Jump to content
PyroForum.nl

O&N 2015 - 2016


Andres

Recommended Posts

Die blinde sterren had ik ook vaak, ik heb uiteindelijk de boeketbreedte maar opgegeven in het voordeel van betere ontsteking, minder als een gram flash en relatief grote sterren voor een 2" (8 mm) waarvan bijna 2 mm priming en dat is wat je minimaal nodig hebt voor een goede laag prime imo (ster doorsnijden en meten of sterrenzeef bij rollen) . ontsteking van de prime: zorg dat het oppervlak niet te glad is ! voor een ruw oppervlak laatste laag priming met weinig solvent sprayen en zo droog mogenlijk oprollen, eventueel met fijn pulverone/meal D als toevoeging, voor vet harde breaks kun je nog een tussenlaag spider mix overwegen met een hoog C gehalte.  Zelf ben ik fan van fencepost, omdat dat alles in 1 is (hotprime, first fire prime, en ruw door de DE)

Om een 2" ging standaard 4 lagen paste.

Over die labels, ik schreef het gewoon op een paste stripje en dat paste ik er gewoon op, of op de bescherming van de timefuse, tip: gebruik serie nummers.

Majdali purple is niet mijn favoriet, het is eerder een slecht blauw dan een goed paars, iig geen gezicht als IP bij een blauwe OP bijv.

Zelf heb ik vaak yankee purple gebruikt welke goed is, deze is metallic die Shimizu niet en dat maakt het grootste verschil, Heb de spaanse nog niet getest (violet wel), maar ik viel bijna van mijn stoel van de spaanse groen, meteen dat emerald green gedropt.

Over die low breaks kan ik weinig zeggen, ligt eraan of de diameter veel afwijkt van een standaard glasvezel en of de lift vreselijk nozzled waxed tubes CATOing hot fuel BP kwaliteit is:P

Link to comment

Jopetes zijn kleuren blazen me ook vaak omver, dus ik ga zijn paars  eens proberen ! Bedankt, bespaart me weer wat chems.

Ik heb nog wat onderzoek gedaan & mss ligt het toch meer aan de prime dan aan de break. Dat wordt hoe dan ook serieus testen.... Ruw oppervlak heb ik zelden, het zijn cut stars allemaal ;). Zal er toch nog extra op letten, bedankt ! Fence post ligt niet direct binnen met bereik, geen DE en ook geen silicon...

EDIT: Jopetes vermeld fushia 1 en 2, en violet/paars. Welke heb jij getest en waar bevond het zich op de rood-blauw schaal ? Ik vond Shimizu er wel mooi tussen liggen.

Edited by Andres
Link to comment
Quote

Ruw oppervlak heb ik zelden, het zijn cut stars allemaal ;)

Die behoren al een stuk makkelijker te ontsteken als rolled vanwege de scherpe kantjes ( ongeprimde c based stars ), maar hoe dan ook worden die vrij snel afgerond tijdens het primen, het oppervlak van de collor heeft dan geen of weinig invloed meer op de buitenkant van de prime bij een laag van +1 mm.

Voor de paars even de forum index checken. 

Link to comment

Ja, ik weet dat cut stars makkelijk zouden moeten ontsteken. Niet makkelijk genoeg helaas... Al men glitters en C based stars werkten zonder prime, de kleuren nog niet met. Ik ga voorlopig aan de prime werken.

Ik heb het paars gezien trouwens, super.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb nog wat getest op het vlak van het blind slaan.
3 inch shell, 3 gram flash ipv 4. De rode sterren zijn extra geprimed, de D1 helemaal niet.

Op het eerste zicht lijkt het alsof de rode sterren amper aangaan, maar toen ik een frame per frame bekeek zie je ze toch (bijna) allemaal branden. Ze gaan gewoon zeer snel terug uit. Geen idee hoe dit komt, ze waren niet allemaal perfect even groot (dat cutten toch...) maar zelf de kleinste waren minstens 0.5 x 0.5 x 0.5 cm. Die moeten langer branden, mijn kleine sterretjes voor 2 inch branden zelf langer. Hoe dan ook, dat ze aangaan is al positief. Alle D1 glitters gaan ook mooi aan. Misschien moet ik toch maar eens de fence post prime gaan proberen.

Link to comment
  • 3 months later...

Dankjewel voor de tip HD, Jopetes zijn paar is schitterend !

Ontsteking, timing en break waren allemaal zeer netjes. Nu mijn sterren even groot leren maken...

