Jump to content
PyroForum.nl

Zwavel


Moloch

Vonden jullie het leuk om dit te lezen?  

26 members have voted

  1. 1.

    • Nee, hier vond ik niks aan!!
      4
    • Mwah...ging wel..
      2
    • Jah, was best leuk eigenlijk!
      14
    • Hey, wat leuk! Hier wil ik meer over weten!
      5
    • Aan mij niet besteed, ik wist dit al...
      1


Recommended Posts

Ik weet dat jullie hier geschokt op gaan reageren met reacties als "Dat is zonde van je zwavel" en "Er een lontje in steken is leuker!!!" maar ik wou het toch posten :(. Het heeft verder nix met pyro te maken dus daarom op de off-topic sectie.

Ik zou dit trouwens alleen doen als je veel zwavel hebt :D

Misschien hebben sommige mensen al polymerisatie reacties gehad. Voor degenen die dat nog niet hebben gehad, het is eigenlijk de wetenschap die achter het plastic tasje zit.

Polymeren zijn eigenlijk gigantische moleculen van miljarden atomen. Ze worden opgestart door een starter, of door veel warmte.

voorbeeld:

Etheen: C2H4

3 Etheen moleculen



Zoals je weet, is een binding een elektronenpaar wat 2 atomen 'delen'. Bij etheen worden er tussen de 2 C-atomen 2 elektronenparen 'gedeelt'.

De dubbele bindingen die je tussen de de C-atomen ziet, gaan tijdens polymerisatie 'open'. Tussen de 2 C-atomen is dus nog maar een enkele binding. Ieder etheen molecuul heeft dus 2 elektronen over. Met een elektron wat over is in molecuul A, vormt hij weer een binding met molecuul B. Met het andere elektron wat molecuul B over heeft, vormt hij weer een binding met molecuul C. Molecuul C gaat een binding aan met molecuul D, etc. etc. Zo krijg je grote ketens.



Deze stof die ontstaat heet polyetheen, het plastic zakje.

Dit gaat gigantisch lang door, en er ontstaan een aantal super lange ketens. Op macroschaal zien wij dit als plastic.

Dit kan je ook zelf doen! Met etheen wordt dit wat lastig, het is een gas en je moet dit onder 2 Katm doen, dus dat wordt wat lastig, maar het kan wel met zwavel.

Dit doe je door op een lepeltje een hoeveelheid zwavel te verwarmen met een aansteker of een kaarsje (geen bunsenbrander oid, gaat te snel). Zodra het overgaat in een vloeibare fase, waarbij het op stroop/ donkere honing lijkt, verwarm je het nog ong 5 sec. en dan stop je het in een glas water, het liefst ijs water. Hierdoor krijg je een plastic-achtig goedje. De polymerisatie gebeurt voor je eigen ogen!!

Hoe werkt dit nou? Als je het zwavel smelt, en daarna weer heel snel afkoelt, hebben de atomen niet genoeg energie om weer bij elkaar te komen en weer een vaste stof te vormen. Daardoor krijg je dus een onderkoelde vloeistof, een vloeistof in vast vorm eigenlijk.

Ik vond het wel grappig om dit te vertellen. Ik had het op internet gelezen en ben toen uit gaan vogelen wat er eigenlijk gebeurt. Ik vond het vooral leuk omdat je nu echt de theorie toegepast ziet :D. En ik dacht dat dit wel leerzaam zou zijn voor een aantal mensen :D

Link to comment

Volgens mij leg je het experiment een beetje verkeert uit.

Het is een isolator. Bij 112.8°C gaat zwavel over in een monokliene fase, die vervolgens bij 119.0°C smelt. De vloeistof bestaat eerst uit S8 moleculen en is dan weinig stroperig. Bij hogere temperaturen neemt de viscositeit enorm toe omdat er ringopening en polymerisatie plaats vindt. Bij afschrikken in koud water van de polymere smelt vormt zich plastische zwavel, een amorfe vorm die echter geleidelijk uitkristalliseert. Zwavel kookt bij 444.674°C.


Je moet dus wel een bunsenbrander (of iets anders heets) gebruiken, totdat het heel stroperig wordt. Als het eenmaal goed stroperig is dump je het in koud water en heb je gepolymeriseerde zwavel. Althans, dat maak ik eruit als ik de tekst op wikipedia lees.
Link to comment

Jah inderdaad, om het goed te doen moet je het heel erg verwarmen, maar omdat vloeibare zwavel je spullen een beetje verprutst, kun je beter het een klein beetje verwarmen. Als je met een lepeltje boven je brander gaat hangen, vliegt het meteen in de fik, maar je hebt wel gelijk :D

Link to comment
×
×
  • Create New...