Jump to content
PyroForum.nl

Carbidkanon


mrrt

Recommended Posts

Besten,

Een vriend en ik zijn bezig een carbidkanon te maken.
Het kanon bestaat uit een stalen vat (vrij sterk) en een daarop gelaste ijzeren buis (niet erg sterk) (paar mm dik).
We willen hiermee kogels afschieten (die bij het raken van een doelwit door een schokgevoelige samenstelling exploderen) en ook mortieren.
We hebben een paar vragen.

-Raden jullie ons af hiermee mortieren/kogels te schieten?
-De kogels zullen schokgevoelig worden (waarschijnlijk een combinatie van kaliumchloraat/zwavel), maar zullen deze bij de explosie van het gas dat uit het carbid is ontstaan niet al meteen exploderen door de druk van de explosie?
-De buis(loop) is niet erg stevig en wordt aan het vat gelast, zijn de lasnaden misschien te zwak?
-En als we mortieren ermee afschieten, dan moet de lont aan de mortier uiteraard worden aangestoken. Ik neem aan de explosie zo snel gaat en niet heet genoeg wordt om het lont te doen ontbranden. heeft iemand misschien een suggestie om het lont op een andere manier te doen ontsteken?

Hier een schetsje van hoe het er uit moet komen te zien:




Bvd,

MrRt.

Link to comment

Het hangt er van af , als je heel veel carib zult gebruk gaan da naden wel springen denk ik. En heb je ooit iemand shell zien afschieten door gebruik te maken van carid ?
En ik weet niet heo heet carbid ontbrand, maar ik denk niet geschikt voor een lont.
Ik denk dat het geen goed idee is, ook met doe schokgevoelige kogels. Die gaan zeker weten af bij de lancering

Link to comment

ik zou zeggen: probeer het, maar vooral NIET in staal!
probeer het in een mooie kartonnen koker, moet ook lukken, dan ben je nog veilig als het fout gaat

toch lijkt gewoon lift charge me beter, dan hoef je niet snel te zijn met water erbij, shell erop, lont aan etc....

en zet die kogels maar uit je hoofd
als het gevoelig genoeg is om te knallen bij het raken van een muur oid, dan explodeert het zeker ook bij het afschieten..

Link to comment

Ok bedankt voor de reacties.
Ik dacht al dat het een slecht idee was, stel je voor dat explosievat explodeert :shock: .

Ik denk dat we die plannen van het kanon maar uit ons hoofd zetten.
Dat zou te gevaarlijk zijn.

Die mortieren schieten we wel met een kartonnen huls en BP.
Even over mortieren, heeft iemand misschien een uitleg over het maken van een mortier?

Bvd, MrRt.

Link to comment

je kan het van papier marchée maken, dat om een grote knikker heen doen en later (als het droog is) doorsnijden en eraf halen, dan heb je een (als je het goed gedaan hebt) stevige shell, als je sterren + burst erin zitten doe je er nog wat extra papier marchée omheen (minder nat), laat het goed drogen, et voilla, je shell

Link to comment

Ik heb de laatste tijd ook een beetje met kleine mortiertjes bezig, ik maakte ze altijd van cilindervormige shells, en ik ga misschien nu ook wel zo'n ronde proberen te maken, of ik blijf ghewoon bij de cilinders, die moet ik alleen nog wel wat verbeteren want ze zijn nog lang niet perfect.

Waar schieten jullie ze de lucht mee in ? wat voor kruit dat hem omhoog schiet ? alvast bedankt,

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

@ mrrt, Ik maat laatste tijd nog cilinder vormige shells. Deze ga ik verbeteren, en misscien ga ik ook wel een keer van die ronde shells maken.
Mijn diameter van mijn morieren ( de lanceer-huls dus ) is meestal vrij klein, ik ben nog een hoop aan het experimenteren ermee. Ze zijn dus nu voor testen meestal tussen de 15 en 20 mm binneste diameter.

