Jump to content
PyroForum.nl

15 gram KNO3 flash


yellowcard

Recommended Posts

Beste mensen,

Na al dat snelle KMnO4 flash maar eens wat langzame KNO3:Al:S = 5:3:2 flash gemaakt. Ik heb dit alleen langer en beter ge ball milled dan normaal. Het zat in een korte huls van Al folie koker rol, 2 hele dunne eindstoppen van gips met door 1 van de 2 een lonte, met er tussen natuurlijk de 15 gram langzame flash :wink:

Hier de film:
http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/HPIM0486.mpg

Als je 'm af en toe op pauze zet zie je, dat hij in het begin echt een heel klein beetje als een fontein functioneert, en dan ploft de bovente eindstoper er uit ( wat ook de bedoeling is ) en dan gaat alles branden. Ik vind het wel een speciaal effect geven, wel leuk :) !
De bovenste eindstop ging trouwens echt hoog, nadat we al waren gestopt met filmen hoorden we 'm in het water plonsen :wink:

Vinden we er van ? Ik ga nog een paar van deze dingen maken, alleen dan net ietje anders. Ik vind ze erg leuk en wat je er in stopt kost geen drol !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ziet er zeer grappig uit :)

Ik had toevallig gisteren ook een knaller getest met 6.60gram van dit type flash ( kno3: S : Al).

Deze in een krafthuls 2mm wanddikte en de stoppen waren van watten gemaakt met houtlijm en vervolgens is deze gespiked.

Helaas had ik de cam niet meegenomen omdat ik ervanuit ging dat deze niet zou knallen ivm watten stoppen.
Nou had ik de cam maar toch meegenomen. :?

Nadat het lont in de huls was verdwenen ging deze heel even "spuiten" met een heldere paars/witte vlam.
Om vervolgens met een mooie witte flits en harde knal te eindigen. ( 1,5 uur fluit oren gehad, ja misschien stond ik iets te dichtbij :twisted: )

lang verhaal kort : dit flash werkt best in knallers.

Groet Sickman

ps. Ik heb helaas nog geen KLCO3/4 of KMNO4 dus heb ik daar nog niet mee kunnen testen

Link to comment

Ik ben dus ook met kno3 flash bezig maar het wil niet lukke. Z al zijn?

Je flash ziet er trouwens erg mooi uit yellow, wel gaaf.

Edit door Tyneman. Carfield, dit is de tweede post vandaag van jou die wemelt van de spelfouten. Hou je aan de regels!

Link to comment

Alle verhoudingen op deze site (en eigenlijk in de hele scheikunde) worden aangegeven met massaverhoudingen, tenzij het in een reactievergelijking staat (mol-verhoudingen), of tenzij het expliciet staat vermeld dat het over vol. verhoudingen gaat.

Over de grote/fijnheid: de regel is: hoe fijner de deeltjes-->groter reactieoppervlak-->betere/snellere reactie/verbranding

Link to comment
heej allemaal ik ben dus ook met kno3 flash bezig maar het wil niet lukke zijn die dele 5:3:2 op gewicht en hoe fijn moet je al zijn?

bvd carfield


Pyrotechniek is alles op gewichts delen. ( tenzij anders vermeld)

dus 5:3:2 =
10gram totaal = 5gram : 3gram : 2gram
3gram totaal = 1,5gram : 0.9gram 0.6 gram

Hoop dat je het zo snapt :)
Het moet heel fijn zijn.

Groet Sickman

ps. dit staat ook allemaal al op dit forum of op het net.
zoeken is je grote vriend :wink:
Link to comment

@ Sickman, knalde deze soort flash bij jou in een knaller ? Ik heb dit eigelijk nooit gebprobeert, omdat het zo langzaam branndde dacht ik '' ach, dat zal zeker niet knallen '' maar misschien probeer ik het toch een keer, ahoevel ik deze sort flash veel leuker vind voor in sier vuurwerk in plaats van voor knallers, daar heb je andere soorten voor :wink:

@ Tyneman, hij was ook niet bedoeld om te knallen, maar als siervuurwerk ( wat ook wel redelijk goed is gelukt :D ) . Als ik knallen wil gebruik ik wel KMnO4 in plaats van KNO3 :wink:

idd wel een leuk effect :)

Link to comment
@ Sickman, knalde deze soort flash bij jou in een knaller ? Ik heb dit eigelijk nooit gebprobeert, omdat het zo langzaam branndde dacht ik '' ach, dat zal zeker niet knallen '' maar misschien probeer ik het toch een keer, ahoevel ik deze sort flash veel leuker vind voor in sier vuurwerk in plaats van voor knallers, daar heb je andere soorten voor


Ik ging er ook eigenlijk vanuit dat deze niet zou knallen maar een stop eruit zou duwen door de druk en als een fontijn verder te gaan.

maar integen deel knalde deze best hard.

ik wil deze "knaller" dan ook als een payload gaan gebruiken op mijn pijlen.( als report/salute)
Reden daarvoor is dat dit het "veiligste" flash is. ( flash is NOOIT veilig maar deze is veiliger dan zijn KCLO3/4 KMNO4 varianten,en minder giftig)

