Jump to content
PyroForum.nl

Waterraketten


gamekeeper

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en als je dan weet hoelang 'ie over 1meter doet kan je ook uitrekenen hoe snel 'ie gaat

No offense hoor, maar 1 meter is eigenlijk te kort om een degelijke waarneming en berekening te kunnen uitvoeren. Het waarnemen alleen al verschilt van persoon tot persoon, en als je er een fractie van een seconde naast zit (op 1 meter) dan zit je bij je resultaat van de snelheid al gauw enkele kph ernaast. Probeer een iets groter veld te beslagen met je camera.
Link to comment

idd, een meter is wat kort, maar met moviemaker kun je met je filmpje mooi tussen de frames door zappen, en de tijden noteren.. dus er zal geen meetfout zijn...

@explomaan, goed dat je je niet verontschuldigd, vroeg ik ook niet om.
ik snap niet dat je zo pissed reageert als je ongelijk hebt, iedereen heeft wel eens ongelijk, ik nog veel vaker dan jij...
leren fouten te kunnen maken, en die ook te accepteren, is belangrijk!

Mzzls
Stijn

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Guest wolkje

Ik schiet ze gewoonlijk af op 8bar en mn raketten vliegen hoog.
Nadat het hoogste punt bereikt is gaat mn parachute open en beland de raket heelhuids op de grond.

P.S. ik heb er 3 mooie Al vleugels aangezet zodat ie mooi stabiel blijft in de lucht.

Link to comment
  • 4 weeks later...

heeey,

ik heb gelezen dat jullie allemaal jullie waterraketten doormiddel van een kurk met een ventiel erin afschieten.

Dat is niet veilig want je kunt niet zelf bepalen wanneer die los komt en dus de lucht in vliegt.
En je kunt niet zelf bepalen met wat voor een druk je de raket afschiet.

Hier heb ik de volgende waterraketinstallatie op bedacht:

http://www.uploadworld.nl/guests/84.83.173...-0003_IMG_2.JPG
Dit zijn de benodigheden:

katrolletje
koperen buis
2 gardena aansluitkoppen
2 gardena kraankoppen
klein stukje gewapend tuinslang
2 slangenklemmen
1 fietsband ventiel
een stuk hout van 60 cm lang, 10 cm breed en 4 cm dik
een stukje hout van 20 cm hoog, 5cm breed en 4 cm dik
stuk touw (4m)
pijpklem met schroefdraadeind
7 leidingklemmen
soldeertin
gasbrander

Op deze afbeelding kun je nog even zien wat wat is:


Dit allemaal even goed strak zetten.
Dan bevestig je de aansluitkop op de kraan kop(de aansluitkop staat nu dus omstekop).
Je knipt een stukje gewapend tuinslang van ongeveer 4 cm af.
Je draait de witte dop met gat erin van de aansluitkop af en stopt dan het stukje tuinslang in de aansluitkop ook dit weer even goed aandrukken.
Pak nu ook de andere aansluitkop draai daar ook het dopje vanaf en doe dan eerst het dopje om het uitstekend stukje tuinslang en dan de aansluitkop erop. Vastdraaien....
Dan doe je voor de stevigheid een slangenklem om het stukje tuinslang. Die je dan uiteraard helemaal open moet draaien omdat ie er anders niet omheenkan.....
Nu ben je al een heel eind. Je hoeft nu alleen nog maar het onderstel te maken.
Dat gebeurt als volgt:

je monteerd eerst door middel van een schroefje ofzo het katrolletje aan de zijkant van het kleine latje.
Het kleine latje monteer je rechtop bijna aan het eind van het grotere stuk hout.
Dan kun je de buis tegen het latje en op het grotere stuk hout vastzetten met de leidingklemmen.
Als dit vaststaat moet je direct naast de buis waar als het goed is nog ruimte op het hout is ook een paar leidingklemmen monteren in een rechte lijnt.
Hier gaat dan het touwtje doorheen.
Dan pak je het touwtje en haal je het door de leidingklemmen naar het katrolletje.
Nu gaat het touwtje via het katrolletje recht omhoog en dan maak je het bijvoorbeeld met een slangenklem aan het oranje geval op de gardena aansluitkop.
Als het goed is gaat het oranje ding dat een kraankop zou loskoppelen naar beneden zodra je aan het uiteinde van het touwtje trekt.
Nu moet je ook nog iets aan de onderkant van het grote stuk hout monteren zodat je hem vast in de grond kunt zetten. Bijv: een stel spijkers of een stevig scherp voorwerp.

Nu hebben jullie natuurlijk allemaal zoiets van 'ja maar hoe krijg ik dan mijn fles afgeschote?' Nou simpel je verwarmt met kokend water het uiteinde van een pet-fles en een kraankop.
Nu worden ze beide zacht en kun je de kraankop met een klein beetje geweld op de fles draaien totdat ie vastzit.
Nu test je nog even of de kraankop goed luchtdicht vastzit door flink hard in de fles te blazen.

Nu de installatie in de grond zetten, fles vullen, (voor een kwart)pompen (gaat het best en het gecontroleerdtst met een druk meter, maar hoeft niet perse) en nu trekken aan het touwtje en je raket vliegt weg!