Ik heb me voorgenomen om de laatste tijd veel verbeteren in dit soort vuurwerk te maken, hopelijk kan ik jullie over 2 weken een hoop meer vertellen !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ik heb ook aan dit idee gedacht. De ijzeren lanceerbuis moet je allereerst uit je hoofd zetten. Als de shell, of wat je ook wegschiet in die buis afgaat heb je een probleem. Karton lijkt mij ook het best, miss een dikke rol waar tapijt om heeft gezeten.

Verder wilde ik bollen ANNM gaan afschieten, van 50 gram ongeveer, met redelijk schok bestendige detonator. loodazide en MHN of SA en MHN, kweet niet of die afgaan door de drukgolf van de carbid. Dan is het idee zoizo afgelopen..

Mrgoed, ipv te kutten met 2 lontjes, neem ik 1 lange lont in de shell, die steek ik aan en dan loop/ren:P ik naar mn accu en laat ik een lampje of draadje doorbranden. Dat laatste lijkt me zoizo wel beter als 2 lontjes. Het bolletje ANNM idee, is miss een beetje te gevaarlijk en kewl.

Link to comment

Ik ben ook nog een amateur en ik wil niet veel zeggen,
maar ANNM afschieten? Dat is toch te gek voor woorden.

Sowieso: Je vindt (naar mijn idee) geen primary die niet af zal gaan bij het lanceren.
En ten tweede, stel je voor je lading gaat te laat af en er komt een lading ANNM naar beneden en die zou net in de richting van jou komen.

Nee vergeet dat maar..

Yellow bedankt.
Dan is mijn testdiameter toch niet zo extreem klein.
Als je meer kunt vertellen over hoe je cilindervormige shells maakt,
dan hoor ik dat graag.

Bvd, Mrrt.

Link to comment

Ik kwam op het idee omdat mijn ANNM bolletjes lekker hard zijn en je ze makkelijk in een bepaalde vorm kan krijgen. Je kan ervoor zorgen dat de primary in de detonator bovenaan zit en dus niet veel kracht van de drukgolf opvangt. Maja het is inderdaad nogal gevaarlijk.

Link to comment

Sowieso, waar je je primary ook plaatst (en je primary moet je toch middenin je ANNM lading plaatsen met een minimumdikte rondom?), je primary zal toch detoneren.. en dan heb je een probleem..
Pure zelfmoord :shock: :D

Link to comment

Hoe weet je dat eigenlijk allemaal zo zeker, je wist ook niet of je kclo3/S mix zou ontbranden. Das ook aardig gevoelig...

Bovendien in mijn detonators zit een gedeeltje secudadairy, en daar boven op een primary. Dus de secudairy zal de golf opvangen.

Link to comment

Het in de lucht proberen af te laten gaan van een explosief is gewoon heel gevaarlijk. Als je dit zou doen moet je dat met een vuurpijl doen die je al heel vaak hebt gemaakt, zodat je weet dat hij goed omhoog gaat en niet halverwege omlaag. Toch raad ik je het heel erg af.

Link to comment

Besten,

heb ff een testmortiertje gemaakt, dit is het resultaat:
(die kleine cilinder is de shell en is een pvc buisje met daarin lood en karton eromheen, is gewoon een testprojectiel):



Ik plaats wel een filmpje als ik dat testprojectiel afschiet.

Link to comment

Er zit maar heel weinig lood in, gewoon om het projectiel te verzwaren anders is hij veel te licht. De wand is is ong. 2-3 mm dik. Ik heb de buis zo lang gelaten omdat ik niet weet hoe lang die moet zijn.. als hij korter moet zeg het maar :D

Link to comment
Er zit maar heel weinig lood in, gewoon om het projectiel te verzwaren anders is hij veel te licht. De wand is is ong. 2-3 mm dik. Ik heb de buis zo lang gelaten omdat ik niet weet hoe lang die moet zijn.. als hij korter moet zeg het maar  :D

Wat is de diameter van de projectiel?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...