Groet Sickman

@ Carfield hier beneden:
Zorg dat je mix helemaal droog is en super fijn.
( mortier en vijzel voor je kno3 & S dan je Al toevoegen en diaperen ( mixen op stuk papier hoeken naar elkaar toe ) zorg dat het ook goed is gemixed.
Link to comment

ok thx. I

Edit door Tyneman.
Carfield, dit is de derde post op rij van jou die ik moet verbeteren. Je gebruikt GEEN leestekens en maakt gemiddeld 3 schrijffouten per regel. Ook hoor je te weten hoe je een chemische formule schrijft (Al is met een HOOFDletter) Verder zal ik je fouten niet verbeteren. Doe het zelf en houd je in het vervolg aan de regels!!!

Link to comment

Zorg inderdaad dat het erg fijn is, goed droog en goed gemengt. Je kunt het ook in je kogelmolen stoppen, als je die hebt, en anders diaperen ( op 2 stukken papier het overgieten zodat het heel goed word gemengt )

:arrow: EDIT :

Hier 13 gram flash in een hulsje:
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">>' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px"> width=360 border=0>href>

De eindstoppen die je ziet zijn van gips, heel dun. Deze ploffen er dus zachtjes uit en dan gaat de flash langzaam brande. Het is 13 gram volgens KNO3:Al:S = 5:3:2 , en er is 0.4 gram Fe2O3 en 0.2 gram houtskool toegevoegt. Vraag me niet waarom, maar deze zorgen er wel voor de de compositie niet meer aan elkaar kleefde/plakte in de kogelmolen waardoor het veel beter werd gemengt en fijngemalen.
Deze flash zal dus denk ik iets sneller brandden dan de normale, ahoewel je het netuurlijk nooit zeker weet :wink: .
Resultaat Vanavond op Film !

Link to comment

Ik heb deze flash ook meerdere keren gemaakt.(opgesloten en niet opgesloten).
Maar ik heb echter nog nooit een knal kunnen produceren.
Ik maak hem met magnesium poeder,ik weet niet of ie dan anders brand maar witheet is ie wel :D .

Trouwens ik heb een vraag ik heb per ongeluk chemisch zuiver kaliumnitraat gekocht :) (ik weet het, dom :? )

Weten jullie of dit enig verschil maakt in het eindproduct,
En misschien weten jullie nog een ander gebruik voor
chem zuivere kno3.
(het is natuurlijk een beetje zonde om het voor Flash te gebruiken)

Ltrrz

Link to comment

@ Pepcore: Wat is erg mis met zuivere kwaliteits KNO3 ? Niets lijkt me ! Is denk dat je het juist het beste voor flash kunt gebruiken, het slechtere spul gebruik je dan voor vuurpijlen en rookbommen.
En ik denk dat het wel verschil maakt in het eindproduct, namelijk: Beter :) ! Hoe zuiverder alles wat je hebt is hoe beter natuurlijk.

@ Sickman, kun je anders een keer een brandtestje doen en filmen, om te kijken hoe snel jouw KNO3:Al:S = 5:3:2 flash brand ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ja maar de chemisch zuivere kost 30 euro per 250 gram. :?

Ik heb het wel al gebruikt om nitrocellulose te maken.
Maar ja dat kan ook met gewoon technisch zuiver.

ltrrz

Link to comment
@ Sickman, kun je anders een keer een brandtestje doen en filmen, om te kijken hoe snel jouw KNO3:Al:S = 5:3:2 flash brand ?



Ik zal zo snel mogelijk wat videomateriaal plaatsen (in dit topic)
De brandtest moet ik alleen online zetten als ik thuis ben.
Knal test komt later ( is nu aan het drogen)


Edit 1: Brand test 0.5gram
Edit 2: Knal test
Het blackmatch lont brand erg traag, deze is met NClak bewerkt ( verhoudingen lak klopt niet helemaal iets te dik)
Het camera werk is erg slecht :), heb helaas geen statief. De camera stond op de motorkap maar gleed weg.
Al met al toch een leuke knal.

Groet Sickman
Link to comment

Mooie test :( . Alleen mijn flash brand nog wel sneller, als je kijkt hoe lang het er bij jou over doet over 0.5 gram te verbranden... Het geeft veel lekker veel licht. Alleen ij gebruikt KNO3:Al:S = 5:2:3 ? Ik gebruik KNO3:Al:S = 5:3:2 ! Deze werkt volgens mij ook beter.
Verder, als mijn flash sneller brand dan het jouwe, zal ik het ook wel eens proberen in een knaller. Hoe heb je jouw flash gemengt ?

Link to comment

Ik meng het meestal op de diaper methode, of hele kleine beetjes in een bakje en dan schudden.

Ik heb deze verhouding uit de PFP database.
Maar ik zal zeker die andere ook eens gaan proberen.

Knallen zijn leuk zo af en toe. Maar je trekt en zo veel meer aandacht me. :?
Rockets/pijlen vind ik veel interesanter en leuker.( maar ook die knallen :twisted: )

Groet Sickman

Link to comment
×
×
  • Create New...