Jump to content
PyroForum.nl

Anne-Jan // nieuwe gebruiker // visco lont machine


ajreijn

Recommended Posts

Dag allemaal. Ik ben beeldend kunstenaar en ben op het moment bezig met een installatie op basis van een visco lont machine. Online vond ik het ontwerp van Robert McMullen; http://www.pyrotechnicmachines.com/fuse_machine.html

Nou zou ik dit ontwerp graag modificeren zodat het tempo van de machine nauwkeurig te sturen is en dat het lont tevens een veel langzamer brandend cannon fuse type lont is. Is er wellicht iemand in jullie community die mij zou kunnen adviseren over welke aspecten van het bestaande ontwerp dan aangepast moeten worden en hoe.

Groet Anne-Jan

  • Upvote 1
  • Downvote 1
Link to comment

Hey Anne Jan,

Ik weet niet of het legaal is.. Op eigen verantwoordelijkheid :)

Maar dat ligt aan het type motor dat je gebruikt, in een geval is het een kwestie van een weerstandje veranderen.

En in het andere geval moet je de PWM controller aanpassen. Als je de specs van de motor post is het makkelijker te zeggen.

Edit: na daadwerkelijk het topic te bekijken, ben ik ook wel benieuwd of je de CNC kant op wil gaan/bent anders komt er ook nog een beetje computerkennis bij kijken. Maar dan ligt het eigenlijk voor de hand met "pro robotica skills"

Edited by pyrohiero
Link to comment

Dank Tyneman. En dank pyrohiero.

Ik begerijp uit je suggesties dat het tempo van de motor de brandsnelheid van het lont beinvloedt? In mijn geval zou dat lastig zijn. Ik wil namelijk lont branden dat tegelijkertijd wordt geproduceert. Met een aantal ingenieurs ga ik een sensor systeem ontwikkelen dat vervolgens het gewenste tempo van de machine moet bepalen. Dat betekent dus dat het tempo van de machine eigenlijk variabel moet kunnen zijn. Maar als ik dit hoor zou dat ook een variabele brandsnelheid van het lont tot gevolg hebben. Correct?

De CNC kant ga ik op en die zal dus worden verzorgd door een paar heren met pro robotica skills... :)

Link to comment

Ik suggereerde eerder dat je het tempo van de motor aan kunt passen, "in het geval van een cnc door het stukje fpga te herschrijven, of bij een pwm controller de frequentie van het ic te regelen dmv aanpassen van de weerstand op het vermoedelijke 555 ictje. En nee uit mijn post blijkt heelemaal niet dat de snelheid van de machine de brandsnelheid beinvloedt, enkel de betrouwbaarheid. Zou zeggen als je hem sneller laat draaien dat dan de visco slecht functioneert. En als je m langzamer laat draaien dan mors je kruit.

Ik heb ze nog nooit in actie gezien.. Maar ik zou zeggen dat je visco sneller brand als dat de machine het kan produceren, niet dat ik graag mensen de dupe zie worden van de mij sterk onverantwoordelijk lijkende plannen, het resultaat van een hapering lijkt me voorspelbaar.

Link to comment

Maar als ik dit hoor zou dat ook een variabele brandsnelheid van het lont tot gevolg hebben. Correct?

Volgens mij heeft de snelheid weinig invloed op de betrouwbaarheid, tenzij je hem echt idioot hard laat draaien, maar dat doe je niet als hij net zo snel moet branden als produceren, je kan immers de doorvoersnelheid en de snelheid van de windingen apart regelen.

