilt hebben moet je toch denk ik voor de Kaliumchloraat variant gaan, omdat dit echt dark is. Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik niet zo hou van gevoelige flash poeders.

Ik ga er binnekort een paar maken, maar dan zonder tool en een iets groter formaat. Ik pump gewoon een 1'' komeet denk ik, hier boor ik een gat in, flash erin, kartonnetje erop en papier er omheen. Break zal niet erg mooi worden, maar het gaat er meer om om met het principe vertrouwt te raken. Waarschijnlijk ook nog wat testen met verschillende flash poeders als break lading.
Persoonlijk pak ik gewoon wat gom-tape, is altijd makkelijk ;) .

Heeft er iemand een goede compo voor een crosette compo die mooi wit is, het liefst ook met een witte tail ?

Link to comment

@Yellow: Electric stars of aluminium, magnesium of magnalium streamers volstaan. Er zijn genoeg composities te vinden op het grote net.

@mr.stijntje: Gebruik voor de grap eens wat whistle. Dit is ook echt dark, nog onzichtbaarder dan dark flash. Daarbij is een perchloraat whistle ook niet buitensporig gevoelig en lekker goedkoop..

Link to comment

Rene maakte een kleine aanmerking aan mijn Crosette uitleg.

Aan een crosette tool zit altijd nog een pinnetje, wat nog een klein gat maakt onderin de burst kamer. Hier komt ook flash in te zitten.

Wanneer dan de crosette brandt, wordt de flash in dit kleine onderkamertje ontstoken, waardoor de burstkamer zelf nog afgesloten is door de delen van de star mix, op het moment dat de burst plaatsvindt. (Afgezien van het kleine openingetje bij dit onderkamertje)

Rene stuurde mij deze foto van een crosette tool, waarna ik snapte hoe dit werkt. ;)


Toen ging ik zelf ff painten:

(Kijk maar naar de thumbnail, dan lijkt het nog wat.. Cheap ass paint..)
In het eerste plaatje zie je de crosette met onderkamer. In het tweede plaatje brandt de komeet naar de burst kamer toe. In het derde plaatje zie je hoe de flash burst via de onderkamer ontsteekt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...