Jump to content
PyroForum.nl

Andres

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Einde van het jaar, laatste shell aan het pasten...
Wat er vervelend werkje eigelijk ! Ik kijk ondertussen een film en nog denk ik "kon het maar wat sneller".
Een 2" 5 laagjes geven gaat nog vrij snel, een 3" 10 laagjes duurt echt veel te lang.
 

Ik gebruik de 3-strip methode. Het is de enige methode die ik ken, die geen opbouw geeft en goede resultaten.
Maar er moeten toch nog goede methoden zijn ? Ik heb al filmpjes gezien van vuurwerk "fabrieken" waar er op andere manieren gewerkt wordt.
Deze gaan veel sneller en geven ook goede resultaten. Veel info vind ik daar echter niet over, weet iemand van jullie hier iets meer over ?
Ik denk dan aan het pasten met 2 cirkels en je hele shell heeft een laagje, of dikke stroken waarmee je ook in een mum van tijd rond je shell bent.

Ik kan moeilijk geloven dat jullie elk jaar uren zitten te pasten :P.

Edited by Andres
Link to comment

Heb je niet een bejaarden soos in de buurt? Het is een soort ergotherapie voor de stramme vingers.:D

Ik smeer van mijn rol kraft, een meter of drie lengte en 50cm breed, banen dubbelzijdig in met wheatpaste. dan vouw ik het over de lengte op tot ongeveer 30cm over blijft. Dan knip ik met een guillotineschaar stroken op de gewenste breedte. Laat de stroken in folie even goed doorweken. Daarna ga ik pasten heen. Stroken scheuren gemakkelijk af. En afhankelijk hoeveel je maakt ben je soms idd uren zoet.

Link to comment

Het lijkt me dat bijna iedereen hier zijn kraft op voorhand laat weken. Ik knip strookjes van de juiste afmetingen (gaat best snel) en heb een pot wheatpaste. Dan wrijf ik een stukje shell in met wheatpaste, en begin er kraft over te pasten, met daarover nog wat wheatpaste, er goed in masseren zeg maar. Heeft het op voorhand weken voordelen qua resultaat/tijdsgebruik ?


Gebruik je ook 3 strip  op die manier Rock ?

BTW: geen bejaarden, wel een kleine zus. Die is echter al oud genoeg om er geld voor te vragen. Laat dan maar...

Edited by Andres
Link to comment

10 lagen zodat ze niet teveel speling meer hebben in men mortieren... Met 4 lagen heb ik 8mm aan beide kanten ongeveer, ze zijn iets groter dan 3". Al mijn 3" shells tot nu toe zijn geboost met 4gr MgAl flash. Meer flash gaat een grotere lichtoutput geven vrees ik, dus ik ben echt op zoek naar een snellere manier van pasten.

Link to comment

Ik heb ook een hekel aan pasten. iedereen denk ik:D

Gewoon een heel vel van bv 1 m2 insmeren met paste, 2 of 3 x dubbel vouwen en stroken snijden op het snij apparaat.

Die stroken kun je bijna meteen verwerken, ik laat het iig niet lang intrekken of zo. bij mij is de paste wel net van de kook misschien scheelt dat, ik gebruik nooit afgekoelde paste.

tijdens het pasten de strook over de shell leggen, lichtjes vastplakken,  afscheuren op lengte, aanduwen, volgende strook, na 1 laag shell gladmaken. 

Verder maakt die speling tussen shell en mortier niet veel uit, tenzij je een 3" uit een 4" mortier probeert te schieten:P

 

Link to comment

Hahaha ja een WASP... 1600 dollar en nog verzendkosten, ik zal nog wat mogen sparen dan :D.
Ik gebruik ook het liefst verse warme paste, dat trekt inderdaad sneller in volgens mij.
Verder speel ik liever op safe met speling... Ik heb nog niet genoeg shells geschoten om dat echt te weten, en ook geen idee hoe snel mijn BP echt is.

Ik ga eens op zoek naar dat filmpje over pasten met grote cirkels.

EDIT: De cirkel versie vind ik even niet, maar kunnen jullie deze zien ? https://www.facebook.com/pirotecniafx.marg/videos/490782160987436/

Edited by Andres
Link to comment

Soort Shimizu methode is dat. Gewoon helemaal rond pasten en daarna opvullen met korte stroken. Moet je wel de polen alterneren anders krijg je extra build-up. Vergeet niet dat deze knakker ook zo snel gaat door stukje ervaring ;).

Speling opvullen met pasting is echt overrated :). Hemi's zijn op maat gemaakt voor de mortieren, ik deel dezelfde mening als HD.

Link to comment

Ik paste altijd met gummed tape van verschillende diktes voor verschillende maten shells. 

Gewoon een bakje met een natte doek erin, tape eronder met de gum kant omhoog. Je trekt de tape erdoor en begint meteen met plakken. Niks knippen maar gewoon terwijl je plakt afscheuren op de juiste lengte. Met de 3-strip methode ben ik met een 3" in 12 min klaar en een 4" in 20. Ik tel de lagen ook niet meer, maar eerder de tijd. Gewoon flink pasten en scheuren!

Maar het blijft het minst leuke klusje van het hele proces!

Link to comment
  • 5 weeks later...

Om nog even terug te komen op het meest gehate klusje (mijn examens zijn gedaan !).
Ik heb een gelijkaardig filmpje gevonden van het pasten met halve cirkels, blijkbaar is het een Maltese methode.
Jawel, onze Maltesers maken blijkbaar niet alleen hun befaamde cilinder shells. Het filmpje is helaas in het Russisch, maar het geeft toch een idee hoe het werkt.
Misschien dat ik dit wel eens probeer. Cirkels knippen duurt wel een stuk langer dan stroken, maar het pasten zelf zit er op in een mum van tijd.

Link to comment
×
×
  • Create New...