Verder denk ik dat de eigenschappen van de BP ook een grote invloed uitoefenen, maar ik heb geen idee wat je ervaring is op dat gebied,
Ik vind het een leuk idee, ik heb alleen weinig motivatie om die tekeningen ecetera te bestuderen, ik heb weinig verstand van electronica. dus ja:P
Ik weet daarom ook niet in hoeverre Robert McMullen hiermee geexperimenteerd heeft, onder andere doelend op verschillende verschijningsvormen van BP. Edited by High Density
Link to comment

Toch even de moeite genomen om er door te rekenen.. Het word verkocht onder het mom dat er "zwaar geoptimaliseerd" 3,4 inch per seconde uit te persen is. En de theoretische brandsnelheid ligt rond de 3 inch per seconde. Op het oog zou je zeggen misschien is het haalbaar. Nou zie ik toch een aantal puntjes, Ben oprecht benieuwd naar je oplossingen.

1: Ga dr maar van uit dat de bedenker goed is in wat hij ontworpen heeft, ook tot in de puntjes weet wat ie gemaakt heeft en hoe. Is ook evident in de methode. Dwz, die prestatiecijfers moet je maar zien te evenaren op alle vlakken.

2: Nitrocellulose lak is op solvent basis (reken maar op de brandsnelheid van een natte nitrocellulose lak)

3: Er is voorzorg genomen om nou juist het productie gedeelte niet te contamineren met brandgevaarlijke scenarios.

4: De spoel waar het opgerold word is vitaal voor de doorvoer van het lont, hoe wil je dat oplossen?

5: En wat nou als je draad op is?

Om het over de legaliteit en aansprakelijkheid (grove nalatigheid) maar niet te hebben.

Edited by pyrohiero
Link to comment

Nou zou ik dit ontwerp graag modificeren zodat het tempo van de machine nauwkeurig te sturen is en dat het lont tevens een veel langzamer brandend cannon fuse type lont is.

Hij heeft het over cannonfuse of een of ander langzaambrandend type, de brandsnelheid zou dan rond die van normale visco zijn, denk ik zo.
Die fuse in dat filmpje brand veel sneller.
nitrocellulose lak heeft weinig zin als de fuse meteen erna opgebrand word lijkt me, het hoeft toch niet eerst door een waterbak?

Dat dit wettelijk of praktisch onuitvoerbaar is lijkt me niet een reden om er theoretisch niet over te disscusieren, visco fuse is ook als het niet meteen opgebrand word handig spul:P
Verder zijn er tientallen filmpjes van zelfmaak visco machines, van hout, van staal, complex en simpel tot handbediend.
Het hele idee is vrij simpel, en je kan voor alles wel iets verzinnen, ik zou niet op een enkel ontwerp vertrouwen maar zelf een ontwerp maken.

Dan leer je veel beter kennen wat je nu eigenlijk maakt, en het kan eventueel goedkoper ook.

Link to comment

Dat het veiliger is met mixen op chloraat basis als er geen zwavel in je lont verwerkt zit.

Voor zover ik weet dat de met groene visco gemaakte quickmatch fluit, dus het was meer een vermoedden.

De daadwerkelijke comp heeft zich goed verstopt. "en voor de rest ga ik gewoon lekker zuipen en commerciele toellie afsteken met nieuwjaar :D"

Kan idd ook wel zeggen zoek naar een van de 100 manieren om een pwm controller te maken of de controller van een ander aan te passen, om dat in een willekeurige programmeertaal te vinden, of om een variabele weerstand uit te rekenen.

Maar goed.. Wat wil je weten, dat is namelijk nogal wat informatie. Kan toch ook niet van mij verwachten dat ik een roze bril op zet en zeg van ach, word maar lekker niet volwassen op je 30e. Althans laat maar gewoon wat steekjes vallen.

Link to comment

Dag heren. Ik was een paar dagen weg en nu met griep op de bank. En daar ga ik me weer even druk mee bezig houden. Ik hoop dat dit niet de schijn van desinteresse heeft gewekt. Ik zal me morgen even over al jullie reacties buigen. Zo op het eerste oog kan in ieder geval bevestigen dat ik op de hku heb gezeten. Elektronische compositie en dan morgen meer.