PS: dit zal met ENORME kracht de lucht in schieten dus zorg ervoor dat je nooit met je hoofd boven de fles hangt terwijl iemand anders aan het pompen is!!!

Greeetzz your mother(ik wil me naam verandere ik snap alleen niet hoe:P)

Volgende keer: dubbele fles maken.

Link to comment
Guest wolkje

Veel te ingewikkel ik heb het anders.
En Mr Stijntje voor mn parachute gebruik ik het AFR system (Air Flap Release).
Zeer simpel te maken maar vergt wel wat geduld voor het optimaal werkt.
Het principe is dat je met behulp van luchtstroom en aerodinamica de parachute opent, voor lift off staat ie op lanceerplatform en hangt er een flap aan de fles die met een nagel onder een hoek van 90° een plaatje vasthoud dat aan een elastiek hangt en dat aan de kegel waar de parachute inzit.

Als de raket gaat vielgen gaat de flap naar beneden en lost het plaatje en d.m.v. aerodinamica blijft de neuskegel op de raket todat ie stilkomt, dan is het de beurt aan de elastieken die trekken de kegel van de raket af en bling de parachute plooit open.

Gedetailleerde uitleg en fotos volgen.

Link to comment
Guest wolkje

Ik zal een kort filmpje maken als het in actie is.

Maar als ik het filmpje zou kunnen vertragen kan jet het veel beter zien, zou dit lukken met windows movie maker??

Link to comment
  • 3 weeks later...

@wolkje: wanneer komt dat filmpje nou??

Ik ga binnenkort zo'n enorme fles van een waterautomaat kopen, maar ik wil een parachute erop hebben, omdat ie anders in een keer stuk is.

Ik heb vroeger wel eens een raket met parachute gemaakt , maar dat was geen waterraket (zie de foto voor het systeem, lijkt wel op die van wolkje)



Dt is natuurlijk onmogelijk met een megafles van 20l, dus hoe kan k m'n megafles veilig aan de grond laten komen, zonder dat het zijn snelheid beïnvloed??

dr B

Link to comment

Ik had bij Brainiac gezien,hoe zo een grote waterfles werd gebruikt en dat werkte behoorlijk goed.

Volgens mij hebben die Flessen ook een dikke wand en als ze neerkomen zit er bijna geen water meer in
dus als je het niet boven beton doet,maar gewoon op een grasveldje dan is er volgens mij niet zoveel risico dat ie (in een keer)kapot valt.

Lttrz

Link to comment
Guest wolkje

Ik wil niet irriterend doen maar ik vraag me hierbij af waarom moet dat zo een grote BOM-fles zijn ????

Een 1.5l stuwt ook al tot op een behoorlijke hoogte volgens mn expirimenten.
Wat dat filmpje betreft had ik de voorbije week pijn aan mn goesting.

Link to comment

Ik heb ooit zo eens een documentaire (ongeveer toch lol) gezien over waterraketten. De beste eruit gebruikte een 1.5l fles. Deze was aangepast met neuskegel en vinnen natuurlijk, en verstevigd (vraag me niet hoe die dat gedaan heeft). Deze kerel had een heel laadplatform gemaakt, met comperssortje erop en drukmeter. Ook had die een soort veiligheid gemaakt bij de fles zodat die niet wegkon vooraleer hij deze losliet. Dus hij pompte de fles vol met lucht (redelijk wat bar hoor, ik verschoot ervan dat die fles het aankon, ook al was het versterkt). Liet bij de juiste druk de veiligheid los en dag fles... De hoogte van deze fles lag om en bij de 100-110m. Echt onvoorstelbaar als je het ziet moet ik zeggen, ik geloofde het ook niet zonder het te zien. De fles ging in een kaarsrechte baan omhoog. In de fles was ook een soort parachute ingebouwd, anders zou zo'n zware fles (met verstevigingen en al) van zo'n hoogte niet alleen kapot kunnen vallen maar ook zware schade aanrichten. En de beste verhouding van stuwkracht/gewicht is je fles vullen met 1/3 water.

Wat ik maar wil zeggen, het is niet; des te groter je fles, des te hoger. Je kan beter met een spitsere fles werken die veel minder luchtweerstand ondervind dan zo'n grote lompe. Vind ik toch, maar meningen verschillen he.

Link to comment

En ik heb zelf het volgende gebouwd:



gewoon het volgende: pijp 125mm>mof>deksel met schroefdraad 125mm.



Met dit systeem (let niet op die slechte fles):



Ik heb een ventiel in de dop gemaakt, waar ik m'n compressor op aansluit.

Maar ik heb 2 vragen.

1. Hoe, en vooral waar moet ik een BAR-meter plaaten?
Het gaat denk ik een beetje lastig op de fles :lol: .

2. Weet je nog een beetje hoe dat veiligheidssysteem werkte?, en kan dat ook in m'n 'bazooooka' (125mm doorsnee)?

Ik maak ze ook soms met parachute maar dat gaat minder hoog.



Maar in die documantaire had die fles volgends Prophet ook een parachute, en die ging heel hoog.

Dat AFR is idd ideaal, maar het gaat ten koste van de aerodinamica, toch??

dr b
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...