Jump to content
PyroForum.nl

Lont en rijstemeel


Recommended Posts

Ik ben eindelijk eens begonnen om mijn eerste sas mengsel en een paar fonteintjes te maken. 

Nu nog het lont: katoenen draad uurtje in heet sodawater ontvet / uitgespoeld / uurtje 20%-salpeter oplossing / 2 dagen gedroogd.

Allemaal gedaan, maar volgens beschrijving "Klap op de vuurpijl" (geweldig doc voor absolute beginner) heb ik nog rijstemeel bij mijn sas nodig? Lijkt me alleen als plak/bindmiddel nodig? Wordt een conimex product aanbevolen, deze natuurlijk niet gevonden, maar Bambix lijkt me ook rijstemeel....Zijn er ook andere mogelijkheden? Lees regelmatig iets over dextrine??

Er wordt gesproken over spiritus mengsel voor het benodigde papje. Nu heb ik ook de beschikking over 70% ethanol oplossingen uit een spuitbus. Lijkt me geen probleem? (buiten gebruik ivm te hoge concentraties ethanol in lucht, lijkt me binnen niet zo fijn.....).

Ik hoop dit jaar mijn eigen fonteinen batterij te kunnen afsteken. Rest komt volgens jaar wel weer. 

Link to comment

O.a. Dextrine wordt als bindmiddel in vele composities toegepast, en het maakt je lont ook wat steviger. Zonder dextrine zal je lont eerder uit elkaar vallen. Als je 100 % Maïzena (supermarkt) in een ovenschaaltje verspreid en op pak 'm beet 200 graden verhit een oven, zal je je dextrine krijgen. De kleur verandert dan van wit naar licht bruinig. Wel regelmatig omroeren zodat de hitte overal gelijkmatig komt. Ik heb ergens gelezen dat het van 3 tot 4 uur in de oven moet blijven maar bij mij was een uurtje genoeg. Ik vermoed dat de tijd afhankelijk is van de hoeveelheid maïzena die je gebruikt. Dus let op de temperatuur en de kleur. Dextrine lost in water op dus je papje moet wel voldoende water hebben om de dextrine te activeren. Succes!
 

Link to comment
  • 1 month later...

Voor het maken van lont.  Gebruik een snelle meal  met 1 % CMC (behangplaksel poeder werkt ook ) dan een % of 3 Arabische gom dit houdt de boel lekker soepel en breekt de lont minder snel. Als bindmiddel nog een % of 4 dextrine. Lekker papje van maken met 50/50 alc/water. Deze slurry in een bakje doen en je katoen er in dopen. Het touwte met slurry voorzichtig door een 3mm moertje trekken of iets anders met een klein gaatje. Dan lekker laten drogen. Werkt perfect. Deze slurry werkt ook perfect voor het primen van fuse van bombettes of op de top van timefuse. Na het aanbrengen op de fuse kan je het dopen in pulverone. Ontsteekt altijd.

Het mooiste is dit soort werk in de zomer te doen als het allemaal goed kan drogen. Net als het maken van sterren.

Link to comment
×
×
  • Create New...