Edited by Rocketier
Rode markeringen zijn hoofdletters. Gebruik ze voortaan.
Link to comment

Ten eerste dank voor alle reacties. Heb alles even doorgelezen. Ik moet zeggen dat er een hoop opmerkingen/discussies tussen zitten die ik niet helemaal snap. Dat zal voor een groot deel te maken hebben met het feit dat ik geen enkele ervaring heb met het maken van buskruit of lont. dat is ook de reden dat ik uitga van een ontwerp dat met behulp van wat CAD en CNC kennis perfect nagemaakt kan worden. Ik probeer nu de kennis te verzamelen die nodig is om dat ontwerp zelf beter in te kunnen schatten en vervolgens ook lont te gaan maken.

Ik snap dat jullie zonder een tijd met een replica van dit apparaat gewerkt te hebben weinig kunnen zeggen over de kwaliteit van het lont en hoe dit precies afhankelijk is van het RPM van de motor. Welke aspecten van het lont zou in het geding kunnen komen als de motor te snel gaat draaien?

Hier even een reactie op de 5 punten van pierohyro.

Toch even de moeite genomen om er door te rekenen.. Het word verkocht onder het mom dat er "zwaar geoptimaliseerd" 3,4 inch per seconde uit te persen is. En de theoretische brandsnelheid ligt rond de 3 inch per seconde. Op het oog zou je zeggen misschien is het haalbaar. Nou zie ik toch een aantal puntjes, Ben oprecht benieuwd naar je oplossingen.

1: Ga dr maar van uit dat de bedenker goed is in wat hij ontworpen heeft, ook tot in de puntjes weet wat ie gemaakt heeft en hoe. Is ook evident in de methode. Dwz, die prestatiecijfers moet je maar zien te evenaren op alle vlakken.

2: Nitrocellulose lak is op solvent basis (reken maar op de brandsnelheid van een natte nitrocellulose lak)

3: Er is voorzorg genomen om nou juist het productie gedeelte niet te contamineren met brandgevaarlijke scenarios.

4: De spoel waar het opgerold word is vitaal voor de doorvoer van het lont, hoe wil je dat oplossen?

5: En wat nou als je draad op is?

Om het over de legaliteit en aansprakelijkheid (grove nalatigheid) maar niet te hebben.

1: Als het ontwerp goed is en je, zoals in mijn geval, een ervaren CNC enginieur als werknemer hebt lijkt me dat alleen maar goed nieuws.

2: Dit snap ik niet.

3: Hmmm ja. Snap niet helemaal welk punt hier wordt gemaakt. Dat je mijn project niet verantwoord vindt?

4: Ook al is een spoel om grote hoeveelheden lont te verzamelen voor mij niet noodzakelijk, lijkt mij het geen probleem wel een spoel te gebruiken waar het lont zich twee keer om wikkelt alvorens verder te wroden geleidt.

5: Expositie duur, buskruit verbruik en draad verbruik moeten opelkaar worden aagepast.

Het hele verhaal van de compositie en het fluiten gaat mij ver boven de pet. Is dit nog een discussie die mij direct aangaat? Zo ja, kan iemand dat een klein beetje toelichten?

Nu eerst verder ajax kijken..

Edited by ajreijn
Link to comment

Volgens mij is het zelf vervaardigen van lont niet legaal, (correct me if I'm wrong) hoe sta jij daar tegenover?

Een visco machine die een brandend lont produceerd bevind zich altijd in een labiel evenwicht, als de elektriciteit uitvalt of iets vergelijkbaars dan brand de lont naar de buffervooraad kruit, met mogenlijk explosie of brandgevaar, Hoe denk je dit veilig te kunnen maken?

Ik vrees dat je dit echt alleen kunt maken als curiosa voor eigen gebruik, en niet als expositie materiaal, maar misschien heb jij de oplossingen?

welke aspect van het lont zou in het geeding kunne komen als de motor te snel gaat draaien?

als je visco produceerd met een normale brandsnelheid dan kom je niet zo snel in de problemen, normaal visco brand met ca 1 cm per seconde.

Als de machine te snel draait zouden er stukken lont tussen kunnen zitten waar geen kruit zit.