(Om een of andere reden loopt het geluid niet gelijk met de video en is de kwaliteit niet zo top, ik probeer dit (over)morgen te fixen door de beelden van de andere camera eens te bekijken. Hoe dan ook, met een 2 inchertje maak ik al lang geen indruk meer op jullie ;))

2inch Jopetes Purple

Edited by Andres
Link to comment

Zeker waar HD. Camera scherpte is vaak een probleem. Daarom doe ik in mijn motortjes Ti. Dit is gemakkelijk te volgen en de camera stelt scherp op de Ti sparkles. Dan is de break en sterrenpracht bijna altijd goed te zien. Met Shells kan je dit in een risingtail verwerken.

Die purple is idd erg mooi. Ik heb hem, op advies van HD, voor dit jaar ook gemaakt. Ik ben heel erg gecharmeerd van Majdali purple maar dat is meer naar blauw toe.

@ Andres, hoe groot rol je de sterren? Heb je een foto/video van je trommel waarin je de sterren rolt? Hoe nat rol je? Gebruik je 75/25 water/alc? Screen je de sterren tussen het rollen? Wat is je start medium? Als je screent gooi je de hele kleine bij sterren die ontstaan er uit? Als je sterren hebt die gaan plakken, zeg maar 2,3 of meer bij elkaar. scheid je die dan of laat je die gewoon mee rollen? Hoe veel maak je tegelijk? Kan je in je trommel zien dat de grotere en kleinere sterren afzonderlijk in positie zijn? Als je compositie toevoegt zit dat dan gelijk op je sterren of op je trommel of draait het separaat dicht bij de kleinere sterren? Hoe rol je de opbouw van je sterren. Rol je eerst je kleur compo op en dan je priming of rol je de laatste twee eetlepels kleurcompo 1 op 1 gemengd met je priming ( step priming) en daarna pas afprimen? Al met al een heleboel vragen die invloed hebben op: Brandduur/onsteking/gelijkmatigheid van rollen.

Bij sterren rollen gebruik ik als start medium steelshot van 0,8mm. Ik rol hier crackling om tot 1,5mm of strobemix tot 3mm en 4mm. Dit zijn hele mooie effecten om sterren om te rollen. Gewoon starten om steelshot is ook een mogelijkheid. Voordeel van crackling en strobemix is dat het relatief zware cores levert. Je kan ze na het drogen goed screenen op grote wat weer een goede basis levert voor gelijkmatig gerolde sterren. Halverwege mijn rolproces screen ik de sterren tevens haal ik regelmatig eventuele dubbel rollers er uit en breek ik ze los van elkaar. Ik rol altijd met 75/25 water/alchet hele proces. Je kunt dan redelijk nat rollen. Ik sproei de sterren met een zeer fijne verneveling erg nat. Zo nat dat je bijna gaan verkleven. Dan de compo er voor gooien. Bij mij draaien de grotere sterren onderin vooraan in mijn trommel. De kleinere sterren rollen halverwege boven in. Ik gooi mijn compo voor de kleinere sterren. De compo die niet direct opgenomen wordt rolt achterin mijn trommel. Door nu weer nat te sproeien gaan de sterren door de trommel bewegen en rollen door de compositie. Dit herhaal je tot de gewenste dikte. (logisch ;) ) Tussendoor screen ik afhankelijk van het type compo 1 a 2 keer. De kruimels die nieuwe sterren vormen gooi ik er uit. Dit kan je gebruiken om rising stars te persen. (verspillen doen we niet) De kleinere sterren doe ik dan eerst terug in de trommel en rol deze iets verder op tot ze gelijk zijn aan de uitgezeefde. Dan doe je alles bij elkaar en rol je de compo op tot de grote is bereikt. Ik gebruik tegenwoordig Fencepost prime. Deze breng ik op door de laatste twee grote eetlepels compositie te mengen met een gelijke hoeveelheid prime. Deze rol ik goed nat op zo dat de sterren goed beginnen te glanzen van het vocht. Dan breng ik gelijk de priming aan ongeveer 1mm. Als deze goed is gerold dat het er strak op zit (goed nat) Dan gooi ik een flinke schep prime in de trommel dat de sterren een grove buitenlaag krijgen. Belangrijk is niet te ver door te rollen. De grove buitenzijde pakt namelijk erg gemakkelijk vuur. Rest nog lekker laten drogen. En bouwen.

Tip. Grotere hoeveelheden rolt gemakkelijker dan kleiner batches. Een eetlepel steelshot geeft met 1Kg compo (gewone kleuren compo) en ongeveer 300gram Fencepost prime een einresultaat van 8mm sterren. Uiteraard is dit een beetje afhankelijk van het compo soortelijkgewicht.

Link to comment

Rock... Ik cut mijn sterren, en dat verklaart het probleem natuurlijk direct.
Ik moet eens leren rollen, maar dan maak ik inderdaad beter grotere batches en tot nu toe heb ik het altijd goedkoop en klein gehouden. Bedankt voor de hele uitleg wel, komt zeker nog van pas !

Link to comment
×
×
  • Create New...