Verder denk ik dat het niet lekker loopt allemaal met die draadjes, spoeltjes, ect als je dit "idioot" snel laat draaien

Denk aan verwarring en breuk van het draad.

Edited by High Density
Link to comment

1. Nou nou, werknemer, ooit een contract geschreven dat mensen bindt aan een project wat legaal moeilijk te verantwoorden is (niet dat het niet te verantwoorden is om je met dergelijke materie bezig te houden, maar ik denk jij niet) laat staan "de werknemer" void van elk recht op enige vorm van maatschappelijke dekking in het geval er iets mis gaat? Dat is volgens mij strafbaar feit nr2, naast het vervaardigen van explosieven. Ik zie ook die technische expertise doorschemeren als je het hebt over de onwikkeling van een sensorsysteem voor iets wat je op voorhand uit kan rekenen, en dus eigenlijk aantoont dat er geen ervaring laat staan voor berekening in het spel is.

2. Dat het al gecoat is met NC lak op het moment dat het opgerold wordt. (Maar dat staat ook gewoon in de tekst)

3. Ja.. Eerder dat er een zekere mate van verantwoordelijkheid word geopperd door een ieder die zich hier mee bezig houdt. En zeker dat dit scenario te verwachten is mbt publieke informatie.

4. Dus je bedoelt eigenlijk niks doen met die roller, en dan als nog een doorvoer system bedenken wat de daadwerkelijke oplossing nog even uitstelt.

5. Moet je daar dan ook geen sensorsysteem voor ontwikkelen [/sarcasm mode]

Edited by pyrohiero
Link to comment

Het hele verhaal van de compositie en het fluiten gaat mij ver boven de pet. Is dit nog een discussie die mij direct aangaat? Zo ja, kan iemand dat een klein beetje toelichten?


Nee, het is een klein zijspoor over een bepaalde compositie, het is gevaarlijk om bepaalde composities te gebruiken zonder uitgebreide kennis. Edited by High Density
Link to comment

Ik krijg het idee dat pierhyro zich aangevallen voelt in zijn ambachtelijke kennis door mijn gebrek daaraan. Volgens mij heb ik nooit gepretendeerd een expert te zijn, dus snap ik niet helemaal waarom.

De mogelijkheden van exposeren binnen Nederland ben ik nu aan het uitzoeken samen met een theatertechnicus met een pyrotechniek diploma. Technische probelemen als het doorknippen van het lont bij stroomuitval zijn allemaal wel te takkelen denk ik. Mits alles zeer zorgvuldig wordt gedaan twijfel ik er niet aan dat er een veilige situatie kan worden gecreeerd. De juridische kant zou wel eens wat meer problemen kunnen gaan opleveren...

Het maximale tempo waarop de machine kan draaien zonder imperfecties te gaan vertonen moet ik gaan uitproberen. Het zou prettig zijn om iemand te vinden die met exact dit ontwerp gewerkt heeft (de ontwerper zelf reageert wel op mails, maar reageert niet bijster enthousiast op het voorstel het voor mij te modificeren). Maar die heb ik nog niet gevonden.

Verder hoop ik het werken en uittesten met buskruit heel simpel te houden. Zodra ik een draaiende machine heb en een lont heb dat me voldoende marge oplevert, ben ik tevreden.

Ik twijfel nog over het gebruik van NC coating. Aangezien ik geen onderwater avonturen plan aan te gaan vraag ik me af of er geen simpelere methoden zijn om de draden te coaten.

Link to comment

De juridische kant zou wel eens wat meer problemen kunnen gaan opleveren...

Het lijkt me verstandig om dat eerst goed uit te zoeken voordat iedereen hier belast word met vraagstukken rond een onuitvoerbaar plan, begrijp me niet verkeerd, er zijn in Nederland een hoop tegenstanders van vuurwerk in het algemeen.

Veiligheid creëren is makkelijk te doen door het experiment in containment te plaatsen.
Link to comment
×
×
  • Create New...